Inekon Group jako první v Česku dokončil vývoj tramvaje s bateriovým pohonem a je připraven na sériovou výrobu. Nová souprava byla úspěšně otestována přímo v provozu, na tratích DP Ostrava. První českou tramvaj nezávislou na trakčním vedení již koupilo americké město Seattle, které s Inekon Group uzavřelo smlouvu na dodání celkem sedmi těchto vozů v hodnotě téměř 30 mil. USD. Součástí kontraktu je rovněž opce na pořízení dalších devatenácti tramvají s bateriovým pohonem.
„Jako první v Česku dodáváme tramvaje se speciálně vyvinutým bateriovým pohonem pro železniční vozidla. Oproti konkurenci, která pohon doposud pouze testovala ve výrobním areálu, my můžeme zahájit sériovou výrobu,“ řekl Josef Hušek, předseda správní rady a statutární ředitel společnosti INEKON GROUP, a. s., a dodal: „Soupravu jsme již úspěšně otestovali v ostravském provozu, kde bez napájení z trakčního vedení ujela v simulovaném běžném provozu téměř devět kilometrů a spotřebovala přitom jen zhruba čtyřicet procent kapacity baterie.“
Na návrhu alternativního pohonu spolupracoval Inekon Group s francouzskou společností Saft, která podle společně vytvořené zadávací dokumentace baterii vyrobila. V současné době
Inekon Group podal žádost o udělení patentu na celkový koncept propojení bateriového systému s řízením tramvají. Zástupci amerického města Seattle se v Ostravě osobně zúčastnili finálního testu prvního vozu. Po úspěšné prezentaci projevili zájem o dalších devět souprav tohoto typu v rámci čerpání dříve uzavřené opce. „O dodání tramvají na bateriový pohon jednáme nyní i s americkým Detroitem. Současně pracujeme na další inovaci naší technologie, která by dojezd tramvají bez napájení z trakčního vedení ještě zdvojnásobila,“ doplnil Josef Hušek.
Vznik alternativního pohonu je reakcí na rostoucí světový zájem o tramvaje nezávislé na trakčním vedení. Takové vozy nacházejí využití v centrech historických měst nebo například v místech složitého křížení s trolejbusovými linkami, kde není možné vybudovat standardní tramvajové vedení. Nová tramvaj Inekon Group je při napájení z baterie schopná ujet až 16 km. Na přání amerického zákazníka je maximální rychlost při jízdě na baterii omezena na 32 km/hod.
Doplňující fakta
n Tramvaje INEKON jsou původním českým výrobkem. Vyrábějí se ve spolupráci se společností Ekova Electric, a. s., která je stoprocentní dceřinou firmou Dopravního podniku Ostrava, a. s.
n Vozy INEKON 12-Trio jsou z části nízkopodlažní, klimatizované, obousměrné a zároveň i oboustranné. Řídicí kabina se nachází na obou koncích vozidla a dveře pro cestující jsou umístěny po obou stranách. Umožňují tak jednoduchou změnu směru.
n Inovativní napájení vozů pro Seattle zajišťují speciální trakční li-ion baterie Saft. Jsou navrženy pro spolehlivý provoz dieselových lokomotiv, elektrických jednotek či lehkých kolejových vozidel. Bezúdržbové články jsou vybaveny Battery Monitoring systémem, jež poskytuje kompletní informace o aktuálním stavu baterie.