INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem
Tak a máme tu novou zprávu o vývoji české spotřebitelské poptávky. Konkrétně řečeno, Český statistický úřad se s námi podělil o detaily, jak se v srpnu dařilo českému maloobchodu. Čísla jsou sice v podstatě dva měsíce stará, maloobchodní tržby se totiž vykazují s celkem velkým zpožděním, nicméně trend je z nich neoddiskutovatelný. A co víc, česká čísla jako by symbolizovala vývoj v celé střední Evropě – počínaje Slovenskem a konče třeba Německem: Všude spotřebitelská poptávka skomírá. A už zhruba rok se dá mluvit o bídě s nouzí. (Dokonce i na Slovensku, které se zatím obstojně drží a jeho průmysl jede, tyto dobré výsledky vlastně poněkud maskují, že právě domácí spotřebitelská domácí poptávka není nic moc.)

Ostatně aby taky ne, když budoucnost Evropy je snad nejvíc nejistá od pádu Berlínské zdi. Potenciální rozpad eurozóny už není bláznivou fikcí, ale o vystoupení Řecka z eurozóny se již mluví jako o normálním scénáři. O co méně některé spotřebitele zajímá Řecko, o to víc je zajímá zvyšování daní. V ČR zvýšení DPH přinesl leden 2012 a leden 2013 nebude o nic lepší. K tomu se rozebírá zbrzdění valorizací důchodů. Mnohým domácnostem klesají reálné příjmy (ceny rostou rychleji než mzdy) a vznáší se nad nimi hrozba nezaměstnanosti. Je to snad div, že se spotřebitelé bojí budoucnosti? Že je málokdo motivován k investicím a útratám? Že se lidé snaží výdaje odkládat, aby měli rezervu na horší časy? Vyšťourat v takových časech z ekonomiky trochu spotřebitelské poptávky je jako vymámit z jalové krávy tele.

Tudíž jsme se dnes mohli dozvědět, že české maloobchodní tržby (včetně ne zrovna moc „maloobchodního" motoristického segmentu, protože auta dnes kupují hlavně firmy) po očištění o sezónní vlivy v srpnu reálně meziměsíčně vzrostly o 0,1 %. Což je pořád úchvatné číslo ve srovnání s meziročními čísly, protože meziročně tržby poklesly o 0,8 %. Tento pokles ostatně koresponduje s recesí celé ekonomiky. A bohužel nemáme moc dobré zprávy ani do budoucna. Domácí poptávka bude ještě slabší. I země, které dosud nejsou v recesi, do ní směřují – třeba německé předstihové indikátory se rapidně zhoršují. Zároveň s tím ale rostou daně. Prorůstová opatření jsou jen mediální hříčkou. Takže do nákupů se málokdo požene. Maloobchodní tržby tak budou reálně klesat i po zbytek roku 2012.

České koruně to bylo upřímně jedno a během dopoledne dál posílila až na 24,84 CZK / EUR. Můžeme to považovat za pokračující dočasnou korekci předešlého poměrně prudkého oslabení koruny nad 25korunovou hranici k euru. Velkou roli v tom hraje hlavně včerejší proslov šéfa Evropské centrální banky Draghiho, ve kterém celou Evropu ujišťoval o světlých zítřcích, kdy poručíme větru, dešti, a to tím, že ECB bude dál vykupovat evropský odpad v podobě státních dluhopisů. Dost spekulantů mu skočilo na špek a začalo evropská aktiva nakupovat, což pomáhá jak euru, tak koruně.

Přesněji řečeno euru k dolaru to pomohlo spíš včera; dneska už má svou reakci za sebou a víceméně stagnuje kolem 1,300 USD/EUR. Stále platí, že dolar z většího nadhledu obrací svůj trend z oslabujícího do posilujícího, nyní tvoří jakýsi pomyslný vrchol a přitom nadprůměrně kolísá.

Markéta Šichtařová, Next Finance

Slovo ke dni

  • Bez předsevzetí? Bez cíle?

    Mnoho z nás na novoroční předsevzetí zanevřela. Nedivím se. Vždycky, když si nějaké dávám, nakonec jsem z něj vystresovaná. Jednoduše proto, že si do hlavy člověk vtiskne slovo musím. O to víc mám chuť na čokoládu, ke které bych začátkem ledna neměla ani přivonět. O to víc mě rozčiluje, že v jógovém studiu je každé úterý pořádná zima a vlastně se mi tam vůbec nechce. A tak jsem nad předsevzetími zlomila hůl. Takhle to prostě nemá smysl. Teď to dělám jinak. Sepisuju si cíle. A každý den, podle zásad Čtyř dohod, velmi inspirativního filozofického díla, dělám to nejlepší, co v daný moment mohu. Ne více, ne méně. Tak, aby mi činila každá moje volba radost. Slovo musím jsem vygumovala ze scénářů, které si v hlavě vytvářím. A nahradila je pocitem hřejivého potěšení, kdy je srdce, mysl i čin v rovnováze. A tak si jógu zacvičím doma, pěkně v...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Prosinec 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partneři plus:

 
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3