Pojem "kvalita" je tak strašně široký, že udělat stručné zhodnocení není úplně jednoduché. Pokud se třeba podíváme na kvalitu výrobků či služeb produkovaných v naší zemi, tak zcela jistě patříme ke světové špičce. Na druhou stranu kvalita zboží v našich obchodech mnohdy patří k tomu nejhoršímu, co se na světovém trhu objevuje. Stačí se jen podívat na výsledky kontrol ČOI. Obdobně rozporuplné by bylo hodnocení úrovně řízení kvality v českých firmách a používání moderních metod řízení. Na jedné straně zde máme absolutně špičkové závody, převážně se zahraničními vlastníky, na straně druhé většina českých podnikatelů moderní metody řízení nejen nepoužívá, ale ani nezná. Proto bych si přál, aby se o kvalitě u nás přemýšlelo v jiných dimenzích.
Velká část našich podnikatelů si myslí, že vše, co je potřeba udělat, je získat certifikát ISO a je vystaráno. Řízení kvality ale není jen otázkou jednorázového získání nějakého certifikátu, nebo absolvování úspěšného auditu. Je to dlouhodobý proces neustálého zlepšování, který firmu přivádí na cestu úspěchu a prosperity a tato cesta skutečně funguje. Manažeři a podnikatelé, kteří si tuto cestu vyzkoušeli, najednou sami žasnou, jak jednoduché mohou být metody, které jim šetří práci, umožňují spravedlivě hodnotit a odměňovat zaměstnance a minimalizovat riziko chyb a z nich plynoucích ztrát.
Ing. Jan Taraba, ředitel Národního střediska podpory kvality