Víte, co bude dělat trenér robotického software? A proč je potřeba vychovávat experty na Wow Moment? Protože bez nich nebudou sdílené podnikové služby komplexní. Právě o nich jsme hovořili s Jonathanem Appletonem, BSc, MA, FCIPD, výkonným ředitelem asociace ABSL.
O České republice se někdy tvrdí, že je montovnou Evropy. Oprávněně, nebo úroveň poskytování sdílených podnikových služeb v ČR svědčí o něčem jiném?
V různých průmyslových oborech hraje ČR různou roli. Centra podnikových služeb v ČR se zaměřují spíše na poskytování kvalifikované práce, často například z oblasti výzkumu a vývoje či informačních technologií, proto bych
řekl, že náš segment pomáhá onu nálepku montovny odstranit. Zaměstnanci českých center služeb bývají jazykově vybavení a vedle toho mají technické, ekonomické, právní a jiné znalosti – požadavky se samozřejmě liší v závislosti na konkrétní pozici.
Váš obor se vyvíjí velmi dynamicky, rychleji než domácí ekonomika. V čem spočívají příčiny takového rozvoje a jak vypadá prognóza pro letošní rok a další léta?
Podle našeho posledního průzkumu pracuje v segmentu sdílených podnikových služeb v ČR 89 000 zaměstnanců. Do roku 2020 by toto číslo mělo narůst 100 000. Dynamický rozvoj oboru v posledních letech souvisí s tím, že ČR dokáže nabídnout kvalifikovanou pracovní sílu, navíc z místa, které je geograficky a kulturně blízké centrálám většiny mateřských firem, jež v ČR svá centra provozují. Význam hraje i skutečnost, že je Česká republika součástí Evropské unie – zdejší centra totiž ze 70 % poskytují služby právě do zemí EU. Další rozvoj bude silně ovlivněn technologiemi, zejména robotickou automatizací, která postupně převezme většinu rutinních činností a zároveň umožní rozšířit působnost zdejších center na další oblast služeb. Očekáváme, že růst mírně zpomalí, asi na 11 %.
Jak se mění a budou v dalších letech proměňovat podnikové služby, čím budou nejvíc ovlivněny a k jaké podobě směřují?
Hlavní změnu přináší již zmiňovaný nástup nových technologií. Vedle robotické automatizace to bude umělá inteligence, Big Data, Internet věcí, a dokonce i virtuální realita a blockchain. Spolu s pronikáním těchto technologií budeme svědky zániku celé řady pracovních míst, zejména těch, která poskytují rutinní administrativní práci. Na druhou stranu však budou vznikat pozice související s novými technologiemi a novými pracovními postupy. Již dnes se objevují pozice jako trenér robotického software, brzy však vzniknou i další, například specialista na sdílení technologií anebo expert na Wow Moment v zákaznických službách. Technologie také umožňují další centralizaci podnikových procesů, a to do segmentu podnikových služeb přinese další činnosti, například datovou analýzu, interpretaci dat, GDPR či automation management.
Charakterizoval byste vaše požadavky na kvalifikovanou pracovní silu, kde ji získáváte a jak odpovídá vašim potřebám?
V současnosti si musí firmy své zaměstnance na celou řadu kompetencí vyškolit samy, školství z našeho pohledu zatím nepřipravuje absolventy pro praxi dostatečně. Do budoucna je proto pro náš segment klíčové, aby vzdělání lépe odpovídalo požadavkům trhu, poskytovalo lepší technické znalosti, včetně IT a matematiky, a jeho součástí byly profesní praxe. Zlepšit by se také měla znalost cizích jazyků, získávat lidi s dostatečnou jazykovou výbavou není v ČR úplně jednoduché, a proto řadu našich zaměstnanců tvoří cizinci. Představují již více než třetinu všech zaměstnanců oboru podnikových služeb a dá se očekávat, že do roku 2025 jich bude více než polovina. ČR je pro ně naštěstí zajímavá, zejména tím, že zde dosáhnou na vyšší životní standard.
Mluvíme především o firemním prostředí. Dotkne se měnící se podoba podnikových služeb i veřejného sektoru?
To je spíše otázka na samotný veřejný sektor, zda chce některé své činnosti takto vyčlenit, nebo dokonce delegovat na třetí strany. Pro efektivitu fungování státní správy by ovšem bylo bezpochyby vhodné centralizovat některé procesy napříč ministerstvy, orgány místní správy apod.
Co nejvíc ohrožuje váš obor a jaké překážky je třeba odstranit, aby úspěch podnikových služeb pokračoval?
Určitě jsou to již zmíněné změny ve vzdělávacím systému, které by se měly projevit již na úrovni základních škol. Dále by pomohla úprava daňové politiky a snížení administrativní zátěže při vyřizování pracovních povolení pro uchazeče ze zemí mimo EU. ČR dnes již příliš nekonkuruje cenou, ale kvalitou. Spolu s další automatizací význam nákladů na pracovní sílu ještě poklesne. Konkurenceschopnost je dána především tím, co lidé dokáží nabídnout, jejich kvalifikací, a dále charakterem celého podnikatelského prostředí.
za rozhovor poděkoval Pavel Kačer
Jonathan Appleton, BSc, MA, FCIPD,
je výkonný ředitel asociace ABSL, která sdružuje společnosti z oblasti sdílených podnikových služeb. Vystudoval Manchester University a je autorizovaným členem Institutu Lidé a rozvoj CIPD ve Velké Británii. Působil 12 let v PwC v České republice a v regionu CEE (střední a východní Evropa), kde jako ředitel vzdělávání radil mezinárodním investorům v oblasti strategií, jak založit a rozvíjet svou činnost v České republice. Jonathan Appleton je ženatý, má dvě děti a ve svém volném čase se věnuje chalupě a své rodině.