Nejštědřejší svátky roku jsou za dveřmi. Pro obchodníky je letošní rok šťastný. Jak informovali představitelé Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR a další odborníci na nedávné tiskové konferenci v Praze, růst kupní síly nahrává vyšším výdajům v maloobchodě, a to jak v případě potravin, tak u zboží dlouhodobé spotřeby. Zákazníci rovněž stojí o kvalitnější výrobky, což se týká například potravin. K nákupům výrazně využívají e-shopy. Charakter nakupování se mění. To vše mapuje inovovaná strategie zmíněného profesního uskupení. Více Ing. Tomáš Prouza, MBA, prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR:
Kupní síla v České republice roste a obchodníci končí rok 2018 s potěšením nad ekonomickým výsledky. Co podle informací a statistik vašeho svazu chtějí dnes zákazníci především kupovat? Kvalitnější a čerstvé potraviny, často od lokálních českých a moravských dodavatelů, zboží dlouhodobé spotřeby s vyšší přidanou hodnotou než před pár lety?
Česko letos patřilo v Evropě mezi země s nejrychleji rostoucí kupní sílou. Z hlediska průměrné kupní síly na obyvatele jsme postoupili o tři příčky na 23. místo. Z bývalých zemí tzv. východního bloku naše země zaznamenala dokonce třetí nejlepší výsledek hned po Slovinsku a Estonsku. Rostoucí kupní síla nahrává vyšším výdajům v maloobchodě. Je to patrné u potravin, nápojů i u zboží dlouhodobé spotřeby, kde můžeme vidět, že se zvyšuje podíl zákazníků investujících do kvality. Stoupající zájem lze zaregistrovat rovněž o produkty od tuzemských lokálních dodavatelů. Na druhou stranu má ale český spotřebitel stále rád slevové akce, takže každou druhou korunu za balené potraviny a drogerii utratí v akci. Statistiky nicméně dokazují, že třeba i v cestovním ruchu se v režimu first a last minute prodá až 80 % zájezdů. Také při prodeji automobilů jsou tři čtvrtiny modelů promovány s nabídkou zvýhodněné ceny. Není to ale jen česká specialita, jak jsme mohli vidět na záběrech z akcí Black Friday napříč Evropou i z USA.
Jakou roli na trhu sehrávají privátní značky a jaká je čeká budoucnost?
Privátní značky jsou na vzestupu a jejich prodeje aktuálně v Česku rostou dokonce rychleji, než je tomu u značkového zboží. Jejich podíl na obratu za rychloobrátkové zboží vzrostl již na 23 %. Trendem je odkrývání jejich anonymity a uvádění výrobců, kteří jsou na tyto své produkty a jejich vysokou kvalitu náležitě hrdí.
Nákupy ovlivňují také nejnovější technologie, aplikace do mobilních telefonů, práce s daty i nedostatek času obecně. Nevzdalujeme se sami sobě? Vždyť jít na nákup ještě nedávno znamenalo prohodit i pár vlídných slov, pozdravit se, být mezi lidmi...
Záleží na každém z nás, jak k nakupování přistoupí. Zda jej pojmeme jako svého druhu společenskou událost, nebo odosobněnou online záležitost. Jisté je, že zákazníci intenzivněji využívají mobilní zařízení v různých fázích nákupního procesu i u kategorií, kde to dříve nebylo obvyklé, jako je například móda, kosmetika nebo hračky, a to přímo v kamenném obchodě. To je důkaz, že obě možnosti lze poměrně úspěšně kombinovat. Informovanější zákazník může prodavači přesněji sdělit své požadavky, může si také online porovnávat aktuální ceny.
Česká republika je zemí s neuvěřitelně rychle rostoucím počtem e-shopů na světě a ty stále přibývají, stoupá i počet lidí, kteří jejich prostřednictvím nakupují, zejména ti ve věku 15–20 let, ale přizpůsobila se i generace seniorů. Co z toho plyne pro maloobchodníky, kteří dosud spoléhali na kamenné prodejny? Že bez e-shopu nebudou moci existovat?
Neřekl bych, že by vůbec nemohly existovat. Nicméně vzestup omnichannelu je jednoznačný a zákazníci do svého nákupního rozhodování stále více zapojují online platformy. Propojovat „bricks and clicks“, tedy kamenné obchody s vlastními e-shopy, dává smysl, neboť se tak kombinují výhody obou možností. Zákazník si online může objednávat zboží, které zná a má vyzkoušené z kamenné prodejny. Šetří tak čas i peníze a prodejci se nezmenšuje okruh loajálních zákazníků.
Jsou bloggeři dobrým pomocníkem obchodníků? Budou stále potřebnější s ohledem na svůj sociální dosah ve vnímání zboží a s ohledem na motivaci k nakupování?
Díky neustálému rozšiřování sociálních sítí je influencerů velká spousta. A samozřejmě jako u všeho záleží i u nich na kvalitě. Veřejnost je také, řekl bych, poučenější. Roste povědomí, že bloggeři nedoporučují zboží ze své dobré vůle, ale jsou za to placení, takže jejich názory již nejsou přijímány tak bezvýhradně jako ještě před nedávnem. Ale abych to shrnul, ano, bloggeři a sociální média obecně mají své místo v posilování motivace k nakupování. Jejich skutečný význam odhalí dlouhodobější statistiky.
Svaz obchodu a cestovního ruchu ČR má před sebou řadu priorit, které jste několikrát komentoval. Jaká je nejžhavější na přelomu roků 2018 a 2019? Bude to podpora české produkce potravin?
Je těžké zdůraznit jednu, protože se vzájemně ovlivňují a mým zájmem je, aby se zlepšila celková situace. Zcela zásadní je legislativní rámec, ten nám dává mantinely, v nichž se můžeme pohybovat. Budu usilovat o nastavení smysluplné legislativy a podmínek k maximalizaci ekonomického užitku celého sektoru od prvotní výroby přes zpracování a distribuci až k prodeji koncovým zákazníkům. Podpora české produkce potravin a vstupu lokálních dodavatelů do obchodních sítí našich členů s tím jde ruku v ruce.
Co v legislativě byste rád brzy změnil?
Evergreenem je zmatený zákon o omezení otevírací doby během záhadně vybraných státních svátků. Teď o Vánocích bude zase aktuální. Rovněž usilujeme o změnu zákona o významné tržní síle, který máme jeden z nejpřísnějších v Evropě. Nahlíží na vztahy v obchodní sféře jednostranně a automaticky předpokládá, že obchodní řetězce musejí již z principu zneužívat svého postavení. Přitom i mnozí výrobci nebo dodavatelé si mohou diktovat podmínky, které jsou pro obchodní partnery nevýhodné a vycházejí čistě z jejich dominance na trhu. Sledujeme také návrhy Evropského parlamentu na úpravu směrnice proti nekalým obchodním praktikám. Původní návrh Evropské komise jsme považovali za dobrý základ ke zlepšení situace. Naopak návrhy Evropského parlamentu mohou dokonce vést k výraznému zhoršení ochrany malých a středních podniků. Před nedomyšlenými návrhy Evropského parlamentu jsme varovali společně s Asociací českého tradičního obchodu a jsem velmi rád, že na naše obavy reagovalo ministerstvo zemědělství a že aktivně a důsledně hájí zájmy České republiky.
A o čem přemýšlíte, když se vracíte z předvánočního nákupu v obchodním centru, z butiku, který máte rád, nebo z tržiště, kam jdete třeba jen tak, abyste si oživil tradice, ochutnal český perníček a pořídil drobnosti, které k Vánocům patří?
V tomto čase člověk trochu víc myslí na ty, kteří v životě neměli tolik štěstí. Když všude v obchodech vidím tu hojnost až snad marnotratnost, jsem rád, že Národní potravinová sbírka, která proběhla před pár týdny, ukázala, že lidé nejsou k sobě lhostejní. Ve své práci bych tohoto příznivého naladění chtěl využít k omezení plýtvání potravinami, snížení produkce odpadů a pozitivnímu vlivu na životní prostředí vůbec. Abychom všichni mohli být šťastnější nejen o Vánocích.
otázky připravila Eva Brixi
foto Aleš Petruška