Výzkumná agentura Market Vision realizovala sérii mystery shoppingů s cílem vyhodnotit, jakdobře rozumí prodavači ve sportovních obchodech nabízenému zboží. V konkurenci řetězců nabízejících sportovní vybavení Hervis, Sportisimo a Intersport si nejlépe vedl posledníjmenovaný. Dobře poradit zákazníkovi a doporučit mu správné sportovní zboží je přitom klíčové.
Vyškolení pracovníci agentury Market Vision provedli tzv. mystery shoppingy, kdy do vytipovaných prodejen sítí Intersport, Hervis a Sportisimo vyrazili jako běžní zákazníci koupit outdoorovou obuv či horské kolo. Veškerou aktivitu během svých 57 návštěv po celé ČR pak ponechali na samotných prodavačích.
„Z výsledků průzkumu nás zaujalo především to, jak velké rozdíly byly mezi jednotlivými řetězci v oblasti prodejních dovedností. Zde se mimo jiné hodnotí schopnost prodejců poskytnout zákazníkovi odborné poradenství o poptávaném sortimentu,“ vysvětlila hlavní analytička Jana Klusáčková z agentury Market Vision. „Například prodejny Sportisimo dosáhly úspěšnosti jen 56 %. O něco lépe si vedla síť Hervis se 77 %, nejlepší výsledky pak měla značka Intersport s 93 %.“
Fakt, že u zákazníků bodovali především prodejci Intersportu, ovšem pro odborníky tak velké překvapení není, protože jde často o aktivní sportovce. „V našem týmu je například bývalý reprezentant v pozemním hokeji Jiří Vodehnal, tenista Branislav Gálik, který hrál na okruhu ATP, nebo vrcholový lyžař Denis Gazdík. Sport má většina z nás doslova v krvi,“ řekl šéf firmy Vít Podešva. „Další kolega Michal Folkman, který má na starosti naše vzdělávání, zase pravidelně publikuje svůj blog na internetu a radí lidem, jaké vybavení vybírat, jak trénovat a podobně.“
Právě takové zkušenosti i dokládá samotný výzkum. „Prodejci Intersportu se neomezovali jen na suchý výklad faktů o daných výrobcích, ale připojovali i své vlastní praktické zkušenosti. Zákazníci se tak snadněji zorientovali v nabídce a měli pocit větší důvěryhodnosti prodejců,“ dodala Jana Klusáčková. „V jednom případě se nám dokonce stalo, že zákazníka – našeho mystery shoppera – výklad prodejce tak zaujal, že se po ukončení testovací návštěvy do prodejny vrátil a doporučované horské kolo si koupil.“
O tom, jaký pocit si zákazník odnáší z prodejny, ovšem rozhoduje daleko více faktorů. Podle výsledků výzkumu se například přivítání na prodejnách sítě Hervis dočká jen třetina zákazníků. Naopak v kvalitě exteriéru a interiéru prodejen uspěly řetězce prakticky stejně.
(tz)