Schvalování nejdůležitější legislativy letošního roku – stavebního zákona se rychle blíží. Legislativní proces ještě ani nepřekročil první kolo schvalování a politické strany ve sněmovně představily své zásadní pozměňovací návrhy.
Některé však jdou zcela proti smyslu původního záměru ministerstva pro místní rozvoj přenést rozhodování o stavbách z často podjatých stavebních úřadů na nejmenších obcích na úřady spadající přímo pod ministerstvo.
Zdlouhavé vyjednávání o všech pozměňovacích návrzích pak může vést k tomu, že se tolik potřebný zákon nestihne schválit včas. Už v říjnu nás čekají nové parlamentní volby a všechna legislativa, kterou do té doby neschválí poslanci i senátoři, spadne pod stůl. Několikaletá práce na stavebním zákonu tak začne znovu a celý sektor bude dál bojovat s nepředstavitelnou byrokracií při povolování nových staveb. Stavebnictví přitom tvoří podstatnou část HDP a nedokončená síť silnic a dálnic, špatná infrastruktura a chybějící byty brzdí ekonomický růst celé země.
Nový stavební zákon je klíčový pro to, aby se rozběhl zablokovaný proces povolování nových staveb. Příprava rezidenčního projektu v Praze trvá pět a více let, což je naprosto neúnosné. Průtahy při povolování rezidenčního projektu zvyšují cenu nového bytu v průměru o deset procent, což u bytu za 5,5 milionu korun znamená 550 tisíc korun. U infrastrukturních staveb typu silniční obchvat, železnice či dálnice trvá investorovi, což jsou v drtivé většině případů státní instituce, získání všech povolení více než celou dekádu. To by projednávaná legislativa mohla změnit.
Nový stavební zákon obsahuje několik zásadních principů, které mohou povolování nových staveb výrazně urychlit. Zavádí například takzvaný apelační princip. Ten znamená, že nadřízený stavební úřad v případě odvolání věc nepošle zpět na původní stavební úřad, ale sám o žádosti investora rozhodne. Získat finální rozhodnutí by tak bylo možné už v řádu měsíců a ne roků, jako je tomu často nyní.
Zásadní je také zavedení důsledného dodržování závazných lhůt pro vyjádření či vydání rozhodnutí. Správními lhůtami se budou muset řídit i stavební úřady. Pokud nevydají rozhodnutí včas, přejde celé řízení na nadřízený stavební úřad. Ten už bude muset rozhodnout v jasně dané lhůtě. Investor tak už nebude muset pravidelně urgovat úředníky, aby konečně rozhodli.
Ještě výraznější vliv na celé řízení a jeho urychlení bude mít integrace stavebního řízení. To ve skutečnosti znamená, že stanoviska dotčených orgánů státní správy si bude zajišťovat samotný stavební úřad. Investorovi tak odpadne povinnost získávat desítky razítek nejrůznějších institucí. I to povolovací proces výrazně urychlí.
Výraznou úsporu času očekávám také od sloučení současných deseti typů řízení do jediného a zavedení pouze jednoho odvolání. Už tak nebude možné odvolávat se kvůli jedné věci neustále dokola. Každý bude mít možnost odvolat se pouze jednou, soud navíc bude muset vyřešit všechny body žaloby zároveň.
Podstatné nyní je, aby nový zákon bez výraznějších zásahů co nejdříve schválili nejen poslanci, ale také senátoři. Zablokované stavebnictví totiž změnu legislativy potřebuje jako sůl. Není možné, abychom z hlediska složitosti a délky povolování nových staveb patřili k nejhorším zemím na světě, daleko za mnoha rozvojovými zeměmi. Nový stavební zákon je příslibem toho, že se opět začnou stavět potřebné stavby – ať už jsou to nové dálnice, železnice, obchvaty obcí či tolik chybějící byty.
RNDr. Evžen Korec, CSc.
Generální ředitel a předseda představenstva
EKOSPOL a. s.
Ilustrace Pixabay.com