Úspěch jednoho je motivací pro druhého. Nejen v témže oboru, ale napříč všemi odvětvími. Proto rádi přinášíme informace o tom, co se firmám a jejich profesním uskupením daří, čím přispěly, a to bez nadsázky, k rozvoji možností, aby se lidem, celé společnosti, dařilo lépe. Potenciál příležitostí je nekonečný a výsledky víc než vzrušující.
Příkladem mohou být ty, které na nedávné tiskové konferenci v Praze prezentovala Asociace podniků českého železničního průmyslu. Její členové dosahují velkolepého uznání nejen za hranicemi naší vlasti, ale viditelně napomáhají na domácí půdě k tomu, aby se doprava po kolejích stávala nejen výzvou, ale i uspokojením. Ať už jde o tu osobní, nebo nákladní. Nápady rostoucí z obrovských zkušeností, tradice, letitého know-how, revoluční kroky v odkrývání nových poznatků, uplatňování špičkových technologií nám začínají výrazně šetřit čas, zvyšovat kvalitu, bezpečnost i vnímání této dopravní cesty jako nezbytného komfortu let příštích. Prostředky vkládané do inovací generují úctyhodné proměny, které by mohly samy o sobě psát dokument science fiction budoucnosti. Generální ředitelka ACRI Ing. Marie Vopálenská to potvrdila:
Odvětví železničního průmyslu roste. Proč se mu tak daří?
Železniční průmysl v České republice dlouhodobě těží z kombinace několika faktorů. Především je tu silná tradice strojírenské výroby a technického know-how. Český železniční průmysl je schopen zajišťovat produkci s vysokou přidanou hodnotou – od vlastního designu, výzkumu a vývoje přes pokročilou a vyspělou výrobu až po provozní servis, zkušebnictví a další nástavbové činnosti. To umožňuje českým firmám úspěšně soutěžit i na nejnáročnějších zahraničních trzích. Důležitá je i stabilní poptávka po kolejových vozidlech, infrastrukturních řešeních a souvisejících službách na straně zákazníků. Ať už jde o modernizaci vozidel a železniční sítě v ČR, nebo o projekty v zahraničí. Evropské vlády navíc do železnice masivně investují – železnice je v Evropě páteří bezemisní mobility, což otevírá firmám řadu nových příležitostí. Hlavním motorem růstu je však neustálá snaha o inovace a nasazování špičkových technologií, které zvyšují konkurenceschopnost našich členských firem.
Loni průmyslová výroba v Česku klesla, ale vaši členové mohou být optimističtí, byli úspěšní. Co jejich výsledky ovlivnilo především?
Je pravda, že celková průmyslová výroba v ČR v roce 2024 klesla o 1,4 %, zatímco železniční průmysl naopak vzrostl o 2,3 %. Klíčovým faktorem je zde i stabilně vysoký podíl exportu – polovina obratu našich členských firem tradičně směřuje na zahraniční trhy. Důležitá byla také schopnost firem rychle se adaptovat na změny, investovat do inovací a využít příležitosti, které přinesla potřeba udržitelné a efektivní dopravy. Právě inovace – ať už v oblasti vysokorychlostní dopravy, automatizace řízení provozu, či dekarbonizace – představují hlavní pilíře, na které se železniční průmysl v dalším růstu soustředí.
Velký objem prostředků v tomto oboru putuje, jak jste potvrdila, do velkolepých inovací. Bude tento trend pokračovat?
Jsem přesvědčena, že ano. V posledních letech roste důraz na bezpečnost, digitalizaci, bezemisní technologie a na modernizaci infrastruktury. Naše společnosti masivně investují do výzkumu, vývoje a zkušebnictví, aby dokázaly nabízet řešení pro vysokorychlostní železnici, autonomní řízení nebo třeba kybernetickou ochranu a zabezpečení provozu.
Současně se zapojují do mezinárodních projektů, kde mohou své nápady uplatnit, a tím posilují své postavení na světovém trhu. Věřím, že železnice se bude dále rozvíjet jako jeden z pilířů udržitelné mobility – a inovace jsou k tomu klíčovým předpokladem.
Jste rovněž mezi výraznými exportéry, dodáváte na nejnáročnější trhy. Čím si získaly české firmy tak dobré jméno?
Zahraniční zákazníci vnímají české firmy jako spolehlivé partnery, kteří dodávají vyspělá komplexní řešení a dokážou se přizpůsobit individuálním potřebám. Často je to spojení dlouholeté tradice, kvalitní strojírenské výroby a současně velmi pokročilých technologií, vyvíjených přímo v našich společnostech. Firmy jako Škoda Group, CZ-LOKO, BONATRANS, AŽD či Třinecké železárny se uplatňují na prestižních evropských trzích a vyvážejí do desítek zemí světa. Získané reference v oblasti vysokorychlostních souprav, lokomotiv, moderního zabezpečení či dodávek kolejových komponent pak otevírají dveře k dalším zakázkám.
Přeprava po železnici má stále velký potenciál a v Česku se do její podpory vkládají nemalé peníze. Na jakých projektech firmy sdružené v asociaci letos participují?
Naši členové se podílejí na celé řadě projektů. Jednak jde o významné infrastrukturní stavby, jako je příprava vysokorychlostních tratí nebo implementace evropského systému řízení vlaků (ETCS). Další prioritou je modernizace vozidel pro dálkovou i příměstskou dopravu, včetně dodávek bateriových a elektrických jednotek pro regiony. Například AŽD pokračuje v rozvoji technologie autonomních vlaků a v přípravách na spuštění jejich provozu, Třinecké železárny investují do pokročilých technologií tepelného zpracování kolejnic a Škoda Group realizuje zakázky na nové vlaky pro tuzemské i zahraniční zákazníky. Nesmíme zapomenout ani na nákladní dopravu, kde CZ LOKO či BONATRANS dodávají moderní lokomotivy a dvojkolí s vysokou technologickou přidanou hodnotou a jejich domácí a zahraniční partneři si je vybírají pro další rozvoj svých aktivit v drážní dopravě. DT - Výhybkárna a strojírna loni představila vlastní nejštíhlejší vysokorychlostní výhybku pro rychlosti až 350 km/h v přímém směru a 230 km/h do odbočného směru, která nyní prochází interním testováním. Aktuálně firma pracuje na projektu autonomní výhybky, která bude schopná sama sebe monitorovat a upozornit na potřebu údržbového zásahu nebo výměny.
ACRI právě v tomto roce slaví 30 let od svého založení. Když nahlédnete do historie, na které milníky lze vzpomenout?
Za tři desetiletí existence jsme byli svědky velkého posunu: od transformace železničního průmyslu v 90. letech po dnešní expanzi na globální trhy a nasazování světově unikátních technologií. K milníkům patří naše přijetí do evropských struktur, kde se přes organizaci UNIFE spolupodílíme na tvorbě evropských norem, a rovněž zřízení Centra technické normalizace CTN ACRI. Důležité bylo zapojení do mezinárodních projektů a pravidelná účast českých firem na prestižních veletrzích typu InnoTrans. Neméně zásadní je i dlouhodobý růst členské základny, která dnes sdružuje klíčové společnosti v oblasti produkce kolejových vozidel, infrastruktury a souvisejících technologií.
A co vás čeká v tomto roce?
Rok 2025 je pro nás výjimečný právě kvůli 30. výročí asociace. Budeme pokračovat v podpoře exportních aktivit našich členských firem – chystáme účast na klíčových veletrzích v Polsku či Turecku a další obchodní mise. I letos se zaměřujeme na úspěšné projekty ekonomické diplomacie v součinnosti s Ministerstvem průmyslu a obchodu a s Ministerstvem zahraničních věcí. Neméně důležitým úkolem je pokračování v dialogu se státní správou ohledně investic do infrastruktury i přípravy nových vysokorychlostních tratí. A samozřejmě chceme i nadále podporovat naši mladou generaci, která je budoucností odvětví.
Můžete tedy ovlivnit příliv nové generace pracovníků do železničního průmyslu? Spolupracujete například s jinými profesními uskupeními či ministerstvy v této záležitosti?
Jednoznačně ano. Považuji za klíčové, aby mladí lidé vnímali železniční průmysl jako perspektivní a atraktivní obor plný inovací a technických výzev s dobrou perspektivou zaměstnání. Už nyní naše členské firmy intenzivně spolupracují s vysokými školami a středními odbornými školami a učilišti – například prostřednictvím organizací stáží a exkurzí ve firmách, abychom studentům ukázali, že jde o moderní a stabilní odvětví. Důležitá je i spolupráce s ministerstvy (dopravy, průmyslu, školství), ale také s dalšími profesními svazy – například při tvorbě koncepčních programů na podporu technického vzdělávání. Naše firmy nabízejí uplatnění v odborných profesích, a mnohé navíc sázejí na vlastní výzkum, kde mladí inženýři mohou růst v kontaktu se špičkovými technologiemi.
Dokážete předpovědět, jak se bude cestovat po kolejích za padesát nebo sto let? Čím překvapí výrobci vagónů, lokomotiv, technologií, co budou požadovat zákazníci za další služby?
Železnice se bude stále více prosazovat jako páteřní ekologicky šetrná a efektivní doprava. Vysokorychlostní tratě se stanou standardem, přibude autonomních vlaků a dojde k širokému nasazení digitálních technologií, které zefektivní provoz i údržbu. Výrobci budou klást důraz na modulární koncepty, s nimiž lze rychle reagovat na proměnlivé potřeby dopravců i cestujících – od komfortu sedadel až po palubní služby nebo digitální konektivitu. Věřím, že se budou rozvíjet i různé formy bezemisního pohonu, například bateriové, a také systémy, jež dovolí plynule kombinovat kolejovou a silniční dopravu. Hlavním cílem zůstane zvyšování bezpečnosti, která bude efektivně využívat nástroje digitalizace a automatizace procesů. To umožní další zvyšování rychlosti, přesnosti a pohodlí tak, aby železnice stále více přitahovala přepravu lidí i nákladu a byla vždy přepravou první volby.
za odpovědi poděkovala Eva Brixi