INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

AudeporSeriál o tom, co každá firma potřebuje 2. díl
Druhý díl seriálu o firmě AuDePor seznamuje čtenáře s velmi aktuálními příklady situací, které čeští podnikatelé v této době řeší. Generace zaklada­telů firem, které na náš trh vstoupily začátkem 90. let minulého století, stárne.

Nabízí se otázka, co s majetkem dále, i to, jak se preventivně připravit na ožehavé životní události v případě, že společnost řídí vlastník, jediný člověk. Pokud nemá firma v rukávu záložní scénář a připravené řešení, může se se zlou potázat a budoucí vývoj velmi zkomplikovat. Složitostem však lze předejít vhodnou prevencí.

Umíme pomoci, řešení se vždy najde
V minulém článku jsme krátce představili naši společnost, a také její poradenské služby. Dnes bychom se chtěli zaměřit na dvě témata z nabídky, o které je ze strany klientů zatím největší zájem.

Každý podnikatel si určitě přeje, aby jeho firma úspěšně fungovala také do budoucna, a to i pro případy, že se s ním náhle něco stane nebo až tu také jednou nebude. Nečekané životní události a nástupnictví, to jsou dvě hlavní témata, která je nutné mít předem dobře rozmyšlena a vyřešena, pokud chce majitel zajistit stabilitu své firmy a její pokračování i do budoucna.

Nečekané životní události 
O co vlastně jde? Je to jakákoli neplánovaná delší nepřítomnost majitele firmy z důvodu náhlé události (nemoc, úraz, ale i smrt), kdy, v lepším případě, nebudete moci pracovat a řídit svou firmu.
Co to může způsobit?
Největší problém je to pro tzv. firmy One Man Show. Pokud jde tedy o jediného vlastníka/společníka/jednatele, ohrozí to nejen provoz a fungování firmy, ale možná nebude mít za firmu kdo jednat, podepisovat a rozhodovat o významných skutečnostech. V horším případě nastanou problémy i s dědictvím v případě náhlého úmrtí majitele firmy. Pak existuje riziko, že situaci bude řešit soud a ten v rámci dědického řízení rozhodne v souladu se zákony, a možná do firmy vstoupí společníci, které by si podnikatel za svého života dobrovolně nevybral. A to může pro firmu znamenat počátek jejího konce. Není tedy lepší vše a v klidu vyřešit předem, než do života a podnikání vstoupí nečekané?
A týká se to i mě?
Ano, i když si to nepřipouštíte a nikdy se vám zatím nic takového nestalo, zítra to může být jinak. Týká se to všech majitelů firem.
Jak to lze řešit a jde to vyřešit rychle?
Ano, existují různá řešení podle individuální situace ve firmě. Máme je pro vás připravena a vždy je přizpůsobíme vašim podmínkám. Vše lze vyřešit v řádu týdnů, jen je třeba jednat předem a vše důkladně rozmyslet.

Nástupnictví a předání rodinného kormidla
Každý podnikatel by měl již za svého života přemýšlet o tom, co se stane s jeho firmou po jeho smrti. Co chce, a co nechce? Chce ji raději prodat? Nebo chce, aby jeho rodinní příslušníci pokračovali v tradici? Pokud ano, pak musí mít jasný Nástupnický plán, který začne realizovat již za svého života, aby tak předem zajistil pokračování toho všeho, co vybudoval.

Jedním z nejdůležitějších milníků v nástupnictví je „předání rodinného kormidla“ mladší generaci.

Kdy to udělat? Jak to udělat? Na koho to převést?
Co mám dělat, když nemám rodinného nástupce?
Jaká bude moje budoucí role? Budu pobírat např. nějakou rentu?
Mám dobře rozmyšleno, co budu dělat, až nebudu každý den ve firmě?

Existuje mnoho dalších otázek, zrovna tak jako existuje mnoho řešení. Každý majitel jednoho dne dospěje do bodu, kdy bude muset tuto otázku řešit, a také i vyřešit, pokud nechce „zahodit“ dlouhé roky, které věnoval založení firmy a jejímu rozvoji. Je to logický a nezbytný krok, prostě stáří nikdo nezastaví, ubývá nám energie, nadšení, elán, které jsme měli za mlada a které jsou naprosto nezbytné pro čelení všem novým výzvám, jež současný trh – nové technologie, postupy, turbulentní prostředí – na nás chrlí každým dnem. Pokud se podíváme do historie, i moudří panovníci včas předávali žezla svým potomkům, aby zajistili budoucnost jejich dynastie nebo chod království.

Včasné a dobře připravené předání kormidla z majitele na potomky je pak projevem moudrosti zakladatele, i když je to velmi těžké „mentální“ cvičení a rozhodnutí.

Ve své praxi se stále více setkáváme s tím, že majitelé, kteří dlouhodobě řídili a řídí firmu systémem One Man Show, jsou sami nejen na řízení své firmy, ale ani nemají možnost si nezávisle s někým o možných variantách řešení situace popovídat, protože s podřízenými to dost dobře nejde a s rodinnými příslušníky to také není vždy možné, nebo i chtěné.

Situaci často komplikuje i fakt, že majitelé vydělané prostředky investovali např. do zahraničního vzdělání svých potomků, průběžně nebudovali již od mlada jejich vztah k firmě, a oni se pak vydávají svou životní cestou, a nemají ani zájem o předání rodinného kormidla.

Dobrá zpráva je, že všechny tyto situace mají své scénáře řešení, a lze je tedy zvládnout. Nabízíme vám nejen své zkušenosti v této problematice, ale rádi za vámi přijedeme, abyste v tom jako majitelé nebyli sami, a měli si na toto téma s kým popovídat a rozebrat situaci.

(red)

Slovo ke dni

  • Úžasná tiskovka Grady

    Byl to mimořádný zážitek. Nakladatelský dům Grada uspořádal 11. září v Praze tiskovou konferenci, na níž představil, jaké zajímavé tituly do konce tohoto roku vydá. Na tom by nebylo nic neobvyklého. Vystupující aktéři včetně několika autorů byli rychlí, dynamičtí a časově úsporní. Přesto dokázali sdělit vše, co bylo v plánu. Za hodinu čistého času jsme se dověděli spousty informací nabitých emocemi, vtipem i zaujetím pro věc. Bylo to velmi poutavé divadlo, nikdo neusínal a všichni jsme hořeli zvědavostí. Co mne ještě zaujalo, bylo oblečení přítomných odbornic. Osobnosti, o nichž by si leckdo myslel, že jsou to introverti a knihomolové neznající nic víc než písmenka na papíru, byly oděny s šarmem, vkusem a nápaditostí. Takže to celé dění byla tak trochu i módní přehlídka. Což vůbec neškodilo. Ženskému osazenstvu Grady to totiž náramně...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Říjen 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3