Sto čtyřicet sedm zemí světa včetně České republiky se letos v březnu zapojilo do mezinárodní iniciativy „Global Money Week“ (GMW). Cílem GMW je napříč generacemi rozvíjet povědomí o penězích, jejich získávání a efektivním hospodaření s nimi.
Zakladatel této iniciativy nizozemská nevládní organizace Child & Youth Finance International (CYFI) se sídlem v Amsterdamu si klade za cíl vychovat generaci, která bude schopná předcházet krizím díky rozvoji finančního vzdělání a přístupu k finančním službám.
Letos se v ČR do GMW zapojilo přes 10 tisíc účastníků, což je více než dvojnásobek loňského výsledku. Národními organizátory této prestižní iniciativy byly yourchance o.p.s. a EFPA ČR (European Financial Planning Association), role národních organizátorů se zhostily podruhé. Záštitu nad celou akcí převzalo MŠMT ČR, MF ČR a Česká národní banka (ČNB) a podpořilo jí přes 100 organizací z řad škol a finančních institucí.
Zapojilo se víc jak 100 škol
Nabídka vzdělávacích aktivit byla skutečně bohatá a pestrá, takže na své si mohl přijít skutečně každý. Díky zapojení 103 škol a společností proběhlo 130 workshopů, přednášek, besed a herních odpolední. Novinkou v letošním roce byla účast knihoven a dětských heren, které zorganizovaly specializované programy s tématikou zdravých finančních návyků. Nově se zapojily i pořadatelé výstav, ať už se jednalo o multikulturní prostor DEPO Plzeň s výstavou „Jak se točí peníze“, nebo o Muzeum Říčany s výstavou a workshopy „Příběh peněz“.
Youtubeři podpořili finanční vzdělávání
Akcí, která získala velkou pozornost mládeže, bylo vystoupení youtuberů a mladých muzikálových hvězd v obchodním Centru Černý Most. Z pódia zazněly nejen písničky, ale hlavně rozhovory o důležitosti finančního vzdělání v dnešní době. Ve fun zónách následně probíhaly soutěže a hry s finanční tématikou. Pro dospělé byla připravena možnost konzultací a řada podpůrných vzdělávacích materiálů.
Odborná konference apelovala na důležitost finanční gramotnosti
Vyvrcholením celého týdne pak byla odborná konference v konferenčních prostorách ČNB. Hlavními tématy bylo zajištění nezávislosti vzdělávání při zapojení finančních institucí a zapojení rodičů do výuky finanční gramotnosti.
V rámci panelové diskuze vystoupila Kateřina Lichtenberková, členka expertního týmu projektu Finanční gramotnost do škol, který realizuje yourchance a představila závěry šetření v této cílové skupině, která probíhala ve spolupráci yourchance a ČBA. Hlavním výstupem bylo konstatování, že rodiče vnímají svou vlastní znalost finanční gramotnosti jako nedostatečnou a uvítali by proto vznik srozumitelných, jednoduše pojatých materiálů. Zároveň by si vzhledem ke škole přáli, aby finanční gramotnost byla vyučována jako samostatný předmět, nikoliv jako průřezové téma.
Výzvou na národní úrovni nadále zůstává téma společného vzdělávání dětí a rodičů a odbourávání řady překážek a tabu, která osvojování a předávání zdravých finančních návyků napříč generacemi brání.
Jana Merunková, ředitelka yourchance o.p.s.
Partneři www.yourchance.cz: generální partner www.ctp.eu a strategický partner Nadace www.drfg.cz/news/category/nadace-drfg Mercedes-Benz a TOP Vision