Češi loni k recyklaci odevzdali více než 1 100 tun použitých baterií. V roce 2013 se tak České republice podařilo zpětně odebrat přibližně třetinu použitých přenosných baterií a akumulátorů uvedených na trh, čímž byla splněna kvóta EU. Evropská směrnice se však stále zpřísňuje. Od roku 2016 se limit zvýší na 45 %, použitých baterií se musí vysbírat nejméně o 400 tun více.
Podle současné směrnice Evropské unie musí Česká republika zpětně odebrat minimálně 25 % přenosných baterií, které se v průměru za tři roky dostanou na trh. Zatímco za rok 2010 činil zpětný odběr přenosných použitých baterií pouze 525 tun, o dva roky později počet vzrostl na 1 010 tun. V minulém roce Češi dokonce pokořili hranici přes 1 100 tun. „Od roku 2016 se ale limit zvýší na 45 %. V případě, že by se na trh uvádělo stejné množství přenosných baterií a akumulátorů, muselo by se vysbírat o 400 tun více. Vzhledem k trendu elektronizace však můžeme předpokládat, že se bude muset sbírat mnohem více. Aby tuto normu Česká republika splnila, je nutná především osvěta občanů, tak, aby baterie nekončily ve směsném odpadu,“ uvedl David Vandrovec z kolektivního systému zpětného odběru baterií REMA Battery. „To se v České republice pomalu daří, což potvrzují i statistiky. V roce 2007 jsme začínali na úrovni 9 % zpětného odběru, dnes se míra více než ztrojnásobila,“ dodal Vandrovec.
Přestože objem zpětně vybraných baterií v tuzemsku každoročně vzrůstá, baterie odebrané z domácností tvoří menšinu. „Celých 40 % celkového množství vysloužilých baterií v České republice připadá na veřejnost, 60 % odevzdávají firmy. Díky speciálním projektům, jako je Buď líný, Zelená firma, Zelená škola, Zelená obec, které institucím, či jednotlivcům přímo z domácností poskytují svoz a ekologické zpracování baterií, elektroodpadu, tonerů, CD a DVD zdarma, se navíc stále zvyšuje počet ekologicky smýšlejících firem a jedinců,” upřesnil David Vandrovec.
Ve srovnání s ostatními typy baterií, mezi které patří automobilové a průmyslové baterie, jsou přenosné baterie jednoznačně na 3. místě co do sběru a povinností ukládající posbírat 25 %. Nejvíce, z 86 %, se recyklují automobilové akumulátory. U průmyslových baterií je zpracováno 57 % a pouhá třetina je recyklována u přenosných baterií, které nás nejčastěji obklopují. Úspěšnost recyklace je přitom závislá nejen na službě kolektivního systému, ale zejména na chování českých občanů.
Lidé mohou předcházet vzniku odpadu z baterií především používáním dobíjecích baterií, takzvaných akumulátorů. „Na trh v České republice bylo v roce 2012 uvedeno přes 3 710 tun přenosných baterií. V 63 % šlo o takzvané primární nenabíjecí baterie, z nichž 56 % tvořily alkalické baterie. Pouhých 36 % je zastoupeno dobíjecími bateriemi. Pokud by se zvýšilo využití akumulátorů, které je možné opakovaně nabíjet, ušetřili bychom náklady na proces recyklace. Význam zpětného odběru baterií a akumulátorů by však zůstal nadále velmi důležitý,“ řekl David Vandrovec, ředitel kolektivního systému REMA Battery. „Po vytřídění jsou použité přenosné baterie a akumulátory předávány k recyklaci nebo k odstranění do různých zařízení v České republice nebo v zahraničí,“ uzavřel Vandrovec.
(tz)