INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

2 mn owSpolečnost ManpowerGroup Česká republika dnes zveřejnila výsledky průzkumu „ManpowerGroup Index trhu práce“ pro čtvrté čtvrtletí roku 2021.

Zaměstnavatelé v České republice hlásí pro čtvrté čtvrtletí 2021 optimistické náborové plány. 16 % zaměstnavatelů očekává nárůst počtu zaměstnanců, 6 % předpovídá jejich snížení a 77 % zaměstnavatelů nepředpokládá žádné změny. Na základě těchto údajů vykazuje Čistý index trhu práce pro Českou republiku pro čtvrté čtvrtletí 2021 hodnotu +10 %.

V rámci průzkumu ManpowerGroup Index trhu práce pro čtvrté čtvrtletí 2021 byla všem účastníkům vybraného reprezentativního vzorku 750 zaměstnavatelů v ČR položena otázka: „Jak očekáváte, že se změní celkový počet zaměstnanců ve vaší společnosti v následujícím čtvrtletí do konce prosince 2021 v porovnání s aktuálním čtvrtletím?“

ManpowerGroup má pro Českou republiku k dispozici i sezonně očištěná data SAD (jelikož průzkum v ČR se provádí již více než pět let), která eliminují dopad sezonních výkyvů v datech týkajících se náborových aktivit. Tisková zpráva uvádí všechna data sezonně neočištěná.

„Většina sektorů plánuje v závěru roku nabírat podobně vysokým tempem, jako tomu bylo v roce 2018. Aktuálně je rekordní počet neobsazených pracovních míst v historii. Pandemie ale zmrazila trh práce a ten se oživuje jen velmi pomalu. Lidé nechtějí dobrovolně měnit zaměstnání a jít do nejistoty. To se projevuje především u nekvalifikovaných pracovních míst ve výrobě a logistice. Najít větší množství dělníků nebo skladníků je podobně náročné, jako nábor programátorů. Tvrdým oříškem nadále zůstává nábor zaměstnanců s technickým vzděláním všech úrovní od řemeslníků po strojní a IT inženýry. Extrémně náročné je pro zaměstnavatele nalákat zpět zaměstnance do gastronomie, ubytování a osobních služeb. Ti si většinou našli uplatnění v jiných oborech a z obavy z dalších vln pandemie se nechtějí vrátit do oborů, které byly v pandemii uzavřené“, řekla Jaroslava Rezlerová, generální ředitelka ManpowerGroup Česká republika.

Porovnání dle odvětví

Zaměstnavatelé ve všech sedmi odvětvích předpokládají pro nadcházející čtvrtletí navyšování počtu zaměstnanců. Nejsilnější náborové prostředí hlásí odvětví Zpracovatelský průmysl, který je zároveň největším českým zaměstnavatelem. V tomto sektoru bude 28 % nabírat a 6 % propouštět a Čistý index je tak +22 %. Zaměstnavatelé ve Stavebnictví hlásí vysoký optimismus s Indexem +18 % (20 % nabírá a 2 % propouští) a Ubytování a stravování +13 % (19 % nabírá a 6 % propouští). Odvětví Velkoobchod a maloobchod vykazuje Index +9, následované odvětvími Finance, pojištění, nemovitosti a další služby podnikům a Ostatní služby (Státní správa, zdravotnictví, vzdělávání, kultura, osobní služby, doprava, skladování a komunikace) s Indexem +6 %. Zaměstnavatelé v odvětví Ostatní výroba (Výroba a rozvod el., plynu a vody; Zemědělství, myslivost, lesnictví a rybolov; Těžba nerostných surovin) očekávají mírně optimistické náborové plány s Indexem +1 %.

Porovnání organizací podle velikosti

Zaměstnavatelé ve všech čtyřech kategoriích očekávají v příštím čtvrtletí zvyšování počtu zaměstnanců. Nejsilnější náborové plány hlásí velké organizace nad 250 zaměstnanců s Indexem +21 % (26 % nabírá a 5 % propouští). Střední organizace s 50 – 250 zaměstnanci vykazují optimistický Index +9 % (18 % nabírá a 9 % propouští). Malé organizace vykazují Index +8 % a mikro organizace Index +3 %.

Regionální srovnání v rámci ČR

Zaměstnavatelé ve všech třech regionech jsou optimističtí, nejvíce pak v Praze s Indexem +17 % (21% nabírá a 4 % propouští), Index na Moravě a ve Slezsku stejně jako v Čechách dosahuje hodnoty +7 %. V porovnání s předchozím čtvrtletím Index v Praze posílil o 8 procentních bodů a v Čechách o 2 procentní body. Index na Moravě a ve Slezsku oslabil o 2 procentní body.

Globální pohled

Výsledky průzkumu pro čtvrté čtvrtletí 2021 ukazují, že zaměstnavatelé ve 41 ze 43 zemí a oblastí plánují v nadcházejícím čtvrtletí zvyšovat počet zaměstnanců, pouze ve dvou očekávají negativní náborové aktivity. V porovnání s předchozím čtvrtletím náborové plány posílily ve 31 ze 43 zemí, oslabily v 10 a zůstaly beze změny ve dvou. Ve srovnání se stejným obdobím předchozího roku, kdy pandemie covid-19 byla v plném proudu v téměř celém světě, zaměstnavatelé ve všech 43 zemích a oblastech hlásí růst trhu práce. Nejsilnější trh práce očekávají v příštím čtvrtletí zaměstnavatelé ve Spojených státech, Indii, Kanadě, Nizozemí, Mexiku a Francii, zatímco nejslabší náborové aktivity hlásí Panama, Jižní Afrika, Singapur, Chorvatsko a Argentina.

Další výsledky průzkumu ManpowerGroup Index trhu práce budou zveřejněny 14. prosince 2021.

Více informací o společnosti ManpowerGroup naleznete na www.manpowergroup.cz 

(tz)

Slovo ke dni

  • Úžasná tiskovka Grady

    Byl to mimořádný zážitek. Nakladatelský dům Grada uspořádal 11. září v Praze tiskovou konferenci, na níž představil, jaké zajímavé tituly do konce tohoto roku vydá. Na tom by nebylo nic neobvyklého. Vystupující aktéři včetně několika autorů byli rychlí, dynamičtí a časově úsporní. Přesto dokázali sdělit vše, co bylo v plánu. Za hodinu čistého času jsme se dověděli spousty informací nabitých emocemi, vtipem i zaujetím pro věc. Bylo to velmi poutavé divadlo, nikdo neusínal a všichni jsme hořeli zvědavostí. Co mne ještě zaujalo, bylo oblečení přítomných odbornic. Osobnosti, o nichž by si leckdo myslel, že jsou to introverti a knihomolové neznající nic víc než písmenka na papíru, byly oděny s šarmem, vkusem a nápaditostí. Takže to celé dění byla tak trochu i módní přehlídka. Což vůbec neškodilo. Ženskému osazenstvu Grady to totiž náramně...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Listopad 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3