INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

SOCR copyTuzemská ekonomika by během letošního i příštího roku měla zaznamenat viditelné zlepšení v mnoha klíčových ukazatelích, ať už jde o růst reálného HDP nebo růst spotřeby domácností, stejně jako o klesající průměrnou míru inflace.

Vyplývá to z analýzy Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR (SOCR ČR), která shrnuje klíčová makroekonomická data vycházející z aktuálních jarních predikcí vývoje české ekonomiky a hodnotí jejich možné dopady na sektor obchodu.

„Zlepšení ekonomické situace a rostoucí reálné mzdy by měly přispět k oživení spotřebitelské poptávky, která byla v předešlých letech potlačena vysokou inflací a nejistotou. Pevně věřím, že se už konečně začne blýskat na lepší časy. Na druhou stranu je důležité mít na paměti i možná rizika. Změny v mezinárodním ekonomickém prostředí, fluktuace v cenách komodit a geopolitické napětí mohou rychle ovlivnit ceny a dostupnost zboží, což vyžaduje také do budoucna pružnost a schopnost rychle reagovat na změny tržních podmínek,“ uvedl Tomáš Prouza, prezident SOCR ČR.

Analýza SOCR ČR mimo jiné ukazuje, že stabilizace tempa růstu cen a očekávání jejího setrvání v rámci tolerančního pásma inflačního cíle České národní banky napomáhá stabilizovat náklady, což obchodu umožní plánovat s větší jistotou. Pokud inflace zůstane pod kontrolou a ekonomika bude pokračovat v růstu, dojde po dlouhém období propadů k postupnému nárůstu reálných tržeb obchodů.

„Stabilizace inflace a zlepšení ekonomického výhledu přispívají k upevnění spotřebitelské důvěry. Je patrné, že optimismus spotřebitelů výrazně stoupá, což signalizuje jejich ochotu zvyšovat výdaje do budoucna. Oživení spotřeby povede ke zvýšení tržeb, zejména v segmentech zboží dlouhodobější spotřeby, kde dříve lidé nákupy více odkládali,“ připomněl T. Prouza a dodal: „Nárůsty prodejů ale nebudou stejnoměrné, v datech jasně vidíme, že lidé jsou ochotni si připlatit za zážitky a kvalitu, ale u komodit jdou tvrdě po ceně. Kdo nedokáže svou nabídku odlišit, bude muset dále konkurovat pouze cenou na úkor své profitability.“
Vzhledem k trvalému napětí a nedostatku pracovníků v některých sektorech se dá předpokládat pokračující růst nominálních mezd a návrat k růstu reálných mezd. To sice může mít pozitivní dopad na spotřebitelskou poptávku, zároveň to však může vést k vytváření inflačních tlaků a snaze omezovat potřebu nedostatkové lidské práce. To podle analýzy SOCR ČR povede k dalšímu oživení zájmu o investice do automatizace a technologických inovací. Tento trend, zaměřený na zvýšení efektivity a produktivity, může způsobit redukci některých pracovních pozic, zatímco poptávka po kvalifikované pracovní síle v oblastech, jako je datová analýza, IT nebo komunikace v oblasti obchodu, dále poroste.

„Klesající úrokové sazby, které se promítají nejen do úvěrových produktů, ale i do výnosnosti spořicích účtů, mohou taktéž stimulovat spotřebitelskou poptávku. S nižšími výnosy z tradičních spořících instrumentů se snižuje motivace domácností udržovat své úspory na bankovních účtech, což povede k přesměrování finančních prostředků do spotřeby nebo investic do majetku a jiných finančních aktiv s potenciálně vyššími výnosy,“ zakončil T. Prouza.

(tz)

Slovo ke dni

  • Bez předsevzetí? Bez cíle?

    Mnoho z nás na novoroční předsevzetí zanevřela. Nedivím se. Vždycky, když si nějaké dávám, nakonec jsem z něj vystresovaná. Jednoduše proto, že si do hlavy člověk vtiskne slovo musím. O to víc mám chuť na čokoládu, ke které bych začátkem ledna neměla ani přivonět. O to víc mě rozčiluje, že v jógovém studiu je každé úterý pořádná zima a vlastně se mi tam vůbec nechce. A tak jsem nad předsevzetími zlomila hůl. Takhle to prostě nemá smysl. Teď to dělám jinak. Sepisuju si cíle. A každý den, podle zásad Čtyř dohod, velmi inspirativního filozofického díla, dělám to nejlepší, co v daný moment mohu. Ne více, ne méně. Tak, aby mi činila každá moje volba radost. Slovo musím jsem vygumovala ze scénářů, které si v hlavě vytvářím. A nahradila je pocitem hřejivého potěšení, kdy je srdce, mysl i čin v rovnováze. A tak si jógu zacvičím doma, pěkně v...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Leden 2025

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partneři plus:

 
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3