INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

Podnikatelé v ČR při rozhodování, kterým směrem se vydat, rozhodně nešlápli vedle. Jejich přístup k vlastní práci je pozitivní, 91 procent z dotazovaných uvedlo, že je jejich práce baví. Svůj byznys chce navíc 40 procent z nich dále rozvíjet. Pokud nebudou v podnikání pokračovat sami, mají ale vyhlédnutého následovníka. Firmu plánuje předat 36 procent dotázaných. O prodeji uvažuje pouhých deset procent. Vyplývá to z dílčího průzkumu mezi 7000 podnikateli v rámci projektu Město pro byznys, který zpracovala agentura Datank.

Zápal a chuť do práce převládá mezi firmami i živnostníky, a to jak mezi začínajícími, tak zavedenými podnikateli. Největší entusiasmus vyjadřovali zástupci firem s obratem nad 300 milionů ročně, těch bylo 96 %. „Optimismus podnikatelů se projevuje i tím, že čtyřicet procent z nich uvažuje o dalším rozvoji svého byznysu. Rozšíření častěji plánují mladší firmy, například z oblasti IT, nebo exportní firmy ze zpracovatelského průmyslu. Naopak určitou stagnaci lze očekávat u výlučně domácích firem z oblasti stavebnictví a nemovitostí,“ uvedl Michal Pánek, manažer segmentového řízení v Komerční bance,  která je partnerem letošního ročníku Města pro byznys.

Pokud podnikatelé uvažují o opuštění firmy, snaží se její budoucnost dobře zajistit. 36 procent firem, které jsou většinou dobře zavedené, už mají vyhlédnutého následovníka. Jen kolem deseti procent firem pak přemýšlí o odprodání podílu. Mezi těmito podnikateli se objevují majitelé menších firem s obratem přibližně 30 milionu ročně.

Firmy, které chtějí svůj byznys dále rozvíjet, preferují dotační zdroje nebo bankovní úvěr. O využití evropských dotací uvažuje třetina firem. Více než polovina z nich je ale čerpat nechce. Myslí si, že jejich čerpání se neřídí podle spravedlivého klíče, další necelá třetina podnikatelů navíc považuje nabídku dotací za nedostatečnou.

Vysoké daně, administrativní zátěž a pokles poptávky

Velkou překážkou jsou pro podnikatele bariéry ze strany státu, nejčastěji si stěžují na vysokou daňovou a administrativní zátěž či legislativní změny, které stěžují strategické plánování. Třetina podnikatelů si také stěžuje na pokles poptávky a problémy s druhotnou platební neschopností. Nejmenší problém podnikatelům naopak dělá zadluženost vůči bance nebo přetahování zaměstnanců konkurencí.

V hodnocení podnikání v rámci lokality jsou podnikatelé nespokojeni s nízkou kupní silou spotřebitelů a vysokou daní z nemovitostí. Za pozitivní naopak považují z kvalitní a rozsáhlou síť dodavatelů, dobrou dopravní infrastrukturu a dostupné prostory pro podnikání. S lokalitou svého působení je spokojeno 65 procent lidí, přičemž není překvapením, že vedou ekonomicky silné kraje, jako Hlavní město Praha, Středočeský nebo Jihomoravský kraj.

Podnikatelé také kladně hodnotí přístup radnice ve svém kraji. Spokojeno je 67 procent z nich, nejvíce pak v Olomouckém kraji a Praze. „Pozitivně hodnotí podnikatelé jak dostupnost úřadu, tedy webové stránky nebo rozsah úředních hodin, tak odbornost a vstřícnost samotných úředníků. S rychlostí vyřizování agendy a transparentností radnice je ale spokojen už jen přibližně každý druhý podnikatel,“ uvedl analytik společnosti Datank Ondřej Pivoňka.

Město pro byznys je srovnávací výzkum, jehož cílem je vytvořit diskusní platformu na téma podpory malého a středního podnikání ze strany místních samospráv. Vyhlašovatelem je týdeník Ekonom, partnerem jsou společnosti Komerční banka, a.s., Metrostav, a.s. a Škoda Transportation a.s. Odborným garantem je Hospodářská komora, která udělila výzkumu záštitu, a CRIF — Czech Credit Bureau, a. s. Data vyhodnocuje agentura pro informace a analýzy Datank.

(tz)

Slovo ke dni

  • Úžasná tiskovka Grady

    Byl to mimořádný zážitek. Nakladatelský dům Grada uspořádal 11. září v Praze tiskovou konferenci, na níž představil, jaké zajímavé tituly do konce tohoto roku vydá. Na tom by nebylo nic neobvyklého. Vystupující aktéři včetně několika autorů byli rychlí, dynamičtí a časově úsporní. Přesto dokázali sdělit vše, co bylo v plánu. Za hodinu čistého času jsme se dověděli spousty informací nabitých emocemi, vtipem i zaujetím pro věc. Bylo to velmi poutavé divadlo, nikdo neusínal a všichni jsme hořeli zvědavostí. Co mne ještě zaujalo, bylo oblečení přítomných odbornic. Osobnosti, o nichž by si leckdo myslel, že jsou to introverti a knihomolové neznající nic víc než písmenka na papíru, byly oděny s šarmem, vkusem a nápaditostí. Takže to celé dění byla tak trochu i módní přehlídka. Což vůbec neškodilo. Ženskému osazenstvu Grady to totiž náramně...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Listopad 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3