INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem
Globální inovační barometr 2013, výzkum společnosti GE, odhalil v podnikatelském sektoru „inovační závrať". Podnikatelské prostředí se mění a podniky se s tím musí nějak vyrovnat.

• Většina manažerů tíhne k protekcionismu

• Inovace podnikatelských modelů bude hrát v budoucnu stále větší roli

• Zejména společnosti v rozvíjejících se trzích začínají uvažovat o vzájemné spolupráci

• Vlády musí vytvořit přímočarou legislativu, která bude chránit obchodní zájmy

• Společnosti se zajímají hlavně o schopnosti uchazečů o zaměstnání a o mobilitu talentovaných zaměstnanců

Společnost GE (NYSE: GE) zveřejnila výsledky třetího ročníku svého „Globálního inovačního barometru". Tento výzkum potvrdil, že manažeři sice stále vnímají inovace jako strategickou prioritu, ale celá třetina jich přiznává znepokojení nad tím, zda se jim ve stále rychlejším a globalizovanějším podnikatelském prostředí a v kontextu stále omezenějších zdrojů podaří udržet konkurenceschopnost svých firem.

Tato „inovační závrať" – obavy pramenící z měnícího se podnikatelského prostředí a nejistota nad tím, jak nejlépe postupovat vpřed – nutí společnosti, aby změnily svoji strategii v dosahování růstu. Mnoho manažerů se s touto „závratí" snaží vyrovnat tím, že zkoumají nové a někdy dokonce nezvyklé inovační příležitosti.

„Inovátoři musí být schopni se přizpůsobit. Ti, kteří to nedokážou, riskují, že zůstanou pozadu," uvedla Beth Comstocková, viceprezidentka a marketingová ředitelka společnosti GE. „Změny se staly nedílnou součástí prostředí, ve kterém se pohybujeme, a společnosti na ně reagují tím, že ve snaze dosáhnout růstu sázejí na nezvyklé přístupy k inovaci. V GE se soustředíme na průzkum různých trhů, možností spolupráce a podnikatelských modelů – všechny tyto aktivity jsou pro nás prostředkem, jak našim zákazníkům poskytovat stále kvalitnější služby, a jak čelit všem velkým překážkám, které nám dnešní svět klade do cesty."

Společnost GE zadala výzkum nezávislé výzkumné a poradenské společnosti StrategyOne. Cílem výzkumu bylo jednak určit, jaké faktory inovaci z pohledu firem podporují a jaké faktory jí naopak brání, a dále analyzovat, jak názor firem ovlivňuje jejich strategii. Letos měl výzkum větší rozsah než v uplynulých dvou letech. Probíhal ve 25 zemích mezi více než 3 000 vrcholnými manažery, kteří hrají důležitou roli ve vytváření a určování své podnikové inovační strategie.

Riziko protekcionismu

Mnoho manažerů neví, jak nejlépe reagovat na měnící se podnikatelské prostředí. Ve snaze minimalizovat riziko, které takové prostředí pro jejich společnost a místní ekonomiku představuje, prosazuje mnoho z nich protekcionismus. 71% manažerů uvedlo, že jejich vláda by měla podporovat spíše domácí inovace než inovace importované. Zároveň se 71% manažerů vyjádřilo, že jejich vlády by měly spíše otevřít trh a podporovat importované inovace a investice. Je paradoxní, že 53% společností tvrdilo, že účinné jsou oba přístupy.

• Jak otevřený, tak i chráněný trh považují za prostředek lepší inovace především manažeři v Mexiku (80%), v Indii (56%) a v Brazílii (50%).

„Když přišla světová finanční krize, začali jsme se bát, že ekonomická nestálost ohrozí rovnováhu volného a otevřeného mezinárodního obchodu. Inovační barometr ukazuje, že i manažeři někdy mají problémy nepodlehnout neodolatelnému vábení protekcionismu," uvedl Karan Bhatia, viceprezident a vrchní poradce společnosti GE v záležitostech mezinárodního práva a politiky společnosti.

Nejen inovace produktů

Společnostem tradičně zajišťovaly růst drobné inovace již zavedených produktů nebo uvádění produktů nových. Ukazuje se však, že v současné době začíná být za cestu k úspěchu považována inovace celého podnikatelského modelu. Taková inovace je pro firmy příležitostí, jak pochopit a oslovit potenciální zákazníky s tou výhodou, že představuje menší riziko a vyžaduje nižší náklady než tradiční metody spočívající právě například ve vývoji nového produktu.

• 52% respondentů, což je oproti předchozím rokům nárůst o 6 procentních bodů, je přesvědčeno o tom, že vývoj nového podnikatelského modelu zlepší výsledky jejich společnosti, a že přispěje k jejich inovačnímu potenciálu.

• Zatímco většina manažerů pozoruje zmenšení objemu soukromých investic, v Německu a ve Velké Británii zaznamenali nárůst.

Spolupráce jako konkurenční výhoda

Spolupráce mezi společnostmi je zejména na rozvíjejících se trzích novým způsobem, jak porazit své soupeře a generovat zisk. Většina společností se sice shoduje na tom, že spolupráce by jim přinesla značné výhody, ale nedostatečná ochrana intelektuálního vlastnictví, nedostatek vzájemné důvěry a vzájemné přetahovaní talentovaných zaměstnanců jakékoliv snahy o spolupráci často znemožní.

• 87% respondentů se shoduje na tom, že jejich společnost by dosáhla většího úspěchu v inovaci, kdyby spolupracovala s jinou společností. 68% dotazovaných uvádí, že alespoň jeden produkt již zdokonalili nebo vyvinuli ve spolupráci s jinou firmou. Největší zkušenosti se spolupracováním v oblasti inovací mají společnosti v Německu, Číně, Brazílii a ve Švédsku.

• Mezi hlavní důvody pro spolupráci s jinou firmou patří: přístup k novým technologiím (79%) a k novým trhům (79%). Jako překážku spolupráce uvedlo 64% respondentů nejistotu v zachování obchodního tajemství nebo nedostatečnou ochranu intelektuálního vlastnictví, 47% dotazovaných nedostatek důvěry a 45% respondentů obavy z přetažení talentovaných zaměstnanců.

Vlády jako hnací motory inovace

Přístup jednotlivých států k inovacím samozřejmě ovlivňuje možnosti jednotlivých společností. Přední světové společnosti požadují po svých vládách, aby schválily stabilnější legislativu, která by podporovala a umožnila vyšší míru inovace nejen na domácích, ale i na světových trzích. Za klíčové kroky v podporování inovace manažeři považují jednak ochranu obchodních zájmů, mezi něž patří ochrana talentovaných zaměstnanců, znalostí a intelektuálního vlastnictví, a jednak odstranění překážek v podobně byrokracie a nadměrné regulace.

• Ve většině zemí, které se účastnily výzkumu, je hodnocení vládních kroků s ohledem na inovace negativnější než v uplynulých letech. Týká se to zejména Švédska, Izraele, Turecka, Saudské Arábie a Kanady. Naopak v Indii je hodnocení pozitivnější (o 9 procentních bodů).

• Většina společností se shodla na tom, že vlády by se při podpoře inovací měly zaměřit především na následující oblasti: vzdělávání (50%), boj s byrokracií (48%) a ochranu obchodních tajemství (41%). Tyto oblasti byly identifikovány jako obzvlášť zásadní v Mexiku a v Brazílii.

Talentovaní lidé na správných místech

Společnosti na celém světě se shodují v tom, že talent je pro rozvoj inovace zásadní složkou. Kreativita ve spojení s odbornými znalostmi zaměstnanců je důležitou součástí inovačního potenciálu společnosti. Firmy se na budoucí potřeby svých zákazníků snaží připravit tím, že zaměstnají ty správné lidi. Jejich cílem je najít pro danou pozici toho nejideálnějšího uchazeče a vytvořit si zaměstnaneckou základnu, ve které najdou všechny potřebné dovednosti. Společnosti se přitom nejvíce obávají dostatečného vzdělání uchazečů a dostatečného přístupu k novým talentům (sem patří např. přeshraniční mobilita, udržení a přetahování zaměstnanců).

• Lepší sladění systému vzdělávání s potřebami společností je pro většinu společností zásadní. 81% společností toto identifikuje jako jeden ze čtyř naprosto zásadních kroků. Výjimkou je Jižní Korea, kde tento krok považovalo za důležitý pouze 47% respondentů.

• 55% dotazovaných – což je o 6 procentních bodů méně než vloni – uvedlo, že univerzity své studenty připravují úspěšně s ohledem na potřeby budoucích zaměstnavatelů.

• 41% respondentů se domnívá, že je obtížnější získat zaměstnance ze zahraničí, což má negativní dopad na inovační potenciál společností.

O Globálním inovačním barometru:

Společnost GE tento výzkum zadala nezávislé výzkumné a poradenské společnosti StrategyOne. Probíhal od 22. října 2012 do 5. prosince 2012 mezi 3 100 vrcholnými manažery z 25 zemí světa prostřednictvím telefonických rozhovorů. Mezi respondenty výzkumu byli pouze viceprezidenti společností a jejich nadřízení, kteří se podílejí na inovační strategii své společnosti. 28% respondentů patřilo k užšímu vrcholovému vedení dané společnosti. Výzkumu se zúčastnily následující země: Austrálie, Brazílie, Kanada, Čína, Německo, Indie, Irsko, Izrael, Japonsko, Malajsie, Mexiko, Nizozemí, Nigérie, Polsko, Rusko, Saudská Arábie, Singapur, Jižní Afrika, Jižní Korea, Švédsko, Turecko, Spojené arabské emiráty, Velká Británie, USA a Vietnam.

O společnosti GE:

Společnost GE (NYSE:GE) pracuje na projektech, které mění svět. S pomocí nejmodernějších technologií řeší její špičkoví odborníci i zdánlivě neřešitelné problémy. Společnost přináší řešení pro energetiku, zdravotní péči, přepravu, finance i domácnosti. Jejím cílem je poskytovat lidem po celém světě stále účinnější nástroje pro vyspělejší stavebnictví, přepravu, energetiku a lékařství. Společnost GE proměňuje ideje ve skutečnost. Více informací o společnosti GE naleznete na www.ge.com.

Nejnovější informace o GE v regionu střední a východní Evropy najdete na blogu GEE for CEE Chyba! Odkaz není platný.

O StrategyOne:

Nezávislá výzkumná společnost StrategyOne byla založena v roce 1999 a má pobočky v New Yorku, Washingtonu DC, Paříži, Abu Dhabi, Londýně, Chicagu, Bruselu, Atlantě, Dubaji, Houstonu, Rochesteru, San Franciscu, Seattlu a Silicon Valley.

(tz)

Slovo ke dni

  • Úžasná tiskovka Grady

    Byl to mimořádný zážitek. Nakladatelský dům Grada uspořádal 11. září v Praze tiskovou konferenci, na níž představil, jaké zajímavé tituly do konce tohoto roku vydá. Na tom by nebylo nic neobvyklého. Vystupující aktéři včetně několika autorů byli rychlí, dynamičtí a časově úsporní. Přesto dokázali sdělit vše, co bylo v plánu. Za hodinu čistého času jsme se dověděli spousty informací nabitých emocemi, vtipem i zaujetím pro věc. Bylo to velmi poutavé divadlo, nikdo neusínal a všichni jsme hořeli zvědavostí. Co mne ještě zaujalo, bylo oblečení přítomných odbornic. Osobnosti, o nichž by si leckdo myslel, že jsou to introverti a knihomolové neznající nic víc než písmenka na papíru, byly oděny s šarmem, vkusem a nápaditostí. Takže to celé dění byla tak trochu i módní přehlídka. Což vůbec neškodilo. Ženskému osazenstvu Grady to totiž náramně...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Listopad 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3