INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem
Zájem podnikatelů o daňové optimalizace a zajištění anonymity vlastnictví prostřednictvím zahraničních firem stále nenarazil na svůj strop. Dle nejnovějších statistik agentury ČEKIA je z destinací považovaných za daňové ráje ovládáno 12 474 v Česku sídlících a podnikajících společností.

Podle statistik České kapitálové informační agentury (ČEKIA) přibylo za první tři kvartály letošního roku 337 společností ovládaných z daňového ráje. „Nejčastěji pochází zahraniční mateřská firma z USA (122 nových), Kypru (114), Seychel (69). Naopak počet firem s vlastníkem z Nizozemska klesl o 70 a o 27 v případě Lucemburska. Nárůst počtu společností s vlastníkem z daňového ráje o 280 za necelý rok představuje srovnatelný zájem podnikatelů o daňovou optimalizaci a zajištění anonymity vlastnictví jako v roce 2011, říká ředitelka agentury ČEKIA s tím, že lze předpokládat, že většinu firem ze zahraničí ovládají čeští občané.

Zatímco ovládání firem z USA a Seychel přináší vlastníkům především možnost držet svůj majetek anonymně, Kypr mimo jiné přináší výhodu nízkého zdanění. „Mezinárodní vlastnické struktury přinášejí daňové výhody nejčastěji společnostem, které tvoří roční zisk před zdaněním 10 milionů korun a výše, úvaha však dává smysl už od zisku zhruba 2,5 milionů korun," řekl Michal Friedberger, obchodní ředitel Akont Trust Company. Dle jeho zkušenosti daňovou optimalizaci využívají podnikatelé napříč obory, často z oblastí mezinárodního obchodu, IT a dalších služeb. „Správně nastavená struktura, která využívá daňové optimalizace v rámci pravidel, se nemusí obávat represí ze strany státu. Tyto struktury často využívají společností z EU, a proto je není možné zatížit dodatečným zdaněním například ve formě srážkových daní. Pokud by stát skutečně chtěl vybrat více na daních, neměl by zvyšovat represi, ale soustředit se na stabilizaci právního a daňového prostředí, zajistit jistotu a předvídatelnost legislativního vývoje. Tyto faktory jsou totiž nejdůležitější pro zahraniční investory, kteří by mohli výrazným způsobem zvýšit daňové příjmy. Naopak pokud dojde k růstu daně z příjmů nad psychologickou hranici 20% a zvýšení právní nejistoty lze očekávat zvýšený zájem podnikatelů o mezinárodní řešení," upozorňuje Michal Friedberger.

Dle Aleny Seoud nepřispívá k chuti firem platit daně v ČR ani míra vnímání korupce. „Pokud mají vlastníci firem pocit, že daně budou prohospodařeny, budou intenzivně hledat způsoby, jak se jejich placení vyhnout."

Je důležité zdůraznit, že zájem o snížení daní nestojí u podnikatelů na prvním místě. Primárními aspekty jsou zajištění anonymity vlastnictví a ochrana majetku prostřednictvím výrazně stabilnějšího práva evropských zemí. Daňový efekt je standardním doplňkem. Ke zrušení akcií na doručitele dojde v lednu 2014 a lze očekávat, že množství akciových společností využívajících tuto možnost získá vlastníka ze Seychel, USA nebo jiné země zaručující anonymitu vlastníka před veřejností (dostupné bývá často jen jméno společnosti a adresa poštovní schránky). Vzhledem ke garantované svobodě podnikání nemá stát žádný nástroj, jak těmto změnám bránit.

Statistiky potvrzují, že z onshore zemí se těší největšímu zájmu Kypr, který ve srovnání s Českou republikou nabízí v mnoha ohledech vstřícnější podmínky. Daň z příjmu právnických osob je na úrovni 10 % (ČR 19 %). Míra efektivního zdanění (skutečně zaplacené daně) je na Kypru zhruba poloviční a v případě řady podnikatelských oborů lze dosáhnout výrazně nižších hodnot. Pozitivem je také vstřícnější přístup státní správy, která vnímá podnikatele především jako klienty, které chce na svém území udržet. To odráží skutečnost, že kyperské firmy neplatí žádné daně z obchodu s cennými papíry, při vyplácení dividend nebo za prodej obchodních podílů. Další významné úspory mohou vznikat při obchodu s pohledávkami, poskytování provozních úvěrů a dalších činností.

Obliba Kypru a USA souvisí také se skutečností, že tyto země mají velmi výhodně nastavené smlouvy o ochraně investic. Ty dávají možnost vymáhat škody vzniklé změnou českých zákonů nejen u českých soudů, ale také v mezinárodní arbitráži. Vzhledem ke svojí mimořádné finanční náročnosti však této možnosti mohou využívat spíše velké společnosti, které dokážou akceptovat náklady ve výši přesahující milion EUR.

V případě, že chce vlastník využít větší počet výhod plynoucích z mezinárodní struktury společnosti, často využívá výhod většího počtu zapojených zemí. Lze tak relativně snadno kombinovat výhody zachování anonymity vlastnictví, daňové výhody, silnou právní ochranu majetku a nezpochybnitelnou image.

Na následujících stranách naleznete rozšiřující informace včetně tabulek s daty a vysvětlení nejdůležitějších pojmů.

Definice základních pojmů:

Onshore daňové ráje – dle přesného názvosloví se nejedná o daňové ráje, ale o tzv. země daňových pobídek. Země nabízející tyto daňové výhody jsou mnohdy součástí EU. Onshore destinaci volí podnikatelé, kteří se chtějí vyhnout vysokým daním nebo se chtějí řídit zákony jiné země. Zejména v západní Evropě jsou zákony pro podnikatele jednodušší, jasnější a snadněji vymahatelné. Onshore společnosti nejsou podezřelé obchodním partnerům nebo finančním úřadům.

Onshore společnosti mají tyto základní charakteristiky:

• Jsou založeny podle místních zákonů a mohou obchodovat s jakýmikoli subjekty z různých zemí

• Jsou povinny platit daně z příjmů právnických osob v místě své rezidence

• Musí vést účetnictví, podávat daňová přiznání a zpravidla také podléhají auditu

Typickými zástupci onshore zemí jsou: Nizozemsko, Lucembursko, Kypr, Malta, Švýcarsko, USA nebo Velká Británie.

Offshore daňové ráje – jedná se o destinace, které mají k podnikatelskému prostředí mimořádně benevolentní vztah. Daně se blíží nule, minimální jsou také požadavky na zápis do obchodního rejstříku nebo při určování identity vlastníka společnosti. V českých podmínkách se tyto společnosti zakládají z důvodu skrytí skutečného vlastníka. EU a USA se snaží proti daňovým rájům bojovat, ale výsledky se blíží nule. Daní za sídlo společnosti v offshore destinaci je zvýšená podezřívavost obchodních partnerů i finančních úřadů.

Offshore společnosti mají tyto základní charakteristiky:

• Jsou založeny podle místních zákonů, avšak nevyvíjí (nesmí vyvíjet) podnikatelské aktivity na území rezidenčního státu

• Výnosy z obchodních aktivit dané společnosti nejsou v této zemi zdaněny

• Daně se platí formou ročního poplatku „za existenci"

• Zpravidla nemusí předkládat žádné účetnictví ani podávat daňová přiznání.

Typickými zástupci onshore zemí jsou: Antigua, Bahamy, Belize, Bermudské ostrovy, Britské Pan. Ostrovy, Jersey, Gibraltar, Lichtenštejnsko, Nizozemské Antily, Panama, Seychelská republika

(tz)

Slovo ke dni

  • Záchrana řízkem Hudera a syn

    Znáte to. Jste soustředění na svoji práci, letíte za splněnými KPI. A pak zapomenete na to zásadní. Dotankovat energii. Ne autu, ale sobě. A vzpomenete si na to dávno po poledni. To je pak štěstí, když vyrážíte na vánoční setkání s výjimečným člověkem. Tomáš Hudera rozhodně nasytí vaši duši. A jak tak uklidňujete myšlenky, v té lahodné vůni vznášející se prodejnou a jídelnou se najednou rozpomenete, že jste od sedmé ráno nejedli, že vám žaludek dělá nespokojené kotrmelce a úpí hlady. Jak se říká, líná huba, holé neštěstí. Nedalo mi to. Ptám se, jestli náhodou nezbyl nějaký řízeček. Tomáš se na mě podívá, zdvihne obočí a povídá: A to jsi mi to nemohla říct před půl hodinou, když jsme si volali, zrovna řízky většinou nezbývají. No, já si na ten hlad prostě nevzpomněla, krčím rameny. Pokývá Tomáš souhlasně hlavou a dodá, že se mu to občas...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Prosinec 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3