INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

Vývoj průměrné ceny za m2 nových bytů v PrazeVe druhém letošním čtvrtletí došlo v Praze ke stabilizaci cen nových bytů. Současná průměrná prodejní cena 145.783 Kč/m2 je srovnatelná s prvním čtvrtletím, meziročně se přesto jedná o více jak 20% nárůst.

Během posledních tří měsíců se na trhu také objevilo více nově přidaných bytových jednotek. Celkově se ve druhém letošním čtvrtletí prodalo 950 nových bytů, tedy o třetinu méně oproti dlouhodobému průměru. To je dáno především nedostupností hypoték, kterou způsobil rekordní nárůst úrokové sazby nových úvěrů. Data vychází z tržní analýzy společností Trigema, Skanska a Central Group.

I přes pokračující zdražování klíčových vstupů a přetrvávající nejistotu ohledně budoucího vývoje stavebního trhu v období vysoké inflace zůstaly ceny nových pražských bytů na původní úrovni. Prodejní cena se ustálila na 145.783 Kč/m2, což je ve srovnání s prvním letošním kvartálem nárůst o pouhých 34 Kč/m2. Tempo růstu se tak výrazně snížilo, meziročně se však stále jedná o 23% navýšení. Růst zpomaloval také u nabídkové ceny, která přesto překonala hranici 150 tisíc Kč/m2 (152.051 Kč/m2, meziročně o 17 % více). Nabídková cena se tím vzdaluje od prodejní ceny a vrací se k dlouhodobé úrovni okolo 5-10% rozdílu. Navýšení vychází především z cen nově přidaných projektů, jejichž průměrná cena se za druhý letošní kvartál vyšplhala na 157.401 Kč/m2, a to mimo jiné i kvůli eskalovaným cenám materiálových vstupů. Přestože v posledních týdnech druhého kvartálu začalo docházet ke stabilizaci cen vybraných položek stavebních materiálů, nadále přetrvává jejich obtížná dostupnost vzhledem k narušení dodavatelsko-odběratelských vztahů v souvislosti s válkou na Ukrajině.

„V meziročním srovnání ceny nových bytů v Praze vzrostly zhruba o pětinu. Ale v poslední době se ceny už stabilizují a od začátku roku se zvýšily jen zhruba o 5 %. Celkově za letošní rok očekáváme růst maximálně do 10 %. Důvodem je zejména zásadní pokles lidí kupujících si byt na hypotéky. Jejich úroky se raketově zvýšily a nyní jsou zhruba trojnásobné než před rokem. Proto v této době většina lidí koupi na hypotéku odkládá a čeká na to, až se úroky opět sníží,“ říká zakladatel a šéf Central Group Dušan Kunovský.
Nedostatečná nabídka je jednou z hlavních příčin, která dlouhodobě ovlivňuje výši cen nového bydlení v Praze. Nabídka, kterou rekordní prodeje v předcházejících dvou letech srazily na historické minimum, se nyní navýšila na 4.150 bytových jednotek. Šlo tedy o téměř čtvrtinový meziroční nárůst. Přesto se stále pohybujeme 15 % pod dlouhodobým průměrem a více než 50 % pod stavem, který by mohl dostatečně saturovat poptávku, a tím i částečně stabilizovat trh s novými byty. Dlouhodobě poddimenzovaná nabídka je přitom důsledkem především komplikovaného povolování nové výstavby, které na trh znemožňuje dodávat potřebné množství nových bytů.

„I přes mírný nárůst zůstává nabídka dostupných bytů, zejména v metropoli, stále slabá. Aby zvládla uspokojit potřeby trhu, musela by být v tuto chvíli zhruba dvojnásobná. Reálným scénářem navíc je, že přicházející krize silně dopadne i na některé menší developery, kteří budou nuceni výstavbu bytů zcela zastavit, což opět povede k následnému poklesu nabídky,“ vysvětluje Marcel Soural, předseda představenstva investiční skupiny Trigema.
Prodejní výsledky nových bytů v Praze ovlivnila kombinace řady faktorů spojených zejména s nejistotou ohledně budoucího vývoje a zdražováním. Zásadní vliv má však nedostupnost hypoték způsobená prudkým nárůstem základní úrokové sazby. Ta dosáhla sedmi procent, tedy nejvíce v od roku 1999. Hypomonitor ČBA uvádí ve druhém letošním kvartálu meziroční pokles objemu i počtu nových hypoték až o 60 %. S tím souvisí také vrácené byty do prodeje, jejichž počet byl vyšší pouze s nástupem koronaviru ve druhém kvartálu 2020. Řada zájemců, kteří chtějí nové bydlení financovat hypotékou, je nyní nucena nákup bydlení odložit. Celkem se tak ve druhém letošním čtvrtletí v Praze prodalo 950 nových bytů. Oproti druhému čtvrtletí loňského roku bylo prodáno o 64 % jednotek méně, ve srovnání s dlouhodobým průměrem se ale jedná jen o třetinový pokles.

„Aktuální situace na hypotečním trhu prakticky převrátila strukturu kupujících. Zatímco v minulosti převažoval počet klientů, kteří financovali nové bydlení hypotékou, dnes se tento poměr otočil ve prospěch investičních koupí. Zájem o nové bydlení v Praze přetrvává, nicméně část klientů, především z řad lidí do 30 let, na hypotéku za současných podmínek nedosáhne, a musí pořízení nového bydlení odložit. Mezi kupujícími jsou dnes tak častěji ti, kteří pořízením nového bytu ukládají své finanční prostředky do bezpečí před stále rostoucí inflací,“ uvedl Petr Michálek, generální ředitel Skanska Reality a.s.

(tz)

Slovo ke dni

  • Úžasná tiskovka Grady

    Byl to mimořádný zážitek. Nakladatelský dům Grada uspořádal 11. září v Praze tiskovou konferenci, na níž představil, jaké zajímavé tituly do konce tohoto roku vydá. Na tom by nebylo nic neobvyklého. Vystupující aktéři včetně několika autorů byli rychlí, dynamičtí a časově úsporní. Přesto dokázali sdělit vše, co bylo v plánu. Za hodinu čistého času jsme se dověděli spousty informací nabitých emocemi, vtipem i zaujetím pro věc. Bylo to velmi poutavé divadlo, nikdo neusínal a všichni jsme hořeli zvědavostí. Co mne ještě zaujalo, bylo oblečení přítomných odbornic. Osobnosti, o nichž by si leckdo myslel, že jsou to introverti a knihomolové neznající nic víc než písmenka na papíru, byly oděny s šarmem, vkusem a nápaditostí. Takže to celé dění byla tak trochu i módní přehlídka. Což vůbec neškodilo. Ženskému osazenstvu Grady to totiž náramně...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Listopad 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3