Od jara roste zájem Čechů o nákupy na internetu. S novým zpřísněním opatření lze očekávat další vlnu zájmu zákazníků. Přizpůsobit se tomu budou muset nejen e-shopy samotné, ale i logistické a skladové areály.
Ty sází zejména na nové technologie, které jim umožní snížit náklady a zefektivnit fungování. Jen tak mohou vyhovět zvýšeným nárokům svých zákazníků.
Pravidelná E-commerce Study Asociace pro elektronickou komerci (APEK) ukazuje, že koronavirus změnil chování spotřebitelů. Jedná se zřejmě o změnu již trvalou. I potom, co 17. května Vláda ČR zrušila nouzový stav, využívala téměř čtvrtina nakupujících internet k nákupům více, než před vládními omezeními. Nově přijatá opatření se zřejmě projeví podobně. „Čtvrtina uživatelů internetu nakoupí v e-shopu alespoň jednou za 14 dní,“ konstatuje výkonný ředitel APEK Jan Vetyška a upozorňuje, že klíčovým ukazatelem při rozhodování přestává být nejnižší cena. Zákazníci očekávají také vyšší kvalitu doplňkových služeb, jako je například doprava.
I proto podle realitní společnosti CBRE souvisí s růstem zájmu o nakupování na internetu také poptávka po skladových a logistických areálech, které e-shopy potřebují ke svému fungování. Logistický a dodavatelský index spokojenosti 2019/2020 přitom ukazuje, že zákazníci e-shopů dnes očekávají dodání ten samý den a větší flexibilitu při dopravě zboží. To jsou podle CBRE jedny z největších výzev před kterými elektronické obchodování stojí. „Jak důležité je co nejpružnější fungování skladů se ukázalo, když jsme zaváděli naši službu DEK Express, která zajišťuje řemeslníkům a stavebníkům obrovský výběr sortimentu skladem s expresním vydáním u pultu ve stavebninách,“ konstatuje majitel Stavebnin DEK Vít Kutnar a dodává: „Abychom dokázali mít k dispozici takové množství zboží na našich prodejnách, musí naše skladové areály fungovat s maximální efektivitou.“
Sázka na nové technologie
Lukáš Šaling, vedoucí transakcí a poradenství oddělení pro logistiku a průmyslové nemovitosti CBRE očekává v průmyslových a logistických areálech v budoucnu silný nárůst automatizace. „Díky tomu budou společnosti méně závislé na pracovní síle, a přitom budou stíhat uspokojovat stále se zvyšující poptávku,“ říká Šaling. Jeho slova potvrzuje také studie CBRE Outlook 2020, kde se píše: „Ačkoliv provozovatelé skladových areálů a logistických center i nadále velmi pečlivě zvažují vynaložené náklady, neváhají investovat do nových technologií a inovací s cílem zvýšit svou produktivitu. A to nejen v kontextu rostoucího vlivu e-commerce, který je ať už přímo či nepřímo ovlivňuje.“
Směr naznačuje zkušenost mezinárodní stavební společnosti Peri, která je jedním z největších výrobců lešení a bednění na světě. Ta stála před otázkou, jak snížit personální náročnost svého logistického centra v Česku. „Hledali jsme řešení na zajištění zabezpečení našeho areálu. Měli jsme zde klasickou fyzickou ostrahu, ale nebyli jsme úplně spokojeni. Společnost M2C nám navrhla vsadit na nové technologie,“ říká Lubor Bačík, vedoucí logistiky společnosti PERI a pokračuje: „Dospěli k závěru, že prvotní náklady budou sice vyšší, ale návratnost by měla být poměrně rychlá.“ Volba proto padla na službu M2C Space. Kamerový systém monitoruje asi 90 procent plochy areálu a může fungovat i v režimu, kdy automaticky detekuje pohyb. „Pro tyto účely používáme moderní systém Avigilon, který dokáže rozeznat, jestli se v prostoru pohybují osoby, zvířata, nebo je pohyb vyvolán například působením větru.“ vysvětluje David Pulkert, obchodní ředitel M2C.
Více automatizce
Kromě ostrahy chce společnost Peri maximálně automatizovat procesy ve svých areálech, a proto plánuje systém automatizované vrátnice a službu e-Recepční. Její součástí by měla být i informační tabule a automatické čtení registrační značky vozidla. Celý průběh nakládky pak proběhne zhruba následovně. Značka vozidla je při příjezdu do areálu automaticky načtena do systému. Pokud ji zákazník nahlásil předem, již se nemusí nikde hlásit a vyčkává na další pokyn. Pokud ne, je nutné, aby se zaregistroval v terminálu e-Recepční. Poté se další informace (např. místo nakládky) objeví na elektronické informační tabuli.
„Ve větších areálech lze prostřednictvím tabule vozidla také navigovat k příslušnému stání a zajistit tak co nejefektivnější provoz v celém areálu,“ doplňuje Pulkert. Podle něj už během prvního roku přinesla investice zaznamenatelnou úsporu provozních nákladů. „Už se nám zaplatila část prvotní investice a uvidíme, jak to půjde dál,“ uzavírá Lubor Bačík.
(tz)
Ilustrace Pixabay.com