Celosvětově si drží Rusové s 17procentním podílem druhou příčku. Největší podíl na nakupování v zahraničí mají Číňané s 21 procenty, v ČR jsou na druhém místě. Ruští turisté u nás průměrně nakoupí za 6500 Kč, kdežto Číňani, kteří nakupují především v Pařížské ulici, v roce 2012 průměrně nakoupili za více než 13 000 Kč.
Nakupování ruských turistů v ČR ovlivnila hospodářská krize. V roce 2009 klesly jejich nákupy vůči předchozímu roku o více než 20 %. „Ale v posledních letech stále tvořili majoritní podíl mezi ostatními národnostmi. Za prvních pět měsíců letošního roku se jejich podíl vyšplhal dokonce k 62 procentům," sdělil Jiří Macas, regionální manažer Global Blue pro ČR, Slovensko, Chorvatsko a Slovinsko.
Útraty občanů Číny v ČR nebyly na rozdíl od Rusů přímo ovlivněny ekonomickou krizí. Jejich nákupy přes Tax Free sice zaznamenaly menší pokles v roce 2010, ten však nemusel být způsoben krizí, ale dalšími faktory jako vízovou politikou a obecně tamní situací.
Američané, kteří jsou považováni za národ s relativně velkou kupní silou, sice v ČR nakupují a drží se v první desítce, jejich podíl však rok od roku klesá. „V USA totiž mohou nakoupit za mnohem nižší ceny než u nás," vysvětlil Jiří Macas. Mezi takzvané globe shoppers – ty, pro které je nakupování nezbytnou součástí cestování – se nově řadí i Brazilci. Tato početná skupina začíná objevovat Evropu jako nákupní destinaci. V ČR se od roku 2010 objevují v TOP 10 a zaznamenávají velké meziroční nárůsty.
V posledních letech se mění složení nákupního koše. Nejvýznamnějšími položkami jsou stále móda a oblečení a sklo. To ale ztrácí svůj význam. Zatímco podíl módy se zvýšil ze 46 % v roce 2006 na 65 % v letošním roce, sklo ztratilo svůj téměř čtvrtinový podíl a nyní dosahuje necelých 10 procent. Tedy jen o pár procent více než hodinky a šperky.
Ekonomická krize se projevila i v nákupech luxusního zboží. Tempo růstu celkových tržeb v tomto segmentu prudce pokleslo v roce 2008, ale stále zůstalo meziročně v kladných hodnotách. Od té doby s výjimkou malého výkyvu v roce 2011 opět zrychluje. „Zajímavé je, že krize se vůbec nedotkla průměrné útraty za luxusní zboží. Ta již několik let osciluje kolem 19 000 korun a letos mírně překročila dvacetitisícovou hranici," informoval Jiří Macas.
I luxusní zboží v ČR nakupují tradičně nejvíce Rusové, drží téměř 45procentní podíl. Významný podíl mají ale i Číňané – v prvních pěti měsících 2012 to bylo přes necelých 12 procent.
Podíl jednotlivých národností na celkových tržbách v roce 2012:
1. Rusko – 62,35 %
2. Čína – 5,43 %
3. Tchajwan – 4,57 %
4. Ukrajina – 3,22 %
5. Thajsko – 1,97 %
6. Kazachstán – 1,92 %
7. USA – 1,7 %
8. Japonsko – 1,69 %
9. Izrael – 1,54 %
10. Brazílie – 1,24 %
O Global BlueSpolečnost Global Blue je odborníkem na nakupování zahraničních zákazníků, která před třiceti lety zavedla pojem Tax Free Shopping. Dnes společnost nabízí širokou škálu služeb, které pomáhají turistům chytře nakupovat a obchodníkům a bankám zvýšit jejich výnosy z lukrativního cestovního ruchu. Global Blue spolupracuje s více než 270 000 obchodníky, značkami a hotely ve více než 40 zemích a každý den obslouží více než 60 000 cestujících. Více informací na www.global-blue.com.
(tz)