Tempo růstu spotřebitelských cen v červenci zvolnilo. V meziročním srovnání ceny vzrostly o 3,1 % po červnových 3,5 %. Ve srovnání s předchozím měsícem došlo k poklesu cen o 0,1 %. Důležitým faktorem, který ovlivnil meziměsíční snížení cen, byl především jejich pokles u potravin a nealkoholických nápojů. V meziročním srovnání však ceny potravin výrazně vzrostly, podobně jako v oddíle bydlení a u energií.
Cenový vrchol byl v tomto roce již dosažen v březnu, kdy míra inflace byla na úrovni 3,8 %. V druhém pololetí letošního roku bude postupný pokles tempa růstu cen pokračovat a v závěru roku lze očekávat meziroční míru inflace již pod hladinou 3 %.
Relativně vyšší růst cen v porovnání s předchozími roky nadále trápí velkou část českých domácností. Nepříjemný je především fakt, že ceny rostou nejvíce u tzv. nezbytných statků, což se dotýká hlavně nízkopříjmových domácností a také důchodců. Vzhledem k tomu, že ve spotřebním koši seniorů jsou položky zastoupeny v jiném poměru, je i celkový růst spotřebitelských cen u této skupiny obyvatel jiný. V červenci tak činil 4,5 %, tedy o téměř 1,5 % nad úhrnnou míru inflace. Reálný pokles příjmů obyvatel v důchodovém věku i velké části populace se negativním způsobem odráží na slabé poptávce a ochotě nakupovat.
Byl to mimořádný zážitek. Nakladatelský dům Grada uspořádal 11. září v Praze tiskovou konferenci, na níž představil, jaké zajímavé tituly do konce tohoto roku vydá. Na tom by nebylo nic neobvyklého. Vystupující aktéři včetně několika autorů byli rychlí, dynamičtí a časově úsporní. Přesto dokázali sdělit vše, co bylo v plánu. Za hodinu čistého času jsme se dověděli spousty informací nabitých emocemi, vtipem i zaujetím pro věc. Bylo to velmi poutavé divadlo, nikdo neusínal a všichni jsme hořeli zvědavostí. Co mne ještě zaujalo, bylo oblečení přítomných odbornic. Osobnosti, o nichž by si leckdo myslel, že jsou to introverti a knihomolové neznající nic víc než písmenka na papíru, byly oděny s šarmem, vkusem a nápaditostí. Takže to celé dění byla tak trochu i módní přehlídka. Což vůbec neškodilo. Ženskému osazenstvu Grady to totiž náramně...
Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.