Hledám, ale nenacházím objektivní důvod jakéhosi vnitřního osobního zklamání a nervozity z přicházejícího vánočního nakupování. Když to vezmu z pohledu obchodníka, tak v tržbách to asi nebude. Obrat jde nahoru a o Vánocích se opět čekají rekordy. Snad je to v té hrozné komercionalitě našeho života a prostředí, ve kterém žijeme. Honíme se za stále více ohromující a bezkonkurenční nabídkou pro naše zákazníky a při tom technologicky vyspělému nakupujícímu stačí sednout k počítači a doma v pohodě vybrat ze stovek e-shoppů ten správný, což nebývá těžké. Je mi jasné, v čem je asi problém. Vytrácí se totiž na jedné straně radost či příjemný stres a hledání, jak a čím překvapíme ostatní, a jak oni překvapí nás, na straně druhé roste vnitřní napětí v člověku a těžko zodpověditelná otázka, co bude dál. Kam to spějeme a kam až nás ta komerce dožene. Ani nevím, ale budu se muset zřejmě neveřejně informovat, do jaké míry jsou vytíženy psychiatrické léčebny. Nevíte to někdo?
Ing. Zdeněk Juračka, předseda představenstva Asociace českého tradičního obchodu