INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

Počet malých či středních prodejen potravin, které jsou součástí nezávislého či tradičního trhu, klesl od roku 2000 téměř o třetinu. Tyto obchody i přes ztrátový provoz zajišťují obchodní obslužnost v nejmenších obcích a zároveň podporují regionální výrobce a distributory.

Právě díky jejich nezastupitelné společenské úloze a vysoké kvalitě potravin však podle zástupců maloobchodu tento trh nezanikne. Naopak by mohl i posílit.
Český trh s potravinami se dělí na tradiční a moderní. Zatímco součástí prvního jsou nezávislé prodejny spadající nejčastěji pod české vlastníky, druhý tvoří zahraniční řetězce. Je to přitom právě tradiční obchod, jehož pozice na tuzemském trhu oslabuje. Zatímco hypermarketů a supermarketů přibývá, nezávislé prodejny z mapy pomalu mizí. Jak ukazují data společnosti Nielsen, jen od roku 2000 se jejich počet snížil o téměř třetinu na zhruba třináct tisíc. „Pokud se něco nezmění a odpovědní lidé neučiní kroky k podpoře domácího obchodu, nebude budoucnost zrovna růžová. Ročně končí několik stovek malých prodejen a trend bude zřejmě pokračovat. Přesto má nezávislý trh šanci přežít, neboť má svou nezastupitelnou společenskou úlohu,“ řekl Jan Hrdina z Asociace českého tradičního obchodu.

Zmíněnou hlavní úlohou je zajištění obchodní obslužnosti na venkově a v nejmenších obcích. „Jedná se o největší výhodu nezávislého trhu. Kvůli nákupu není potřeba nasedat do auta a jezdit někam na okraj města, tradiční prodejny jsou většinou situovány v okolí bydliště zákazníka,“ řekl předseda Družstva CBA CZ Roman Mazák. Provoz nezávislých prodejen však často bývá ztrátový, podle zástupců maloobchodu by měl proto stát nezávislý trh podporovat, jako se tomu děje například v sousedním Polsku. „Situace, jíž musí čelit tradiční obchod v Česku, je způsobená především naprosto neřízenou masovou expanzí zahraničních řetězců, která ve zbytku Evropy nemá obdoby,“ uvedl Hrdina. V tomto s ním naprosto souhlasí i předseda Družstva CBA CZ. „Stát by měl poskytnout podporu už jen proto, že na jeho území zůstávají peníze v podobě odvedených daní z tradičního trhu. U velkých řetězců naopak často míří do zahraničí. Nákupem v nezávislé prodejně zákazník nepřímo podporuje sám sebe. Podporuje českého podnikatele, českého distributora, českého výrobce,“ doplnil Mazák.

Z celkového množství potravin je tak v současnosti na tradičním trhu zakoupena pouze čtvrtina. Jednou z příčin je podle Hrdiny i cenová politika velkých řetězců. „Často praktikují používání takzvaných podnákupních cen, čímž zákazníka přitáhnou. Ten pak má v důsledku značně pokřivenou představu o skutečné hodnotě potravin a poctivého obchodníka považuje za drahého, což negativně ovlivňuje nejen jej, ale také české výrobce.“ Právě na jejich produkty se snaží klást ve své nabídce důraz tradiční trh. Zároveň tak tvoří regionální alternativu k převážně zahraničním produktům ve velkých řetězcích, což se často odráží i na kvalitě potravin. Podle Mazáka je to dobře vidět například na uzeninách, které mají na veškerých zakoupených potravinách zhruba dvacetiprocentní podíl. „Na tradičním trhu najde spotřebitel širokou nabídku kvalitní uzeniny od českých uzenářů, často i z blízkého okolí. Takové možnosti v řetězcích nemají, vzhledem k tomu, že objednávky do jednotlivých poboček jsou řízeny centrálně a prioritou je nízká cena. Na jejich pultech se tak objevují produkty velkých výrobců, často ze zahraničí a nevalné kvality,“ řekl Mazák.

Nelze však říci, že by nakupující v tradičních obchodech našli úplně odlišné výrobky. Zatímco v některých případech se může s velkými řetězci shodovat jen nepatrný zlomek nabízeného sortimentu, v jiných prodejnách to může být i více než polovina. Vždy proto záleží, zda se obchod orientuje spíše na privátní výrobky, nebo preferuje značkové zboží.

I přes očekávaný trend pokračujícího poklesu tradičních obchodů nezávislý trh podle Hrdiny nezanikne. Naopak, on sám nevyloučil do budoucna ani možný malý vzestup díky většímu důrazu spotřebitelů na kvalitu výrobků a rostoucí oblibě menších obchodních formátů. „Rozhodně je ale pozdě na to, abychom zvrátili současný stav, kdy zahraniční řetězce ovládají převážnou část českého trhu s potravinami,“ uzavřel.

(tz)

Slovo ke dni

  • Bez předsevzetí? Bez cíle?

    Mnoho z nás na novoroční předsevzetí zanevřela. Nedivím se. Vždycky, když si nějaké dávám, nakonec jsem z něj vystresovaná. Jednoduše proto, že si do hlavy člověk vtiskne slovo musím. O to víc mám chuť na čokoládu, ke které bych začátkem ledna neměla ani přivonět. O to víc mě rozčiluje, že v jógovém studiu je každé úterý pořádná zima a vlastně se mi tam vůbec nechce. A tak jsem nad předsevzetími zlomila hůl. Takhle to prostě nemá smysl. Teď to dělám jinak. Sepisuju si cíle. A každý den, podle zásad Čtyř dohod, velmi inspirativního filozofického díla, dělám to nejlepší, co v daný moment mohu. Ne více, ne méně. Tak, aby mi činila každá moje volba radost. Slovo musím jsem vygumovala ze scénářů, které si v hlavě vytvářím. A nahradila je pocitem hřejivého potěšení, kdy je srdce, mysl i čin v rovnováze. A tak si jógu zacvičím doma, pěkně v...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Prosinec 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partneři plus:

 
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3