INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

vr vrZájem Čechů měnit práci či obor klesá. Roli v tom sehrála jarní pandemie a rostoucí obavy Čechů o zdraví, práci a finanční stabilitu. Jistota výdělku se po mnoha letech velmi nízké nezaměstnanosti a převisu nabídky pracovních míst nad poptávkou uchazečů stává opět aktuálním tématem.

Vyplývá to z průzkumu zaměstnaneckých preferencí, který v únoru a červnu zrealizovala personální agentura Grafton Recruitment.

Během svého profesního života změnilo pracovní obor 75 % lidí, 49 % v průběhu své kariéry a 26 % ihned po studiu. Nejmenší chuť ke změně mají vysokoškoláci, zejména IT experti a inženýři, největší naopak ženy a zaměstnanci mladší 35 let. Nejlákavějším oborem je IT, do kterého by rádi přešli lidé z většiny ostatních oborů. Atraktivní je i vzdělávání, výzkum a vývoj, management, logistika a marketing. „Konkrétně do oboru informačních technologií nejčastěji přecházejí zaměstnanci z cestovního ruchu, administrativy či vzdělávání. Naopak z IT odcházejí pracovníci nejvíce do výzkumu a vývoje, marketingu či managementu. Na dělnické pozice zase lidé nejčastěji přicházejí z gastronomie a cestovního ruchu a dělníci obvykle odchází do logistiky a dopravy,“ upřesňuje Jitka Součková, marketingová manažerka Grafton Recruitment, a dodává: „Doba koronavirové krize ovšem ochotu Čechů měnit obor snížila, a to o 9 procentních bodů. Je zřejmé, že lidé v současné situaci preferují jistotu zaměstnání a obávají se větších změn.“

Více než třetina zaměstnanců cítí dopady pandemie

Pandemie koronaviru dosud ovlivnila pracovní podmínky 37 % zaměstnanců. Díky vládní podpoře nedošlo v první fázi k žádnému plošnému propouštění, o práci přišly tedy jen 4 % lidí ve věku 18-65 let. Mnohem častěji musely firmy přistoupit ke snižování mezd a benefitů a omezování pracovní doby. Celkem se tyto změny dotkly 31 % českých zaměstnanců. Nejvíce dopady na své pracovní podmínky pocítili manuálně pracující a zaměstnanci působící v segmentu HoReCa. Ti se v uplynulých měsících asi nejvíce snažili změnit obor a práci hledali zejména v e-commerce, logistice či v podnikových službách.

Loajalita zaměstnanců roste

„Obavy z propouštění se projevily i na klesajícím zájmu Čechů měnit práci a rostoucí loajalitě vůči stávajícímu zaměstnavateli. Lidí, kteří si nyní nehledají práci, je o 13 procentních bodů více než v únoru letošního roku,“ říká Jitka Součková. Na loajalitě lidí se podle ní výrazně promítla míra vstřícnosti a podpory zaměstnavatele v době nouzového stavu. Vstřícnost přitom dle průzkumu pociťovalo 70 % zaměstnanců, třetina z nich dokonce hovoří o plné podpoře.

Jistota zaměstnání

Koronavirus změnil i preference uchazečů o práci. Zatímco dříve k nejdůležitějším atributům výběru nového zaměstnance patřila výše mzdy a benefitů, vzdálenost práce od místa bydliště a délka dojíždění či typ smlouvy, dnes se na druhé místo žebříčku hned za výši mzdy řadí jistota dlouhodobého místa a stabilita. Mzda je tradičně důležitější pro muže než pro ženy a mladší lidé považují za důležitou i smysluplnost práce a osobní rozvoj. Význam stability roste s věkem, výrazněji ji preferují již lidé starší 35 let.

O průzkumu

Průzkum pro Grafton Recruitment zrealizovala společnost Behavio na reprezentativním vzorku 2 200 ekonomicky aktivních respondentů, kteří poskytli data v průběhu února a června 2020.

(tz)

Slovo ke dni

  • Úžasná tiskovka Grady

    Byl to mimořádný zážitek. Nakladatelský dům Grada uspořádal 11. září v Praze tiskovou konferenci, na níž představil, jaké zajímavé tituly do konce tohoto roku vydá. Na tom by nebylo nic neobvyklého. Vystupující aktéři včetně několika autorů byli rychlí, dynamičtí a časově úsporní. Přesto dokázali sdělit vše, co bylo v plánu. Za hodinu čistého času jsme se dověděli spousty informací nabitých emocemi, vtipem i zaujetím pro věc. Bylo to velmi poutavé divadlo, nikdo neusínal a všichni jsme hořeli zvědavostí. Co mne ještě zaujalo, bylo oblečení přítomných odbornic. Osobnosti, o nichž by si leckdo myslel, že jsou to introverti a knihomolové neznající nic víc než písmenka na papíru, byly oděny s šarmem, vkusem a nápaditostí. Takže to celé dění byla tak trochu i módní přehlídka. Což vůbec neškodilo. Ženskému osazenstvu Grady to totiž náramně...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Listopad 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3