Apetit českých spotřebitelů nakupovat se tedy ani v dubnu nijak zásadně nelišil od předchozích měsíců a potvrzuje se tak neochota domácností výrazněji utrácení. Maloobchodní tržby v dubnu ve srovnání s předchozím měsícem poklesly o 1,6 %. Meziročně sice došlo k růstu tržeb o 1,5 %, ale po úpravě o nestejný počet pracovních dnů se objem tržeb snížil o 0,2 %.
Tržby směrem nahoru táhl především prodej a opravy motorových vozidel a nepotravinářské zboží. Naopak na pokles tržeb působil prodej potravin a to jak v nespecializovaných, tak i v specializovaných prodejnách.
Apetit českých spotřebitelů nakupovat se tedy ani v dubnu nijak zásadně nelišil od předchozích měsíců a potvrzuje se tak neochota domácností výrazněji utrácet. Zhoršující se situace na pracovním trhu, stagnující mzdy, dlouhá hospodářská recese a celkově pesimistická nálada v české společnosti jsou hlavními důvody, které stojí za tímto vývojem. S podobným obrázkem, tedy nulovým růstem tržeb, je nutno počítat i po zbytek letošního roku.
Miroslav Novák
analytik společnosti AKCENTA