Dubnový výsledek obchodní bilance sice neskončil rekordním přebytkem, jako tomu bylo v předchozím měsíci, přesto ho lze hodnotit poměrně pozitivně. Podle předběžných údajů ČSÚ dosáhla obchodní bilance kladného salda ve výši 22,0 mld. korun. Ve srovnání s loňským dubnem se jednalo o nárůst o 8,8 mld. korun. V běžných cenách vývoz meziročně vzrostl o 8,4 % a dovoz o 4,8 %. Ve srovnání s předchozím měsícem však vývoz poklesl o 0,7 % a dovoz vzrostl o 1,4 %.
Obrat zahraničního obchodu v dubnu dosáhl hodnoty téměř 477 mld. korun. Hlavním vývozním artiklem zůstávají i nadále stroje a dopravní prostředky, především pak silniční vozidla. Naopak schodek se prohloubil u minerálních paliv. Od ledna do dubna letošního roku celkový přebytek obchodní bilance dosáhl hodnoty 116,9 mld. korun a již nyní je zřejmé, že letošní rok bude z toho pohledu rekordní.
Rekordní přebytky zahraničního obchodu ze začátku letošního roku jsou určitě povzbudivé, avšak další měsíce mohou přinést mírné zklamání. Varovné signály chodí především z eurozóny. Stále nepříznivá ekonomická situace v evropských zemích a nepříliš povzbudivá data chodící poslední dobou z německé ekonomiky budí oprávněně obavy. Dynamika růstu objemu českého vývozu v meziročním srovnání přibrzdila a reálně hrozí, že v dalších měsících začne stagnovat. Důvody jsou jednak vysoké loňské základny objemu exportu a zmiňované problémy v eurozóně. Obchodní bilance by však i nadále měla být výrazně přebytková. Pozitivní zpráva na závěr zní, že konkurenceschopnost domácí ekonomiky zůstává i nadále vysoká.
Byl to mimořádný zážitek. Nakladatelský dům Grada uspořádal 11. září v Praze tiskovou konferenci, na níž představil, jaké zajímavé tituly do konce tohoto roku vydá. Na tom by nebylo nic neobvyklého. Vystupující aktéři včetně několika autorů byli rychlí, dynamičtí a časově úsporní. Přesto dokázali sdělit vše, co bylo v plánu. Za hodinu čistého času jsme se dověděli spousty informací nabitých emocemi, vtipem i zaujetím pro věc. Bylo to velmi poutavé divadlo, nikdo neusínal a všichni jsme hořeli zvědavostí. Co mne ještě zaujalo, bylo oblečení přítomných odbornic. Osobnosti, o nichž by si leckdo myslel, že jsou to introverti a knihomolové neznající nic víc než písmenka na papíru, byly oděny s šarmem, vkusem a nápaditostí. Takže to celé dění byla tak trochu i módní přehlídka. Což vůbec neškodilo. Ženskému osazenstvu Grady to totiž náramně...
Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.