Kvalita, specializace a dostupnost. Důraz na tyto hodnoty je kladen na všechny současné vzdělávací instituce. Mnoho lidí musí předčasně ukončit vzdělání z důvodu časové vytíženosti. On-line forma studia tuto hranici boří. Trendem významných zahraničních univerzit se proto v posledních letech stalo zpřístupňování předmětů formou tzv. MOOC (masivních online otevřených kurzů). Ačkoli se české univerzity k trendu on-line studia příliš nepřipojují, existují mezi vzdělávacími institucemi výjimky. Institut CEMI (Central European Management Institut) souhlasí s tím, že tento fenomén výrazně ovlivní podobu univerzit budoucnosti.
Byť by se to mohlo na první pohled zdát, největším přínosem on-line studia není možnost poslechu přednášek z pohodlí domova, nýbrž široká nabídka kurzů i přednášejících z univerzit celého světa. Porovnávání nejen různých názorů či pohledů na danou tematiku, ale i kvality kurzů, pomáhá ve zlepšování studentům i zúčastněným školám. Srovnání pro ně představuje velmi cennou zpětnou vazbu. Zástupci institutu CEMI, průkopníka on-line studia MBA a předního českého specialisty na manažerské vzdělávací programy s celoevropskou působností věří, že právě online forma vzdělávání má velký potenciál. „Pomáhá velmi vytíženým manažerům absolvovat obtížné MBA studium, které by si jinak časově nemohli dovolit,“ míní ředitel institutu CEMI Mgr. Štěpán Mika a dodává: „Naši studenti mají přístup ke studijním materiálům výhradně přes studijní systém Fronter, v rámci kterého komunikují s lektory a spolužáky, ale i získávají informace a materiály ke studiu.“
Globální boom zažívají otevřené kurzy
MOOC (z angl. Massive Online Open Courses) – hromadné kurzy pro zájemce z jakéhokoli místa na světě, kde je připojení k internetu. Prostřednictvím MOOC poskytují kurzy prestižní univerzity - převážně americké, ale i švýcarské, francouzské, německé, dánské, holandské, francouzské, mexické, čínské, australské nebo japonské. Kromě samotných přednášek jsou studentům k dispozici i další doprovodné materiály, fórum určené k diskuzím se spolužáky a samozřejmě i testy. Mnoho univerzit a vzdělávacích institucí zapojených do MOOC nevyužívá jen webových, ale i mobilních aplikací, které studentům umožní maximální flexibilitu v přístupu ke studiu.
„V České republice sice stále mezi mnoha lidmi panuje názor, že i při výuce na univerzitách je potřeba sedět ve školních lavicích, my však věříme, že budoucnost patří právě online výuce, dostupné co nejširší populaci bez ohledu na místo bydliště a čas výuky a celosvětové trendy (včetně MOOC), to potvrzují,“ doplnil ředitel institutu CEMI Mgr. Štěpán Mika.
Soukromé instituce versus státní
Jednou ze všeobecných obav, které on-line vzdělávání vzbuzuje, je určité odcizení a zároveň i nedostatečné osvojení praktických dovedností. Obavy jsou většinou neoprávněné. Navíc veřejné vysoké školy nejsou jedinými institucemi, které mohou nabídnout kvalitní terciální vzdělávání. Z hlediska dostupnosti se vedení ujímají soukromé instituce, které však v nabídce a kvalitě nikterak nezaostávají nad těmi veřejnými. Mnohdy je tomu spíše naopak. Pedagogický sbor je totožný, ale možnosti jsou daleko flexibilnější a reagují na momentální individuální požadavky studentů. Distanční studium, navíc v on‑line formě, je tím nejlepším řešením pro časově velmi vytížené studenty především z řad podnikatelů, manažerů i dalších vedoucích pracovníků. Studijní program MBA, neboli Master of Business Administration, je určen právě pro manažery z různých oblastí byznysu.
Pro více informací navštivte, prosím, http://www.cemi.cz