INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

Společnost Manpower Česká republika dnes zveřejnila výsledky 8. ročníku každoročního průzkumu Manpower – Nedostatek lidí s potřebnou kvalifikací, který se zaměřuje na obsaditelnost konkrétních pozic vhodným uchazečem. Průzkum byl proveden jako součást pravidelného kvartálního průzkumu Manpower Index trhu práce  a zaměstnavatelům byly položeny otázky:

1. Jak je pro vás náročné obsadit volné pracovní pozice?
2. Které z pozic jsou nejhůře obsaditelné vhodným uchazečem?
3. Jaký může být dopad  na vaše klíčové složky (klienti, investoři, organizace apod.) při neobsazení pracovních pozic?
4. Jak se nedostatek talentů projeví ve vaší organizaci?
5. Jaké jsou nejčastější důvody pro obtížné obsazování pracovních pozic?
6. Jaké strategie přijímáte pro překonání těchto problémů?


Z globálního hlediska měl dlouhodobě vývoj nedostatku lidí s potřebnou kvalifikací klesající trend od roku 2008, v důsledku ekonomické krize. V době začátku průzkumu v roce 2006 byla globální hodnota na 40 %, v roce 2007 na 41 %, od roku 2008 byla na hodnotách 30–31 %, minulý rok se hodnota mírně zvýšila na 34 % a letos opět  mírně vzrostla na 35 %.
„Jedná se o procento firem, které mají potíže  obsadit volná pracovní místa. S rostoucí nezaměstnaností mají tedy firmy snadnější přístup k zaměstnancům. V roce 2009 přišlo velké propouštění, v celé ekonomice se zastavily nábory. Lidé si začali více vážit stávajícího zaměstnání a nechtěli jít do nejistoty, takže ani dobrovolně neměnili zaměstnání a tím se zastavila rotace lidí na trhu. Do roku 2008 vznikaly v každém regionu velké průmyslové zóny.
Přísun těchto nových investic s velkým počtem volných  míst se výrazně omezil a tak se procento firem s nedostatkem lidí zůstalo na nízké úrovni ve srovnání se zahraničím. Letošní propad opět  odráží další vlnu zpomalení ekonomiky, kdy firmy nenabírají tolik nové zaměstnance,“  řekla Jaroslava Rezlerová, generální ředitelka ManpowerGroup.

Nejhorší výsledky vykazuje stejně jako minulý a předminulý rok Japonsko s 85 % a Brazílie s 68 %. Naopak nejlepší Irsko s 3 % a Španělsko také se 3 %, což samozřejmě odpovídá i nejlepším výsledkům v rámci EMEA.

Situace v České republice je pro zaměstnavatele velmi příznivá, ve srovnání s předchozím rokem se o 5 procentních bodů zlepšila. V České republice těžko obsazuje svá pracovní místa pouze 9 % zaměstnavatelů, a tedy ČR zaujímá 5. nejlepší místo z globálního hlediska.
„Přestože jsme níže, než je globální průměr, na trhu práce je mnoho nezaměstnaných, tak stále každá 10. firma nemůže najít vhodné zaměstnance, což není málo. ČR je dlouhodobě pod  světovým průměrem a to především z důvodu jiného přístupu zaměstnavatelů k výběrovému procesu. Například v Německu nebo Rakousku je proces výběru zaměstnanců  podstatně delší než u nás. V těchto  zemích probíhá více kol výběrových řízení, kdy se pečlivě posuzuje zapadnutí kandidáta do týmu a do firmy jako takové. Více se pracuje
s referencemi, s vyhodnocováním motivačního dopisu a hodnocení kandidáta pomocí testů kompetencí,“  říká Jaroslava Rezlerová.

Top10  nej hůř e  obsadi tel ných  poz i c

1.      Řemeslník
2.      Inženýr
3.      Management / Executive management
4.      Lékař a jiný neošetřující
zdravotní personál
5.      Nákupčí
6.      Účetní a finanční pozice
7.      Marketing a PR specialisté
8.      Obchodní zástupce
9.      Dělník
10.    Sales manažer


„Některé pozice z loňského žebříčku byly nahrazeny jinými. Zájem o tyto pozice je ale nadále vysoký. Průzkum ukazuje, že se mění priority firem s tím, jak na trhu roste konkurence, klesají marže a společnosti jsou nuceny zvyšovat efektivitu, produktivitu, snižovat cenu, rychleji inovovat, vytvářet nové služby a ty potom umět prodat. V důsledku musí firmy produkovat stejně nebo více s menším počtem lidských zdrojů. To vytváří mnohem vyšší nároky na všechny typy zaměstnanců,  kteří musí přistupovat k práci úplně novým způsobem. Manažeři na všech úrovních musí být schopní prosazovat změny a to nejenom v organizaci,
ale i v nákladové oblasti. Zároveň musí mnohem citlivěji pracovat s motivací a angažovaností lidí. Takových komplexních manažerských osobností je na trhu málo. Do Top 10 se letos dostaly i finanční pozice, což pět dokládá, jak firmy tlačí na náklady a na kontrolu řízení. Kontroling a business analýza je stále důležitější oporou řízení a finanční analytici se stávají běžnou součástí projektových týmů tak, aby byly tyto projekty nákladově naprosto pod kontrolou. Stálicí mezi nejhůře obsaditelnými pozicemi jsou obchodníci. V době, kdy zákazníci šetří a nenakupují, jich obstojí stále méně“, uvedla Jaroslava Rezlerová.

Dopad  y    ne obsaz ení    pr acovní  ch    poz i c    na   kl í čové    sl ož k y
(klienti, dál e  i nvestoř i,  or gani z ace  apod. )

Celosvětově průzkum ukazuje, že zaměstnavatelé předpokládají střední sílu ovlivnění tohoto problému na klíčové složky firem, a to v 35 %. V České republice hlásí 36 % firem, že nedostatek vhodných kandidátů, a tedy neobsazení určitých pozic, nemá žádný vliv na klíčové složky jejich činnosti.

Projevy nedostatku tal entů  v or ganiz acích

Globálně zaměstnavatelé předpokládají, že nedostatek talentů sníží jejich schopnost vyhovět zákazníkům,  a  to  v 43  %.  V České republice  se  obávají  snížení  produktivity,  a tím  i konkurenceschopnosti (45 %).

Nedostatek lidí s potřebnou kvalifikací 2013

Jaké    j sou     nej častěj ší     důvod y    pr o     obtí ž né     obsaz ování
pr acovní  ch  poz i c?

Hlavní důvody, proč zaměstnavatelé nemohou obsadit volné pozice, se od minulých výsledků neliší. Patří k nim nedostatek zkušeností, uchazečů, tvrdých a technických dovedností, kvalifikace a vzdělání, dále přehnané nároky na ohodnocení, neochota podílet se na flexibilních a alternativních formách úvazků a stěhování za prací. Důvody v České republice jsou obdobné, nejzásadnější je nedostatek vhodných uchazečů.

Str ategi e,     které   z aměstnavatel é    př ij ímají     pr o     př ekonání
nedostatku l i dí  s potř ebným pr ofi lem


Nedostatek talentů nutí zaměstnavatele, aby měnili přístup k náborům a ke způsobu, jakým pracují s lidskými zdroji. „České firmy ještě mnohem více než ty zahraniční zkoušení nové náborové metody, které předtím ještě nezkoušeli. Může to být například oslovování lidí přes  sociální sítě, vyhledávání odborníků v zahraničí atd. Nedostatek talentů nutí zaměstnavatele, aby měnili přístup k náborům a ke způsobu, jakým pracují s lidskými zdroji. Uvědomují si, že pokud nejsou na trhu vhodní  lidé, musí si je vychovat interně, což je velmi těžký úkol, který znamená úplně jiný přístup celého managementu. To je propojené i se změnou organizace práce (pracovních modelů) a motivací lidí, aby zůstali ve společnosti co nejdéle. Manažer musí nabídnout zaměstnanci výhled kariérního rozvoje včetně nástrojů, jakými bude zaměstnance  podporovat při jeho kariérním rozvoji“, říká Jaroslava Rezlerová.
Tisková zpráva
Nedostatek lidí s potřebnou kvalifikací 2013

O společnosti ManpowerGroup
Společnost ManpowerGroup™ (NYSE: MAN) je světovým lídrem v oblasti inovativních řešení otázek lidských zdrojů. Společnost vytváří a poskytuje účinná řešení, která pomáhají jejím klientům dosáhnout svých cílů a zvýšit svoji konkurence schopnost. Manpower, společnost s obratem $ 21 miliard a s více než 65letou zkušeností v oboru, nabízí jedinečnou komplexní nabídku inovativních řešení, která pomáhají klientům uspět  v Lidském věku (Human Age). Tato řešení zahrnují všechny aspekty potřeb získat nové talenty, od náboru
a hodnocení, školení a rozvoj, řízení kariéry, po outsourcing a poradenské služby.

ManpowerGroup   disponuje   největší   světovou  sítí   v oblasti   lidských   zdrojů   s  téměř
3500 pobočkami  v 80 zemích. Vytváří  tak  dynamickou  kombinaci  bezkonkurenční  globální působnosti  s cennými  zkušenostmi  a místními  znalostmi,  aby   vyhověla  potřebám  svých 400 000 zákazníků  ročně,  k nimž  se řadí  jak  menší a střední podniky  všech  odvětví, tak největší světové nadnárodní korporace. Propojením hlubokého chápání lidského potenciálu s ambicemi klientů, pomáhá Manpower Group společnostem i jednotlivcům dosáhnout více, než si představovali – protože jejich úspěch vede k našemu úspěchu. A vytvořením těchto mocných  spojení vytváříme sílu, která žene společnosti dopředu, urychluje osobní úspěch a buduje    dlouhodobě    úspěšné     společnosti.     Zvyšujeme     potenciál     světa    práce. ManpowerGroup   poskytuje   svá   řešení   v rámci   svých  společností   ManpowerGroup™ Solutions,  Manpower®,  Experis™  and  Right  Management®.  Již  po  třetí  byla v roce  2013 společnost  ManpowerGroup  jmenována  nejvíce  etickou společností,  a potvrdila  tak  svoji pozici nejdůvěryhodnější značky v oboru.

ManpowerGroup je nejvíce důvěryhodnou značkou ve svém oboru a opět byla jako jediná společnost z oboru lidských zdrojů jmenována na seznamu Světových etických společností 2012 Institutem Ethisphere za svoje principy a závazky k etickému chování, včetně etického řízení a dodržování etických postupů a za svoji společenskou odpovědnost.

V lednu 2011 ManpowerGroup upozornil na  Světovém ekonomickém fóru  ve  švýcarském Davosu na začátek nové éry – Věku lidstva (Human Age), kde kapitál byl nahrazen talentem, který nyní tvoří hlavní konkurenční výhodu. Koncept talentismu jako nového kapitalismu se ujal a stal se hlavním tématem Světového ekonomického fóra v Davosu v roce 2012. Více informací o této nové éře najdete na www.manpowergroup.com/humanage.

Manpower v České republice
V České republice se Manpower každý měsíc stará o personální a mzdovou agendu pro téměř 8000 zaměstnanců,  které vyhledal a kteří pracují u jeho klientů. V roce 2012, díky své sítí 25 poboček, Manpower našel pro 1000 klientů 19 000 nových zaměstnanců.  Více informací o společnosti Manpower naleznete na  www.manpower.cz.

(tz)

Slovo ke dni

  • Úžasná tiskovka Grady

    Byl to mimořádný zážitek. Nakladatelský dům Grada uspořádal 11. září v Praze tiskovou konferenci, na níž představil, jaké zajímavé tituly do konce tohoto roku vydá. Na tom by nebylo nic neobvyklého. Vystupující aktéři včetně několika autorů byli rychlí, dynamičtí a časově úsporní. Přesto dokázali sdělit vše, co bylo v plánu. Za hodinu čistého času jsme se dověděli spousty informací nabitých emocemi, vtipem i zaujetím pro věc. Bylo to velmi poutavé divadlo, nikdo neusínal a všichni jsme hořeli zvědavostí. Co mne ještě zaujalo, bylo oblečení přítomných odbornic. Osobnosti, o nichž by si leckdo myslel, že jsou to introverti a knihomolové neznající nic víc než písmenka na papíru, byly oděny s šarmem, vkusem a nápaditostí. Takže to celé dění byla tak trochu i módní přehlídka. Což vůbec neškodilo. Ženskému osazenstvu Grady to totiž náramně...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Listopad 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3