Podnikání českých firem, pronikání na zahraniční trhy, mapování dalšího potenciálu možností, inspirace k novým strategiím, projektům nebo obchodům – i tak by se dal charakterizovat právě uplynulý 58. ročník Mezinárodního strojírenského veletrhu v Brně. Nechyběly na něm hvězdy našeho exportu či importu, významní výrobci, inovátoři, firmy, které patří k základu vývozních aktivit. Nasbírat poznatky přišli i zástupci těch subjektů, které se za hranice vlasti teprve chystají. Nejen jim, ale i zavedeným domácím průmyslovým hráčům s globální působností, již léta příkladně slouží vládní agentura na podporu exportu CzechTrade. Ten v současné době mění svou tvář. Více k této záležitosti generální ředitel Ing. Radomil Doležal:
CzechTrade se mění. Chce se ještě více přiblížit i menším a středním firmám, nebo lépe, snaží se, aby tak agentura byla vnímána, ne jako partner či služba pro velké zavedené exportéry. Můžete zrekapitulovat, co jste letos k jejich výraznější spokojenosti udělali?
Mezi core competence CzechTrade patří poskytování informací běžně nedostupných kontaktů, které naši zahraniční zástupci dlouhodobě budují. Chtěli jsme tuto dynamiku zobrazit v novém vizuálním stylu a komunikačních nástrojích. Jednotný vizuální styl jsme promítli do všech oblastí propagace – od vizitek, propagačních materiálů přes bannery a polepy aut až po nově koncipované webové stránky, které plánujeme spustit do konce tohoto roku. Společně s tím jsme zahájili podzimní mediální kampaň, vycházející z výsledků exportního průzkumu, který jsme letos realizovali společně s Asociací malých a středních podniků a živnostníků ČR. Nové vizuály mají kreativním způsobem předat potenciálním zákazníkům informaci o základním portfoliu služeb agentury. Mediální kampaň také stavíme na výrobcích úspěšných exportérů z řad malých a středních firem. Letos jsme rovněž zamířili do krajů, v kterých v tuto chvíli působí pět regionálních manažerů. Ti mapují exportní potenciál firem v terénu a vysvětlují jejich zástupcům přínos služeb agentury. V regionech pořádáme exportní konference zaměřené vždy na konkrétní teritorium. Dále jsme samozřejmě stále k dispozici v rámci již zavedeného Klientského centra pro export.
Zřizujete další zahraniční kanceláře. Kolik jich za poslední dva roky přibylo? A s kolika mohou ještě firmy do konce roku 2016 počítat? Jaký je jejich koncept?
K dnešnímu dni mohou čeští exportéři využít 49 zahraničních kanceláří CzechTrade na pěti kontinentech světa. V letošním roce jsme zahájili provoz zahraničních kanceláří v Singapuru, v Teheránu, v Limě, dalších kanceláří v Číně a Indii, takže otevřením reprezentace v nigerijském Lagosu poprvé překročíme padesátku zahraničních zastoupení. Subsaharskou Afriku považujeme za velmi perspektivní teritorium a věříme, že ho náš zástupce pomůže zpřístupnit i pro české firmy. Počet kanceláří a zástupců agentury CzechTrade v zahraniční reflektuje zájem českých firem a zejména exportérů. Vzhledem k rostoucímu zájmu o obchodování s USA proto plánujeme personálně posílit také kancelář v Chicagu.
Co poradit firmám, které se teprve rozmýšlejí, zda exportovat, nebo ne? Na jaké teritorium proniknout? Co doporučujete těm, které jsou zbytečně opatrné, místo aby zdravě riskovaly? A co těm, které nemají zatím žádné zkušenosti?
Služby agentury CzechTrade jsou určeny jak začínajícím, tak zkušeným exportérům. Nezkušeným firmám doporučuji, aby se určitě nejprve obrátily na nás nebo na Klientské centrum pro export. Pomůžeme jim vybrat teritorium, které bude vhodné pro jejich produkt, zmapujeme trh a oslovíme potenciální obchodní partnery. Nejprve je dobré zkusit exportovat do teritoria známého svými podmínkami, například do některé země EU či sousedního státu. Po získání zkušeností je možné společně s našimi pracovníky připravit exportní strategii i pro vzdálenější nebo exotičtější oblasti.
Firmy, které s námi spolupracují, se mohou vyvarovat mnoha rizik. Zahraniční zástupci agentury CzechTrade znají místní podmínky, legislativu a obchodní zvyklosti. Jsou schopni prověřit obchodní kontakty, zmapovat zájem o nabízený produkt, pomoci se sjednáním schůzek a v případě potřeby také s překlady či tlumočením. Základem úspěchu na zahraničních trzích je ale vždy konkurenceschopný produkt. Firmy by se neměly bát inovovat ani nabízet své výrobky a služby i na vzdálenějších trzích.
ptala se Eva Brixi