Food příspěvky vládnou sociálním sítím. Dle nedávného průzkumu lidé sledují v průměru deset food profilů a tři čtvrtiny dostávají okamžitou chuť na jídlo, které na sítích uvidí. Trendy v jídle na sociálních platformách silně rezonují – a 77 % lidí přiznává Foodmo, tedy strach, že tyto žhavé food novinky promeškají. Odborníci ale varují před slepým následováním trendů v jídlech a nebezpečnými doporučeními.
Příspěvky o jídle a vaření na sociálních sítích dominují. Podle nedávného průzkumu provedeného mezi 2000 respondenty, který zpracovala agentura OnePoll pro společnost Envy Apples, sledují lidé na sociálních sítích průměrně deset profilů souvisejících s jídlem. A jakmile se příspěvky o jídle na sociálních platformách objeví, 75 % respondentů na pokrmy okamžitě dostane chuť. Zhruba dvě třetiny lidí by si dokonce rády vyzkoušely roli food influencera, pokud by se jim k tomu naskytla příležitost. Touha sdílet na sítích informace o pokrmech, které připravili, pak respondenty popadá průměrně šestkrát do měsíce. Z průzkumu navíc vyplývá nový trend – fanoušci food a gastro profilů mají strach, že o něco přijdou.
Pojem FOMO (z anglického Fear of missing out) je se sociálními sítěmi spojen už poměrně dlouho a nyní se ukazuje, že jídlo, přesněji řečeno nové trendy ohledně jídla, jej vyvolávají poměrně silně. K Foodmo – obavám, že lidé „prošvihnou“ nejžhavější trendy v jídle – se dle průzkumu přiznává celých 77 % respondentů. „Chuť je pro lidi velmi důležitá, proto je FOMO v této rovině opravdu reálné,“ řekla k výsledkům průzkumu Cecilia Flores Paez ze společnosti Envy Apples.
Dle průzkumu lidé bojují proti Foodmo pomocí receptů, na které v online světě narazí, a to průměrně čtyřikrát měsíčně. Necelá polovina lidí (48 %) pak nejraději sleduje amatérské kuchaře a food influencery. A právě v tom experti spatřují problém. Mnohdy neodborné rady influencerů můžou poškodit zdraví člověka.
Díky sociálním platformám tak lidé poznávají nové chutě, cizí kuchyně nebo nové metody přípravy pokrmů. Přestože je zkoušení trendy online receptů lákavé, odborníci varují před mýty a špatnými radami o výživě od influencerů, kteří nemají odbornou kvalifikaci a vzdělání.
„Vysoká sledovanost influencerů není v žádném případě náhradou odborné kvalifikace a vysokoškolského vzdělání v oboru výživy. Influenceři působící v oblasti zdraví představují největší nebezpečí. Mají totiž obrovský vliv na nezletilé publikum, které má tendence brát prezentované informace automaticky jako ověřené. Mladí lidé jsou navíc náchylnější k různým poruchám příjmu potravy,“ varovala Jitka Dokoupilová, nutriční poradkyně ze společnosti NutritionPro, která lidem sestavuje krabičkovou dietu na míru. „Lidé by si proto měli dát velký pozor, od koho přijímají rady o výživě a zdravém stravování. Základ je ověřovat si prezentované informace a komunikovat či radit se s odborníky,“ uzavřela.
(tz)