INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

RP copy copyDoba hýří informacemi, všichni hledáme odpovědi na nejrůznější otázky. Někdy úspěšně, jindy marně. Ptáme se na podstatu toho všeho, co kolem nás krouží, co nás trápí, co si neumíme zatím vysvětlit. Otázky a odpovědi potřebujeme při vedení firmy, při rozhodování o smysluplném investování, při snaze o šťastný život plný zdraví a výkonnosti. A k našim jistotám patří i správné odpovědi. Ony nás posléze vedou k dobrým skutkům, ke konání prospěšných kroků, ať se to týká nás samotných, nebo věcí celospolečenských.

Prof. Ing. Růžena Petříková, CSc., osobnost akademické obce, významný pedagog, která se celoživotně zabývá fenomenálním pojmem kvalita, měla možnost recenzovat novou knihu PhDr. Karla Červeného, MSc., MBA, DBA, experta na rozvoj kreativity a inovativního myšlení, s názvem Synergie. O jejím pojetí, obsahu, významu nejen pro lidi z businessu hovořila několikrát v superlativech. Proč? O tom je následující rozhovor:

Měla jste možnost recenzovat připravovanou knihu Karla Červeného s názvem Synergie. A já vím, že vás tato práce nadchla...

Kniha mne nadchla zejména pro svoji komplexnost, a pak také pro tu maximální snahu a touhu autora najít odpověď na zdánlivě prostou otázku, kterou si položil hned v úvodu Proč se věci dějí tak, jak se dějí? A propos, otázka se objevuje v podtextu titulu knihy a přiznejme si, kdo si ji v průběhu života, v nějaké z mnoha možných variant, nepoložil? Já osobně mnohokrát. A nemohu ani dnes říci, že mám v tomto směru absolutně jasno... Proto jednoznačně doporučuji se s texty seznámit a pozorně hledat odpovědi na ty své konkrétní otázky.

Synergie je dnes velké téma, ukazuje, jak dokážeme pracovat například s informacemi a jak se tato schopnost promítá do praxe. Proč vás právě ono tolik zaujalo?

Máte absolutní pravdu v tom, že synergie, sdílení, spolupráce byly, v současnosti stále zůstávají a ještě dlouho budou významnými tématy. V knize budou mít zájemci možnost nejen se postupně seznámit se širokou paletou zásad, charakteristik, principů synergií, jejich vzájemných vztahů a souvislostí tak, aby je mohli přinejmenším následně pochopit. Pevně však věřím, že některé z nich budou rovněž umět uchopit a využít nejen ve své každodenní manažerské a podnikatelské praxi, ale i ve svém osobním životě. K tomu zcela jistě dopomůže řada příkladů, které publikaci charakterizují.

Prolínání dovedností, schopností, možností, analýza a syntéza toho všeho, co nás obklopuje a ovlivňuje, to by mělo patřit do činnosti všech manažerů i podnikatelů. Géniové se s těmito atributy rodí, ostatní se to asi musí naučit. Je to tak?

Rámcově je možné s tímto tvrzením souhlasit, sama publikace ostatně tuto pravdu dokládá, když se objevuje v řadě odkazů děl jak současných, tak již nežijících autorů (často géniů, jak je nazýváte) v její historické podobě. Zde nám toto „poznání“ autor navíc nabízí ve velmi komplexní, integrované podobě, vše často doplněno praktickými příklady, ověřenými ať už vlastní, či jinými autory doporučenou zkušeností. Takže ano, chcete-li získat ucelené povědomí a proniknout hlouběji do světa synergií, může vám v tomto vašem snažení publikace v mnoha směrech pomoci.

knihawebUmět pružně vyhodnocovat dané situace je dnes velmi důležité. Vypovídá o talentovanosti lídrů, přizpůsobivosti, bystrosti, jež dnešní dynamický svět tolik potřebuje. Jsou k tomu nutné určité zkušenosti, nebo to dokážou i velmi mladí lidé?

Bystrost, dynamika, kreativita a rychlý tah na branku je přece v současnosti vlastní i řadě mladých lidí. Proto na mnoha místech autor oslovuje zejména právě je, kteří ještě ne zcela pochopili význam a roli premis, jako jsou synergie, sdílení, kolegialita, spolupráce. Nemohu na tomto místě proto nevzpomenout geniálního podnikatele Tomáše Baťu, který viděl řešení vzniklých problémů vždy velmi jednoduše a elegantně – totiž právě ve spolupráci, kterou často doporučoval dokonce jako moderní a účinnou reakci globální hyperkonkurenci. Stejně jako on i každý současný manažer a podnikatel, obdařený zdravým selským rozumem, vnímá spolupráci a sdílení jako základ úspěšného podnikání, nikoliv systém státních podpor a dotací.

Autor zmiňovaného díla vystupuje jako multioborová osobnost. Co chtěl touto prací především zdůraznit?

Na tuto otázku nelze z žádného úhlu pohledu odpovědět několika větami. Zde bych proto chtěla čtenáře odkázat zejména na závěrečnou kapitolu, která je věnována, a to doslova „událostem budoucím“. Opět společně s řadou historických osobností autor odpovídá na to, jaká nás čeká budoucnost.
Tuto kapitolu, která navazuje na události z minulosti a současnosti, bych označila slovy jednoho moudrého kolegy jednoznačně jako velmi sličnou a čtivou, ostatně jako je vlastně celá kniha. Mnoho sdělených myšlenek však vyžaduje reflexi, zamyšlení a velmi, velmi pozorné a pozvolné vstřebávání sdělených faktů.

Jakou roli v synergickém hodnocení skutečností bude hrát zdravý selský rozum, intuice, i vědomí, že se vše kolem nás rychle mění? Bude umět člověk v takovém prostředí vůbec fungovat?

Se všemi výše uvedenými pojmy se čtenář bude mít možnost setkat v publikaci opakovaně, tzv. na každém kroku. Dovolím si opět poukázat zejména na některé ze závěrečných kapitol, které se těmto souvisejícím oblastem věnují. Vše se mění, a my budeme muset postupně měnit i sebe sama, tak, abychom uměli trvale přijímat stále nové výzvy, nová pravidla, razit nové cesty, jednoduše řečeno, abychom mohli v tomto prostředí nejen fungovat, ale být úspěšnými.

V této souvislosti mne napadá, zda roky příští nebudou fandit více ženám, protože právě ony na základě svého biologického nastavení oproti mužům vynikají kreativitou, vysokým pudem sebezáchovy, přirozenou schopností okamžitě řešit, co je nezbytné...

Nemyslím si to, i když se to vzhledem k tomu vámi zmiňovanému biologickému nastavení nabízí. Žena, muž ani věk dle mého názoru nejsou kategorie, které by konkrétně označovaly schopnosti či dovednosti jednotlivců. Ještě jsem kupříkladu dosud neslyšela, že by některá žena řekla, že chce být v čele podniku, radnice, univerzity, statutárního města či kraje jen proto, že je žena, některý senior protože je nejstarší...

ptala se Eva Brixi

Slovo ke dni

  • Radši kašmírový než směsový

    Pomalu se blížíme k podzimu, i když tomu teploty vůbec neodpovídají. Ráda bych se při té příležitosti zamyslela nad spotřebním chováním, protože i sem patří nákup oděvů. Ale nutně to tak být nemusí. Zkusila jsem orientačně spočítat, jak se člověku vyplatí kvalitně zpracovaný kašmírový svetr. Když máte doma kousek ze směsi polyesteru, akrylu, polyakrylu, viskózy, elastanu a možná trochu nepříliš kvalitní vlny, zaplatíte místo osmi až patnácti tisíc zlomek ceny, zhruba od tisícovky do osmnácti stovek. Ale teď přijde druhá část rovnice. Kolikrát ten směsový za sezónu budete muset vyprat? Každé tři až čtyři dny. Protože se v něm drží pachy. Víc chytá špínu. A má horší termoregulační vlastnosti než přírodní materiál na bázi zvířecího chlupu. Ten z kašmíru, a potažmo dalších druhů vlny, vyperete za sezónu jednou. A ve skříni byste měli mít...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Září 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3