Třetí červnovou středu se uskutečnilo zasedání výkonného výboru Společenství autodopravců Čech a Moravy (SAČM), které se zabývalo aktuálními problémy v silniční nákladní a osobní dopravě. Účastníci jednání byli seznámeni s obsahem zprávy Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) a výsledky za loňský rok.
Na snímku: V úvodu zasedání výkonného výboru si jeho členové připomněli osmdesátiny svého předsedy Bedřicha Dandy. Jako první oslavenci blahopřeje 1. místopředseda Dr. Lubomír Ondroušek.
Krom jiného i s tím, že prostředky ve výši 81 mld. Kč získané v rámci mýtného a dotací byly proinvestovány. Pokud se týká navrhované změny mýtného systému, jak se ukazuje, v ranku dopravy je široce kritizován, že jednak nepřinese očekávaný efekt, nýbrž navíc zkomplikuje dopravu na silnicích 1. a 2. třídy.
Problém bude podle autodopravců rovněž s chystaným vysokorychlostním vážením nákladních vozidel. Jeho nespolehlivost, jak je prokázáno, je až 25procentní, což může v praxi přinést mnoho problémů. Pro řidiče či firmy, které jsou za řidiče konec konců odpovědné, v praxi již nyní přináší potíže například dodatečná úhrada penalizace zjištěné přetíženosti, která bývá opožděná a nedostatečně dokladované nehledě k tomu, že se zde ani nerozlišuje nadměrný náklad. Našim řidičům také vadí, že podobné restrikce se jen výjimečně týkají zahraničních dopravců. Navrhovatelé změn v této oblasti by měli mít povědomí například i o tom, že samotný řidič vůbec nemusí být u naložení nákladu – v některých příkladech, v nebezpečných prostředích apod., ani nesmí opustit kabinu vozidla a tudíž dostane pouze doklad o nakládce, aniž by věděl, zda je náklad správně rozložen, zabezpečen a není-li vozidlo na některé nápravě přetíženo. Existují sice systémy zablokování vozidla v případě jeho přetížení, ovšem zatím je to hudba budoucnosti. Zatím tedy přetížené kamiony jezdí dál a vše se otočí proti dopravci, který není u naložení nákladu.
Členové výkonného výboru SAČM se vyjadřovali také k již schválenému návrhu na zvýšení sankcí a pokut v silniční dopravě. V diskusi převažoval názor, že nedodržování rychlosti – jak jsme toho sami svědky – může sice omezit kamerový systém a pokuty, ovšem kamery nemohou být všude. Co je ovšem ještě důležitější je přítomnost dopravních policistů na problematických úsecích, kde je ovšem není vidět. Jedním z důvodů je i citelný nedostatek dopravních policistů; v současnosti jich chybí kolem pěti set. Podle informací ředitelství dopravní policie bylo v Jihlavě zřízeno školící centrum pro dopravní policisty, ale jeho kapacita je omezená. Dalším z projednávaných bodů byl plán rozvoje dopravy v Praze do roku 2030 obsahující na 240 nejrůznějších opatření a náklady v celkové výši 100 mld. Kč. Tady SAČM vznese některé připomínky týkající se omezení dopravních firem sídlících na území hlavního města.
Dále se členové výkonného výboru seznámili s tezemi, jež zpracovalo Sdružení podnikatelů a živnostníků ČR vůči projevům šikany vůči podnikatelům, zejména pak s těmi, které se týkají zejména dopravců. Patří sem například i problematika dodržování zákona o autorských právech, kde se v praxi objevují případy neúměrných poplatků za sledování televize, rozhlasu a filmů v dopravních prostředcích, což je zvláště pro malé autodopravce nepříjemné. Hovořilo se rovněž o tom, jak reagovala některá ministerstva a další orgány státní správy na podněty a návrhy SAČM vyplývající se závěrů v rámci projektu BIDI III. Zatím, bohužel odezva chybí, i když od zaslání těchto dokumentů již uplynuly bezmála dva měsíce. SAČM se tím bude proto po prázdninách znovu zabývat, přičemž nově osloví také některé výbory a podvýbory PSP ČR a poslanecké kluby. V závěru jednání se výkonný výbor seznámil s informacemi o stavu členské základny SAČM, kde je současný stav znepokojující. Proto se výkonný výbor k této otázce vrátí počátkem února příštího roku, kdy se bude v rámci 30. výročí založení Společenství vyjadřovat také k dalším perspektivám svého fungování.
Na snímku: Úvod do problematiky současné ekonomiky dopravních firem v rámci Kulatého stolu provedl Ing. Jan Tichý, PhD, z Fakulty Dopravy ČVUT
Hodně se k daným tématům diskutovalo, vždyť praxe autodopravců je mnohdy na hony vzdálená představám legislativců a nejen jim
Tradičně se po jednání výkonného výboru uskutečnil Kulatý stůl tentokrát na téma Současná ekonomika dopravních firem a výhled do budoucna, přičemž se pozornost věnovala rovněž nové metodě kalkulace nákladů a racionalizaci ekonomiky dopravců. Přínosným úvodem do této problematiky byla přednáška Ing. Jana Tichého, PhD, z Fakulty dopravy ČVUT. Jak se ukázalo v přednášce i v diskusi, nová metoda on-line výpočtu nákladů a současně i vyhodnocení podnikové ekonomiky dopravních firem bude pro ně velkým přínosem.
Jiří Novotný
Hodně se k daným tématům diskutovalo, vždyť praxe autodopravců je mnohdy na hony vzdálená představám legislativců a nejen jim