INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

adult 1866533 1280Jen za prvních čtrnáct únorových dnů zrušilo živnost téměř 25 000 podnikatelů. Počet ukončených živností od začátku letošního roku přesáhl 40 500, což je polovina celkového počtu v uplynulém roce 2022. Důvodem je především povinné zavedení datových schránek a s tím spojené povinnosti. Informace zveřejnila poradenská společnost Dun & Bradstreet, která firmám pomáhá růst a prosperovat díky síle dat, analytiky a řešeních založených na umělé inteligenci.

„V říjnu loňského roku jsme poprvé pozorovali výraznější skokový nárůst podnikatelů – fyzických osob, kteří zrušili své živnosti. Jednalo se o 8 434 OSVČ, což meziročně představovalo nárůst o 136 %. V listopadu jich skončilo meziročně o 195 % víc resp. 187 % v prosinci. Tento trend, ovšem v ještě výraznější silou pokračuje i na začátku roku 2023. Počty zrušených živností lámou historické rekordy – v lednu podnikání ukončilo 15 888 fyzických osob, což je o 245 % víc, než ve stejném období roku 2022 a jen za prvních čtrnáct dnů v únoru skončilo 24 630 podnikatelů, 6x víc než za celý únor 2022,“ zhodnotila aktuální vývoj analytička Dun & Bradstreet Petra Štěpánová. Důvodem je podle ní povinné přidělení datových schránek všem živnostníkům a s tím spojené povinnosti. „Ačkoliv stávající počty rušených živností jsou na historicky nejvyšších úrovních, jedná se spíše o reakci na datové schránky než hromadné ukončování podnikatelských aktivit. Živnosti ruší zpravidla „spící“ podnikatelé, kteří reálně nepodnikají,“ dodala Petra Štěpánová z Dun & Bradstreet.

V letech 2020 až 2021 každý měsíc průměrně zrušilo podnikání méně než 4 000 živnostníků. V lednu až září loňského roku se měsíční průměrně zvýšil na 4 700 podnikatelů, v říjnu to bylo 8 400, v listopadu 11 800 a v prosinci rekordních 17 400. Poslední měsíc v roce bývá z pohledu zrušených živností dlouhodobě nejsilnější, nicméně v roce 2021 živnost zrušilo necelých 6 100 podnikatelů a v roce 2020 to bylo 6 320. V lednu 2023 podnikání zrušilo necelých 15 888 živnostníků a do poloviny února 24 630.

Ve srovnání s lety 2020 až 2021 se loni také zásadně zvýšil celkový počet zrušených živností. V roce 2020 se jednalo o 44 600 podnikatelů, o rok později 47 710 a v roce 2023 to bylo 80 160. „Aktuální vlna rušených živnostenských oprávnění je skutečně masivní. Za prvních šest týdnů roku 2023 podnikání na hřebík pověsilo přes 40 500 OSVČ, že je polovina z celkového počtu za rok 2022,“ uzavřela analytička Dun & Bradstreet.

*Poznámka: data k 15. 2. 2023
Zdroj: Dun & Bradstreet

(tz)

Ilustrace Pixabay.com

 

Slovo ke dni

  • Záchrana řízkem Hudera a syn

    Znáte to. Jste soustředění na svoji práci, letíte za splněnými KPI. A pak zapomenete na to zásadní. Dotankovat energii. Ne autu, ale sobě. A vzpomenete si na to dávno po poledni. To je pak štěstí, když vyrážíte na vánoční setkání s výjimečným člověkem. Tomáš Hudera rozhodně nasytí vaši duši. A jak tak uklidňujete myšlenky, v té lahodné vůni vznášející se prodejnou a jídelnou se najednou rozpomenete, že jste od sedmé ráno nejedli, že vám žaludek dělá nespokojené kotrmelce a úpí hlady. Jak se říká, líná huba, holé neštěstí. Nedalo mi to. Ptám se, jestli náhodou nezbyl nějaký řízeček. Tomáš se na mě podívá, zdvihne obočí a povídá: A to jsi mi to nemohla říct před půl hodinou, když jsme si volali, zrovna řízky většinou nezbývají. No, já si na ten hlad prostě nevzpomněla, krčím rameny. Pokývá Tomáš souhlasně hlavou a dodá, že se mu to občas...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Prosinec 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3