Česká republika je již několik let evropskou letákovou velmocí. Na každého Čecha připadne podle dat ADMAZ roční objem cca 390 vytištěných letáků. Pro celou Českou republiku tedy toto číslo tvoří zhruba čtyři miliardy. Celých 70% osob přiznává, že letáky čte a často se podle nich řídí. Leták je bezesporu velmi kvalitním médiem. Pokud ovšem skončí tam, kde skončit má - tedy v poštovní schránce. A stejně jako loni, i letos se dá očekávat, že počet nedoručených letáků o Vánocích vzroste. Potvrzují to ostatně i společnosti, které se zabývají auditem roznosu.
"V loňském roce jsme realizovali 1227 kontrol a zjistili špatný roznos u dvou z deseti letáků. V předvánočním období pak toto číslo stoupá - chyba se objevuje již u tří letáků z deseti," uvedl Ondřej Prokop ze společnosti Fresh Revolution. Ta se dlouhodobě zabývá nezávislou kontrolou kvality distribuce reklamních tiskovin. Mezi její klienty patří mimo jiné Penny Market, DM Drogerie, OBI, Global Stores nebo Mediaservis.
Důvodů, proč je o Vánocích větší problém roznos uhlídat, je podle Ondřeje Prokopa hned několik.
"V první řadě se jedná o problém s odměnou za distribuci, která se v posledních letech dostala kvůli konkurenčnímu boji distribučních společností na kritickou hodnotu. Realizovat roznos v proklamované kvalitě je tak často nemožné," vysvětlil Ondřej Prokop. „Dalšími problémy v předvánočním období je přetížení roznašečů, kteří dostávají neúměrné množství letáků, případně využívání nárazových, nedostatečně proškolených či prověřených brigádníků na výpomoc. V neposlední řadě hraje roli i počasí - časté dešťové nebo sněhové srážky a mrazy způsobují časový skluz v roznosech a letáky končí v lepším případě v kontejnerech na papír nebo ve sběrnách surovin."
Přestože distribuční společnosti většinou garantují 90% úspěšnost roznosu, realita bývá podle Ondřeje Prokopa jiná: „Tím, jak ve Vánočním období stoupá objem roznosů, mají distribuční společnosti menší šanci uhlídat kvalitu vlastní služby," upozornil. Výjimkou tak nejsou ani roznosy, z jejichž objemu celých 50% neskončí ve schránkách. Ztráty přitom nejsou zanedbatelné – stačí si uvědomit, že díky nízké efektivitě roznosu čtvrtina rozpočtu na kampaň může přijít vniveč.
„Za této situace se již vyplatí zaplatit si nezávislého auditora. Pokud existuje průkazné pochybení, v 95% případů klienti vydělají – musí jim být poskytnut nový roznos anebo je ten stávající zdarma, v některých případech dokonce musí distribuční společnost uhradit tisk nových materiálů," dokončil Ondřej Prokop.
Jak postupovat, pokud naleznete vlastní letáky poházené u schránek nebo v popelnici?
Celou situaci zdokumentovat – nejlépe vyfotografovat
Pro hodnověrnost oslovit nezávislého auditora
Oslovit distributora s požadavkem na kompenzaci – tedy nový roznos anebo roznos zdarma, případně příspěvek na tisk nových materiálů
O společnosti Fresh Revolution, s.r.o.
Společnost Fresh Revolution s.r.o. byla založena skupinou ostřílených profesionálů v oblasti neadresné distribuce a direct mailingu v reakci na zhoršující se kvalitu doručování letáků a reklamních tiskovin. Má zastoupení ve všech krajích ČR a SR a umožňuje rychlou a cenově dostupnou realizaci zakázek na území celé České republiky a Slovenska.
Při kontrolách se její zaměstnanci zaměřují nejen na ohledání okolí schránek, ale také přímé dotazy na obyvatele domů, kontroly popelnic, kontejnerů na papír a sběren surovin. Kontrolu je možné zrealizovat do několika hodin poté, co klient zpozoruje nedostatky svého roznosu. Pro nové klienty nabízí Fresh Revolution první audit zcela zdarma.
Více na www.freshrevolution.cz
(tz)