Firmy v oblasti cestovního ruchu začínají být optimistické a po mírném růstu v loňském roce očekávají další oživení. Ukazuje to analýza cestovního ruchu, která proběhla v rámci reprezentativního šetření ČSOB Index očekávání firem mezi malými a středními podniky. Domácnosti projevují větší ochotu utrácet za dovolenou, což poukazuje na mírné zlepšení ekonomické situace a důvěru v další vývoj naší ekonomiky.
Analýza zjišťovala náladu domácností, chování spotřebitelů a očekávání celkového ekonomického vývoje v nejbližší budoucnosti. Získaná data ukazují na mírný optimismus v oblasti vývoje cestovního ruchu a na očekávané oživení segmentu. Výsledky přinesla ČSOB v rámci pravidelného reprezentativního šetření Index očekávání firem. „Ze získaných dat vyplývá, že domácnosti si neodpustily dovolenou ani v době, kdy se hovořilo o krizi. Nyní mohou nejen jet na dovolenou, ale využívat na ní hojněji i další služby, tedy utratit více peněz,“ prozradil Petr Manda, výkonný ředitel útvaru Firemního bankovnictví ČSOB.
Nálada domácností se pozitivně odráží i na tržbách cestovních kanceláří. Jejich celkový obrat klesl od roku 2008 až do roku 2011 přibližně o 2,5 mld. Kč, propad se zastavil v roce 2012. Letošní rok se však podle zástupců cestovního ruchu vyvíjí pozitivně. „Ačkoliv žádná z oslovených cestovních kanceláří zatím nedosáhla na tržby z roku 2008, věří, že jsou na dobré cestě vrátit se k původnímu obratu,“ konstatoval Petr Manda.
Tržby vybraných cestovních kanceláří
rok |
Čedok (v mld. Kč) |
CK Fischer (v mld. Kč) |
Exim Tours (v mld. Kč)* |
2012 |
3,04 |
2,01 |
3,4 |
2008 |
3,56 |
2,72 |
3,8 |
Zdroj: Index očekávání firem zpracovaný pro ČSOB.
(* Exim Tours nezveřejňuje výsledky v obchodním rejstříku,
ale pouze prostřednictvím tiskových zpráv)
K úspěšnému roku přispěla také dlouhá zima. „Lidé byli unaveni zimou a chtěli řešit dovolenou již v předstihu. To se oproti předchozím letům projevilo významným nárůstem prodejů First minute,“ vysvětluje marketingový ředitel Eso Travel Hynek Špinar. Podle ředitele cestovní agentury Invia.cz Michala Drozda je prodej First minute i indikací důvěry v ekonomiku. „Nebudete si kupovat ve velkém předstihu zájezd, když nevíte, zda budete mít v létě práci. Last minute jsou sice cenově výhodné, ale objednávají si je i ti, kteří si koupí pobyt až ve chvíli, kdy ví, že mohou jet bez obav na dovolenou.
Dalším důvodem zvýšení prodeje zájezdů již na jaře může být skutečnost, že ve zlevněných pobytech je menší možnost výběru požadovaného ubytování ve vyhledávaných destinacích. Část cestujících si tak mohla uvědomit, že v další sezóně je lepší sázet na jistotu, byť za cenu vyšších nákladů.
Podle vedení oslovených cestovních kanceláří je český trh např. v porovnání s německým trhem velmi fragmentovaný. V současnosti zde působí přes 1 500 cestovních kanceláří a 10 000 agentur. Rozdrobenost trhu je výzvou pro velké hráče, kteří hledají akviziční příležitosti.
Kvartální průzkum Index očekávání firem probíhá mezi 500 středními a malými firmami napříč obory s cílem zjistit jejich sentiment v podnikání. Součástí průzkumu je analýza vybraného, tzv. indikativního oboru, na němž lze ilustrovat chování domácností. Za cestovním ruchem budou v příštích čtvrtletích následovat další odvětví - např. pekárenství, kadeřnictví, autoservisy atd.
(tz)