INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

CeskePole okurkyOd svého založení v roce 2022 přispěla ini­ciativa ČESKÉ POLE k vypěstování 300 tun českých brambor na hranolky a 1,7 tuny tuzemských odrůd česneku. Podpořila také renezanci řízného českého křenu.

Nyní se iniciativa, jejímž hlavním cílem je navracení české úrody do gastronomie, zaměřuje na další plodiny – pravé české okurky a dvouletý Český kmín s jedinečnou chutí. Nové plodiny byly slavnostně představeny na 50. ročníku agrosalónu Země živitelka.

Okurky i kmín neodmyslitelně patří do české kuchyně a pro jejich pěstování panují v České republice ideální podmínky. Na talířích v tuzemských restauracích ale většinou narazíme na okurky a kmín dovážené ze zahraničí. Tyto plodiny do České republiky putují dlouhé vzdálenosti, často v nevhodných baleních a bez garance konkrétního původu. Lokální producenti nemají zaručený stabilní odbyt, a od pěstování proto mnohdy upouštějí. Iniciativa ČESKÉ POLE si klade za cíl tuto situaci změnit, a přispět tak k podpoře udržitelného zemědělství a nižší zátěži životního prostředí.

„Jedním z hlavních přínosů iniciativy ČESKÉ POLE je propojování všech zúčastněných stran od pěstitelů až ke spotřebiteli. Producenty jednotlivých plodin podporujeme napřímo garancí odběru nebo od nich předem odkoupíme sadbu. Letos jsme nadšení z návratu tradičních českých nakládaček, které na trhu několik let chybí. Okurky jsou krásně křupavé a perfektně se hodí do tradiční české kuchyně. Jsou naloženy v láku tradiční receptury, který doporučuji nevylévat, skvěle s ním dochutíte například omáčky nebo polévky. Věříme, že zákazníci ocení i Český kmín, který má velmi výraznou chuť a vůni, a díky tomu je jeho spotřeba v kuchyni menší než u běžně dostupného jednoletého kmínu. Zároveň nás velmi těší, že jsme mohli nové plodiny uvést na místě, kde jsme v loňském roce podepsali významné memorandum o spolupráci s Českou zemědělskou univerzitou v Praze, tedy na dalším ročníku Země živitelky,“ řekl Jiří Nehasil, generální ředitel makro ČR. Velkoobchod makro ČR je spolu s Ministerstvem zemědělství ČR a zástupci zemědělců a gastronomie jedním ze zakládajících členů iniciativy.
Nové lokální plodiny se na pultech makro ČR objeví v září letošního roku. Okurky odrůdy Rubato byly vypěstované u Pohořelic na jižní Moravě pod dohledem pěstitele Tomáše Zoufalého. Jejich sklizeň probíhá ručně. Ke zpracování okurek dochází do 24 hodin, díky čemuž zůstávají křupavé. Lák je tradiční české receptury, tedy s cukrem, cibulí, mrkví a hořčičným semínkem.

Další novou plodinou, kterou iniciativa ČES­KÉ POLE podpoří, je kmín. Jeho pěstování má na českých polích více než 160letou tradici. Dvouletý kmín pěstovaný v tuzemsku si v roce 2008 vysloužil v Evropské unii chráněné označení původu Český kmín. Oproti jednoletému kmínu, který se do České republiky obvykle dováží z Egypta či Finska, je Český kmín kvalitnější a obsahuje více vonných silic. Jeho výrazné aroma dodává pokrmům specifickou chuť „pravého kmínu“ přecházející až do mátové chuti. Dvouletý kmín odrůdy Kamín pro ČES­KÉ POLE pěstuje farmář Karel Jonák.

„Jsme rádi, že i v letošním roce pokračujeme v naplňování našeho poslání a vracíme do české gastronomie kvalitní tuzemské plodiny, které tam jednoznačně patří. Usilovně pracujeme na přidání dalších tradičních plodin a produktů rostlinné i živočišné výroby, jejichž produkce byla v posledních dekádách na českém území z různých důvodů narušena. V příštích letech bychom se rádi zaměřili například na cibuli na guláš, kterou považujeme za jednu z klíčových složek české gastronomie. Dále plánujeme zařazení máku, švestek či meruněk. U produktů živočišného původu diskutujeme o podpoře chovu jehněčího masa, drůbeže ve volném chovu, ale i o sladkovodních dravých rybách,“ popsal Roman Vrzák, projektový manažer inicia­tivy ČESKÉ POLE.

Snaha o navracení českých plodin a produktů do lokální gastronomie již přinesla několik významných úspěchů. Během dvou sezón, kdy iniciativa podporuje odrůdu brambor Agria vhodnou na hranolky, bylo pro ČESKÉ POLE sklizeno zhruba 300 tun brambor – 100 tun v roce 2022 a 200 tun v roce 2023. I přes navýšení produkce v roce 2023 byly české brambory v obchodech makro ČR vyprodané již v průběhu května 2024. Letos proto opět došlo k posílení výsadby. Hranolky vyráběné z českých brambor nahradily v tuzemských restauracích, bistrech a provozovnách rychlého občerstvení hranolky z brambor dovážených především z Nizozemska. Na odbyt jde také český česnek a křen. Česneku se dosud prodalo 1,7 tuny. A český křen tvořil dokonce 70 % křenu prodaného v makro ČR.

(tz)

Slovo ke dni

  • Záchrana řízkem Hudera a syn

    Znáte to. Jste soustředění na svoji práci, letíte za splněnými KPI. A pak zapomenete na to zásadní. Dotankovat energii. Ne autu, ale sobě. A vzpomenete si na to dávno po poledni. To je pak štěstí, když vyrážíte na vánoční setkání s výjimečným člověkem. Tomáš Hudera rozhodně nasytí vaši duši. A jak tak uklidňujete myšlenky, v té lahodné vůni vznášející se prodejnou a jídelnou se najednou rozpomenete, že jste od sedmé ráno nejedli, že vám žaludek dělá nespokojené kotrmelce a úpí hlady. Jak se říká, líná huba, holé neštěstí. Nedalo mi to. Ptám se, jestli náhodou nezbyl nějaký řízeček. Tomáš se na mě podívá, zdvihne obočí a povídá: A to jsi mi to nemohla říct před půl hodinou, když jsme si volali, zrovna řízky většinou nezbývají. No, já si na ten hlad prostě nevzpomněla, krčím rameny. Pokývá Tomáš souhlasně hlavou a dodá, že se mu to občas...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Prosinec 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3