V oboru sdílených podnikových služeb patří Česká republika k opravdovým velmocem, aniž o tom většina lidí ví. Co se pod tímto pojmem skrývá, proč dochází u nás k bouřlivému rozvoji těchto služeb, jak je ovlivní digitální ekonomika a odpovědi na další otázky přináší rozhovor s Jonathanem Appletonem, BSc, MA, FCIPD, který je výkonným ředitelem asociace ABSL.
Jak byste charakterizoval podnikové služby a jejich význam pro firemní klientelu v ČR?
Pod pojmem podnikové služby si mnozí představí jen velký open space plný telefonistů, kteří prodávají finanční služby nebo poskytují telefonickou podporu. Realita je však zcela odlišná. Z českých center se pro zákazníky po celém světě poskytují služby v oblastech podnikových procesů, jako jsou finance, personalistika, IT, komunikace, marketing, podpora zákazníků či vývoj a výzkum. Jde o kvalifikovanou práci, při níž jsou důležité jak expertní znalosti, tak i dobrá jazyková vybavenost. Dle našich statistik má až 73 % zaměstnanců center podnikových služeb vysokoškolské vzdělání.
Už dávno také neplatí, že by podnikové služby byly doménou nadnárodních firem. Nejen že české firmy využívají model centralizace či outsourcingu některých procesů, ale samy zakládají centra služeb, ze kterých pak obsluhují jak české, tak i zahraniční zákazníky. Z pohledu počtu zaměstnanců mají česká centra podnikových služeb již třetí největší podíl na českém trhu a rostou rychleji než centra zahraničních společností.
Mohl byste uvést, co ovlivnilo tak bouřlivý rozvoj podnikových služeb?
Řekl bych, že velký podíl na tom má prostě atraktivita České republiky. Její centrální poloha, dobře rozvinutá infrastruktura a politická i ekonomická stabilita jsou výraznými argumenty pro všechny zahraniční investory. Protože je zhruba polovina z nich z Evropy, je pro ně pozitivní i kulturní blízkost Čechů a skutečnost, že zvládají hovořit evropskými jazyky. Těmito schopnostmi a vlastnostmi nemohou disponovat dříve oblíbené outsourcingové destinace jako například
Indie, a proto se celá řada investorů zaměřila právě na střední Evropu. Náklady zde ještě nejsou tak vysoké jako na západ od našich hranic, vzdělanost populace je na vzestupu a Česká republika navíc nabízí skvělé podmínky pro život. To vše dohromady způsobilo, že se Praha dostala dokonce na 15. místo celosvětového žebříčku společnosti Tholons Top 100 outsourcingových destinací a Brno následuje na 25. příčce. Brexit může s celou situací ještě zamíchat, a to ve prospěch České republiky a okolních států.
V čem spatřujete největší rizika tohoto sektoru a jaké jsou cesty k jejich překonání?
Je zřejmé, že s výrazným růstem oboru rostou i rizika. Segment podnikových služeb dnes zaměstnává asi 75 000 lidí, generuje 3 % českého HDP a roste zhruba 16% tempem. Aby si zachoval svůj dynamický růst, bude se do budoucna muset vyrovnat s několika problémy, které by mohly jeho rozvoj ohrozit. V prvé řadě jde o lidi, téma, které rezonuje úplně celým trhem, segment podnikových služeb nevyjímaje. Nízká flexibilita trhu práce, neboli nedostatečná podpora zkrácených úvazků, anebo komplikující se legislativa v oblasti home office, který je v našem segmentu velmi populární, situaci nezjednodušuje. Problémem je i snižující se úroveň absolventů vysokých škol – studenti mají nízké znalosti technologií a jazyků a nejsou připraveni na profesní praxi. Chybí jim základní analytické schopnosti, měkké dovednosti a často i pracovní návyky. Firmy musí proto částečně školský systém suplovat a masivně investovat do vzdělávání zaměstnanců. Na jejich zaškolení musí například vynaložit 3 až 6 měsíců času.
Těžkou situaci na trhu práce se snažíme řešit i náborem cizinců. Pokud jde o lidi z EU, vše probíhá hladce, problémy však nastávají u lidí ze zemí mimo EU. Proces je pro dynamiku našeho segmentu příliš zdlouhavý a komplikovaný. Projekty typu Zvláštní postupy pro vysoce kvalifikované zaměstnance z Ukrajiny jsou sice dobrým krokem, ale nestačí.
Když odhlédneme od lidí, pak jistou brzdu rozvoje našeho segmentu může způsobit skutečnost, že Česká republika již dávno nepatří k zemím s levnou pracovní silou. Dle nedávné studie našeho strategického partnera, společnosti Deloitte, má Česká republika nejvyšší odvody za zaměstnance v celé střední Evropě a je v této oblasti na nejvyšších příčkách i v rámci celé EU.
Čím je ABSL jedinečná a nezastupitelná?
Cílem naší asociace je podpora společností podnikajících na českém trhu podnikových služeb. Chceme nejen pomáhat s rozvojem aktivit našich členů, ale poskytovat i podporu zahraničním investorům, kteří plánují v ČR zřídit svá centra podnikových služeb. Chceme, aby celý segment sjednotil svůj hlas a společně postupoval při jednáních o úrovni vzdělání či pracovních a podnikatelských podmínkách, sdílel zkušenosti s technologiemi, optimalizací procesů či vytvářením pracovního prostředí a kultivoval tak celý obor.
Jakým způsobem promění podnikové služby digitalizace ekonomiky? Nemají se některé profese a zaměstnanci bát, že se stanou přebyteční?
Digitalizace se našeho oboru samozřejmě také týká. Podnikové služby jsou teď asi nejvíce ovlivněny fenoménem robotické automatizace. Zatímco v roce loňském využívalo pokročilou automatizaci procesů 17 % společností, dnes je jich již polovina. Robotizace, dříve využívaná jen pro rutinní úkoly typu skenování faktur či tvorby reportů, přichází i do dříve nepředstavitelných oblastí, jako je například tvorba smluv anebo personalistika. Lidská činnost se díky tomuto fenoménu posouvá od rutinních operací k sofistikovanějším úkolům. Vzniká nová generace odborníků, kteří díky své znalosti IT a procesů mohou naprogramovat pro roboty ty správné algoritmy, a pak již jen sledovat jejich výkonnost a řešit nestandardní situace. Úbytku práce nebo zániku profesí se však naši zaměstnanci bát nemusí. Firmy jednoduše lidi, jejichž práci nahradily informační systémy, převedou na jiné činnosti a kompetence, což jim umožní zkvalitnit služby a růst podnikání.
Můžete představit vizi podnikových služeb blízké i vzdálenější budoucnosti?
Významným milníkem pro nás bude rok 2020. Předpokládáme, že do této doby naroste náš segment na kulatých 100 000 zaměstnanců a velikostí se dostaneme zhruba na úroveň například automobilového průmyslu. Firmy přitom chceme dovést i do dalších měst, než jsou jen Praha, Brno a Ostrava. V centru pozornosti je nyní například Olomouc, Plzeň, Hradec Králové. Signály naznačují, že v ČR se bude dařit především vysoce odborným a specializovaným službám, ve kterých budou výraznou roli hrát technologie. Věřím, že podnikové služby se stanou neopomenutelným partnerem v diskuzi o vzdělávacím systému a podobě trhu práce a významnou součástí české ekonomiky.
Co vám dává chuť a motivaci do další práce, čím byste rád přispěl k rozvoji oboru?
Úspěch segmentu podnikových služeb je mou největší motivací. Z prakticky neexistujícího oboru jsme vybudovali segment s výbornou reputací. Českou republiku jsme dokázali vhodně odprezentovat v zahraničí a získali velmi pozitivní odezvu. A to vše mě žene v mé práci dál. Když pak navštěvuji jednotlivá centra našich členů a vidím moderní pracovní prostředí anebo zaměstnance, kteří mají chuť se rozvíjet a vzdělávat, pak jsem rád, že mám příležitost být součástí tohoto vzestupu.
mnoho dalších úspěchů popřál Pavel Kačer