INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

CzechTZahraniční návštěvníci stále častěji volí Čes­ko jako svou destinaci. Na Letiště Václava Havla Praha jich během letošní letní sezóny od dubna do konce října přiletělo 2,8 mi­liónu. Oproti loňsku tak již představují většinu příletových cestujících.

Nejčastěji jde o turisty z Velké Británie, Itálie a Francie. Letos pak ve třetím čtvrtletí přicestovalo do Česka celkem 3,2 miliónu návštěvníků ze zahraničí, což je meziročně o 4,4 % více. Vyplývá to z dat společně prezentovaných agenturou CzechTourism, Letištěm Praha a sítí hotelů Czech Inn Hotels.

„Narůstající podíl zahraničních příletových cestujících hraje podstatnou roli v opětovném oživení cestovního ruchu Česka po koronavirové pandemii. Během letošní letní sezóny jsme dohromady – na příletu i odletu – odbavili 10,9 miliónu cestujících, což je meziročně o 14,5 % více. Blížíme se tím rekordním výkonům z roku 2019, kdy jsme za léto odbavili přes 12 miliónů cestujících. Předpokládáme, že této úrovně dosáhneme již v příští letní sezóně,“ vysvětlil Jiří Vyskoč, výkonný ředitel Rozvoje leteckého obchodu Letiště Praha.

V rámci letošní letní sezóny od dubna do konce října tvořili z přilétajících cestujících většinu zahraniční návštěvníci, konkrétně jich bylo 2,8 miliónu. Na příletové turistice se tak v létě podíleli z 53 %, meziročně se pak podíl zahraničních cestujících na příletu zvedl o čtyři procentní body. Nejčastěji do Česka létají turisté z Velké Británie, Itálie a Francie. Jak uvádí studie společnosti KPMG, každý jeden milión odbavených cestujících na pražském letišti ročně znamená pro Česko odhadem 325 000 nových turistů, jejichž celkové výdaje přinesou tuzemské ekonomice spotřebu téměř za 8,5 miliardy korun.

„Naším cílem je udržitelný turizmus. Z hlediska leteckého obchodu proto usilujeme o to, abychom stávající nabídku leteckých spojení rozšířili zejména o přímé linky z dálkových destinací. Zaměřujeme se v tomto na trhy v Asii a USA,“ řekl Jiří Vyskoč z Letiště Praha a připojil: „Uspokojení budoucí poptávky po leteckých spojeních zároveň musí jít ruku v ruce s plánovaným rozvojem letiště, jako je mj. navýšení terminálových kapacit a zefektivnění leteckého provozu vybudováním paralelní ranveje.“

Lákáme návštěvníky ze sousedních i vzdálených zemí
Během třetího čtvrtletí letošního roku navštívilo Česko na 7,7 miliónu hostů, z čehož 41 % tvořili zahraniční turisté (3,2 miliónu). Mezi nimi převažovali cestovatelé ze sousedních států, jako jsou Německo, Polsko a Slovensko, ale také turisté ze vzdálenějších destinací, jako jsou Spojené státy a Velká Británie. Celkový počet nocí, které turisté v Česku strávili, přesáhl 20 miliónů. Meziročně vzrostl počet zahraničních hostů o 4,4 %, zatímco domácí návštěvníci se podíleli na mírném poklesu návštěvnosti (o 4,6 %). Celkový počet návštěvníků ve třetím čtvrtletí klesl o 1 %.

Září přináší každoročně pokles domácích turistů
K úbytku domácích cestovatelů došlo zejména během září, kdy začíná školní rok a většina rodin s dětmi je už z dovolených zpět. Potvrzují to i měsíční data. Zatímco v červenci se v tuzemských hromadných ubytovacích zařízeních ubytovalo celkem 2,8 miliónu turistů, v srpnu to bylo už 2,9 miliónu. V září pak celkový počet návštěvníků klesl na zhruba dva milióny. V průběhu letních prázdnin se v hotelích, penzionech a dalších zařízeních v Čes­ku ubytovalo v červenci 1,7 miliónu a v srpnu 1,8 miliónu rezidentů, v září jejich počet klesl na 1,1 miliónu.

„I přes celkový pokles návštěvnosti ve třetím čtvrtletí Česko zůstává atraktivním místem pro zahraniční turisty. A to je pozitivní zpráva, protože zahraniční turisté utrácejí na svých cestách více než rezidenti, a významně tak přispívají do tuzemské ekonomiky. Pokud budeme porovnávat celková data návštěvnosti za období leden–září, stále zaznamenáváme nárůst – oproti roku 2023 i 2019 zhruba o 3 %,“ shrnul František Reismüller, ředitel České centrály cestovního ruchu – CzechTourism, a dodal: „Plusem je také to, že tuzemsko objevují turisté ze vzdálených destinací. Nejvyšší meziroční nárůst jsme zaznamenali u cestovatelů z Číny, Izraele, Turecka, ze Saúdské Arábie či z Kanady. Velkým dílem se na tomto faktu podepisují i přímé linky z těchto destinací. A my, i ve spolupráci s Letištěm Praha, usilujeme o spuštění dalších. Zvýšený zájem o naši zemi je dobrou zprávou a potvrzuje účinnost naší strategie zaměřené na lákání turistů ze vzdálených a bonitních trhů.“

Hotely v Praze zůstávají lídry, mimo hlavní město byly tržby nižší
Prázdninové měsíce byly pro české hotely velmi specifické. Zatímco v červenci rostly tržby českých hotelů meziročně o 10,2 %, v srpnu se propadly o 4,1 %. V září opět došlo k meziročnímu nárůstu tržeb českých hotelů (+2,1 %), který ale nedokázal pokrýt inflaci. Na zářijové hotelové tržby měly částečný vliv povodně. Tržby se totiž snížily mimo Prahu, zatímco Praha, jakožto lídr tuzemského hotelového trhu, zaznamenala pětiprocentní nárůst.

„Sledujeme prohlubující se trendy. Například Maďarsko roste meziročně o 23,7 % a dosahuje také skoro o čtvrtinu vyšších tržeb než český hotelový trh,“ komentoval Jaroslav Svoboda, majitel největší české hotelové skupiny Czech Inn Hotels, která v roce 2023 ubytovala celkem 1,5 miliónu hostů, a doplnil: „Data ukazují, jak jsou tuzemské ubytovací služby v porovnání s Evropou cenově dostupné. Evropa byla v průměru cenově o 42 % nad Českem. Navíc koruna oslabila, takže dovolená doma, nebo jen tranzitní přespání, se návštěvníkům vyplatí. Nicméně situace v hotelovém odvětví úplně růžová není. Příkladem je to, že v Praze je v současnosti k prodeji zhruba polovina obrovských mezinárodních hotelů.“

(tz)

Slovo ke dni

  • Úžasná tiskovka Grady

    Byl to mimořádný zážitek. Nakladatelský dům Grada uspořádal 11. září v Praze tiskovou konferenci, na níž představil, jaké zajímavé tituly do konce tohoto roku vydá. Na tom by nebylo nic neobvyklého. Vystupující aktéři včetně několika autorů byli rychlí, dynamičtí a časově úsporní. Přesto dokázali sdělit vše, co bylo v plánu. Za hodinu čistého času jsme se dověděli spousty informací nabitých emocemi, vtipem i zaujetím pro věc. Bylo to velmi poutavé divadlo, nikdo neusínal a všichni jsme hořeli zvědavostí. Co mne ještě zaujalo, bylo oblečení přítomných odbornic. Osobnosti, o nichž by si leckdo myslel, že jsou to introverti a knihomolové neznající nic víc než písmenka na papíru, byly oděny s šarmem, vkusem a nápaditostí. Takže to celé dění byla tak trochu i módní přehlídka. Což vůbec neškodilo. Ženskému osazenstvu Grady to totiž náramně...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Listopad 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3