Objem, kvalita, včasnost dodávek i ceny poskytovaných produktů. To jsou rozhodující kritéria pro navázání spolupráce mezi lokálními dodavateli a obchodními řetězci. Právě na téma „Jak se stát úspěšným lokálním dodavatelem do obchodních řetězců“ uspořádal Svaz obchodu a cestovního ruchu ČR seminář, který se uskutečnil v rámci letošního 45. ročníku veletrhu Země živitelka. Svaz tak reagoval na neustále se zvyšující zájem spotřebitelů o nákup lokálních potravin tuzemského původu.
„Cílem bylo seznámit drobné i větší tuzemské pěstitele, chovatele a další producenty potravinářských výrobků s možnostmi spolupráce, které jim nabízejí obchodní řetězce působící v České republice. Jednotliví obchodníci se snaží reflektovat preference svých zákazníků a k jednání s lokálními dodavateli jsou vstřícní. Rozhodujícími kritérii pro navázání takové spolupráce je především objem, kvalita, včasnost dodávky a cena poskytovaných produktů,“ uvedl Radek Sazama, ředitel Komory obchodních řetězců SOCR ČR, a dodal: „Na semináři jsme se také snažili uvést na pravou míru řadu nepřesných a zavádějících informací, které o vztahu obchodních řetězců k lokálním dodavatelům kolují. Ty se totiž negativně promítají do reputace řetězců a poškozují je v očích nejen potenciálních obchodních partnerů, ale také samotných zákazníků.“
O zkušenosti ze spolupráce s obchodními řetězci se na semináři podělili zástupci společností Antoni CZ, Zemcheba, Mlékárna Mláka nebo České houby. Na toto téma diskutovali i zástupci jednotlivých řetězců (MAKRO Cash & Carry, Tesco, Penny Market) a také Hana Šťastná, ředitelka Regionální agrární komory Jihočeského kraje.
Ze statistik SOCR ČR vyplývá, že obrat s českými dodavateli potravin dosahuje v rámci jednotlivých řetězců až 77 %. Export lokálních českých produktů přes jednotlivé řetězce činí přes 16 miliard korun ročně. Velcí obchodníci dávají v Česku práci bezmála 80 000 lidí, ročně na daních odvádějí do státního rozpočtu přes 20 miliard korun a do rozvoje obchodní sítě, včetně infrastruktury, investovali dalších více než 350 miliard korun.
Svaz na semináři rovněž připomněl, že v rámci zajištění kvality služeb se řetězce snaží motivovat a stabilizovat pracovní kolektiv, mimo jiné i formou průběžného navyšování mzdových prostředků. „V obchodě je zapotřebí usilovná a poctivá práce mnoha lidí. S tím jde ruku v ruce podpora jejich aktivit a rozvíjení jejich osobností. Obchodníci nabízejí příležitost všem, kteří mají chuť učit se novým věcem a rozvíjet své schopnosti i kariérní růst. S tím souvisí i nárůst mezd, který mezi lety 2015 až 2017 stoupl v průměru o 20 %. Objem vyplacených finančních prostředků jen v loňském roce dosáhl zhruba 20 miliard korun,“ připomněl Radek Sazama.
(tz)