Tento týden firmy aplikují home office pro profese, kde je to možné a zároveň řeší náhrady za rodiče, kteří hlídají děti, lidi v karanténě nebo za polské či slovenské „pendlery“, kteří se nemůžou dostat přes hranice kvůli frontám u kontrol.
Zastavil se navíc nábor ze zahraničí na všechny typy pozic, a to je pro firmy citelná ztráta. Obracejí se na nás výroba, logistika, maloobchod nebo call centra s extrémní poptávkou po brigádnících. Nové nástupy na administrativní pozice a navyšování stavů se nyní většinou pozastavuje. Rozjednaná výběrová řízení váznou, protože personalisté řeší mimořádná opatření uvnitř firem a na nábory nemají čas.
O hromadném propouštění se nemluví, protože většina firem věří, že do dvou měsíců obnoví provoz. Propouštění je velmi drahá věc vzhledem k odstupným a výpovědní době. Zatím se situace řeší buď vybíráním dovolené, převáděním lidí na OČR nebo překážkami na straně zaměstnavatele.
Co se náboru týče, naše agentura plně využívá online nástroje pro nábor, pohovory a testování uchazečů na administrativní pozice a většinu výrobních pozic. Pro řemeslné profese, jako jsou například svářeči, minimalizujeme počet osob na testování dovedností na minimum. Například zástupci firem jim nejsou na testování přítomni výsledky práce přenášíme videem. Nábor na velmi kvalifikované a klíčové pozice například v IT zatím pokračuje beze změny. Nábor na některé backofficové pozice firmy nábor pozastavují jednak kvůli nedostatku času v důsledku krizového řízení a zároveň z nejistoty z budoucnosti. Zatím ale všichni vyčkávají, jakou dynamiku bude mít šíření viru a další plány budou dělat v okamžiku, kdy bude jasnější výhled na další tři měsíce.
Jak se situace promítne do ohodnocení zaměstnanců
Významně dotčeni jsou samozřejmě živnostníci a lidé pracují externě na IČO. Dále poklesly příjmy lidem s neschopenkou. Snížení mzdy může nastat i v souvislosti se zavedením překážek na straně zaměstnavatele. Dlouhodobý dopad bude nejvýraznější u pozic s vyšším poměrem variabilní složky mzdy, která se odvíjí od výsledků individuálních, týmových nebo celofiremních, to znamená hlavně obchodní a manažerské pozice.
Vývoj v globálním měřítku
Mezinárodní společnosti bývají mnohem lépe připraveny na vzdálenou práci jak technologicky, tak i kulturně a organizačně. Silně zprocesované korporace mívají většinou v šuplíku připravené krizové plány pro různé situace, které se vypracovávaly v období epidemie SARS a ptačí chřipky nebo při povodních. Reagují proto rychleji a systematicky i proto, že okamžitě sdílí zkušenosti ze zemí, kde je epidemie více vepředu.
ManpowerGroup v České republice
V České republice se ManpowerGroup každý měsíc stará o personální a mzdovou agendu pro téměř 12 000 zaměstnanců, které vyhledal a kteří pracují u jeho klientů. V roce 2019, díky své síti 35 poboček, ManpowerGroup našel pro 1200 klientů 24 000 nových zaměstnanců.
Jiří Halbrštát, manažer náboru a marketingu
Více informací o společnosti ManpowerGroup naleznete na www.manpowergroup.cz
(tz)