INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

37 WindowZa obědy v restauracích platí Češi výrazně více, než na kolik byli zvyklí před koronavirovou krizí. V červnu se průměrná útrata vyšplhala na rekordních 137 korun. Oproti začátku letošního roku je to o pět korun více, ve srovnání s počátkem roku 2019, tedy obdobím před vypuknutím pandemie, to znamená nárůst o rovných 9 korun. A pokud útraty porovnáme s loňským červnem, kdy nastalo uvolnění po první vlně covidu, pak jsou nyní výše o 3 %. Vyplývá to z Ticket Restaurant Card Indexu. Ten je sestaven z plateb více než 250 000 zaměstnanců, kteří k úhradě obědů v restauracích používají platební stravenkovou kartu Ticket Restaurant Card od společnosti Edenred.

„Tříprocentní meziroční růst odráží vývoj inflace v České republice. Očekáváme, že ceny obědů i výše útrat i nadále porostou. Restaurace totiž čelí rostoucím nákladům. Zdražují jim ceny surovin, budou muset finančně motivovat zaměstnance k návratu do sektoru pohostinství a v neposlední řadě stále nepracují na plný výkon. Češi totiž zatím chodí na jídlo mnohem méně často, než jak byli zvyklí,“ řekl generální ředitel Edenredu Nicolas Eich. Počet obědových transakcí tak byl v červnu, kdy již byly otevřeny jak zahrádky, tak interiéry restaurací, oproti době před pandemií o 57 % nižší. Výrazně propad nastal i v porovnání s loňským letním rozvolněním. V červnu 2020 – za stejných podmínek jako letos – byly obědové tržby restaurací v propadu pouze o 22 % proti předcovidovému období.

„Ukazuje se, že krize gastronomie s koncem poslední koronavirové vlny neskončila, propady v tržbách za jídlo jsou vyšší, než jsme čekali. Edenred i proto prodloužil svůj cashbackový program v restauracích přes celé léto, aby lidi motivoval k jejich návštěvě,“ komentoval situaci Nicolas Eich. Za jeden oběd zaplacený stravenkovou kartou v restauraci vrací lidem částku 5 Kč.

Příčin menšího zájmu o obědy v restauracích je podle Nicolase Eicha více. Část lidí nyní stále zůstává na home officech a jídlo si připravují často doma. Nenastala také taková vlna euforie jako loni při prvním rozvolnění, kdy si lidé mysleli, že covid je již za námi a ve velkém šli restaurace podpořit. „Vliv má také zavedení stravovacího paušálu, který na rozdíl od stravenek nemotivuje lidi k návštěvám restaurací,“ uvedl Nicolas Eich.

Zajímavostí je, že ve výši útrat nyní nedominuje Praha jako několik posledních let. „V hlavním městě je nejvyšší podíl lidí pracujících v kancelářích a tito zaměstnanci mají zároveň nejvyšší příspěvky na stravování. Protože ale pokračují z velké části v práci z domova, vypadla pražským restauracím významná část bonitních zákazníků,“ doplnil Nicolas Eich. Na první místo se tak poprvé dostala průmyslová Plzeň. Pád v žebříčku pak zaznamenalo také
Brno. Vůbec nejméně z krajských měst pak za obědy platí lidé v Olomouci.

(tz)

Slovo ke dni

  • Úžasná tiskovka Grady

    Byl to mimořádný zážitek. Nakladatelský dům Grada uspořádal 11. září v Praze tiskovou konferenci, na níž představil, jaké zajímavé tituly do konce tohoto roku vydá. Na tom by nebylo nic neobvyklého. Vystupující aktéři včetně několika autorů byli rychlí, dynamičtí a časově úsporní. Přesto dokázali sdělit vše, co bylo v plánu. Za hodinu čistého času jsme se dověděli spousty informací nabitých emocemi, vtipem i zaujetím pro věc. Bylo to velmi poutavé divadlo, nikdo neusínal a všichni jsme hořeli zvědavostí. Co mne ještě zaujalo, bylo oblečení přítomných odbornic. Osobnosti, o nichž by si leckdo myslel, že jsou to introverti a knihomolové neznající nic víc než písmenka na papíru, byly oděny s šarmem, vkusem a nápaditostí. Takže to celé dění byla tak trochu i módní přehlídka. Což vůbec neškodilo. Ženskému osazenstvu Grady to totiž náramně...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Listopad 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3