INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

Firmy v oblasti cestovního ruchu začínají být optimistické a po mírném růstu v loňském roce očekávají další oživení. Ukazuje to analýza cestovního ruchu, která proběhla v rámci reprezentativního šetření ČSOB Index očekávání firem mezi malými a středními podniky. Domácnosti projevují větší ochotu utrácet za dovolenou, což poukazuje na mírné zlepšení ekonomické situace a důvěru v další vývoj naší ekonomiky.

Analýza zjišťovala náladu domácností, chování spotřebitelů a očekávání celkového ekonomického vývoje v nejbližší budoucnosti. Získaná data ukazují na mírný optimismus v oblasti vývoje cestovního ruchu a na očekávané oživení segmentu. Výsledky přinesla ČSOB v rámci pravidelného reprezentativního šetření Index očekávání firem. „Ze získaných dat vyplývá, že domácnosti si neodpustily dovolenou ani v době, kdy se hovořilo o krizi. Nyní mohou nejen jet na dovolenou, ale využívat na ní hojněji i další služby, tedy utratit více peněz,“ prozradil Petr Manda, výkonný ředitel útvaru Firemního bankovnictví ČSOB.

Nálada domácností se pozitivně odráží i na tržbách cestovních kanceláří. Jejich celkový obrat klesl od roku 2008 až do roku 2011 přibližně o 2,5 mld. Kč, propad se zastavil v roce 2012. Letošní rok se však podle zástupců cestovního ruchu vyvíjí pozitivně. „Ačkoliv žádná z oslovených cestovních kanceláří zatím nedosáhla na tržby z roku 2008, věří, že jsou na dobré cestě vrátit se k původnímu obratu,“ konstatoval Petr Manda. 

 

Tržby vybraných cestovních kanceláří

rok

Čedok (v mld. Kč)

CK Fischer (v mld. Kč)

Exim Tours (v mld. Kč)*

2012

3,04

2,01

3,4

2008

3,56

2,72

3,8

Zdroj: Index očekávání firem zpracovaný pro ČSOB.

(* Exim Tours nezveřejňuje výsledky v obchodním rejstříku,

ale pouze prostřednictvím tiskových zpráv)

 K úspěšnému roku přispěla také dlouhá zima. „Lidé byli unaveni zimou a chtěli řešit dovolenou již v předstihu. To se oproti předchozím letům projevilo významným nárůstem prodejů First minute,“ vysvětluje marketingový ředitel Eso Travel Hynek Špinar. Podle ředitele cestovní agentury Invia.cz Michala Drozda je prodej First minute i indikací důvěry v ekonomiku. „Nebudete si kupovat ve velkém předstihu zájezd, když nevíte, zda budete mít v létě práci. Last minute jsou sice cenově výhodné, ale objednávají si je i ti, kteří si koupí pobyt až ve chvíli, kdy ví, že mohou jet bez obav na dovolenou.

Dalším důvodem zvýšení prodeje zájezdů již na jaře může být skutečnost, že ve zlevněných pobytech je menší možnost výběru požadovaného ubytování ve vyhledávaných destinacích. Část cestujících si tak mohla uvědomit, že v další sezóně je lepší sázet na jistotu, byť za cenu vyšších nákladů.

 Podle vedení oslovených cestovních kanceláří je český trh např. v porovnání s německým trhem velmi fragmentovaný. V současnosti zde působí přes 1 500 cestovních kanceláří a 10 000 agentur. Rozdrobenost trhu je výzvou pro velké hráče, kteří hledají akviziční příležitosti.

Kvartální průzkum Index očekávání firem probíhá mezi 500 středními a malými firmami napříč obory s cílem zjistit jejich sentiment v podnikání. Součástí průzkumu je analýza vybraného, tzv. indikativního oboru, na němž lze ilustrovat chování domácností. Za cestovním ruchem budou v příštích čtvrtletích následovat další odvětví - např. pekárenství, kadeřnictví, autoservisy atd.

(tz)

 

Slovo ke dni

  • Voda a veselí

    Tvoří až 80 % lidského těla. V její molekule jsou obsaženy dva atomy vodíku a jeden atom kyslíku. Podle některých studií uspořádáním molekul dokáže reagovat na emoce. Harmonické uspořádání lze dosáhnout tím, když tuto kapalinu udržujeme v prostředí, kde vládne pohoda, pozitivní lidské emoce bez extrémních výkyvů. K opaku stačí vodu vystavit agresi, hněvu a lítosti či smutku. Je to zjištění, které vede k zamyšlení. Voda je základem procesů v lidském těle. A je-li vystavena každodennímu bohatému přísunu negace, jak na to organismus musí reagovat? A co když bychom naopak naše smysly zušlechťovali přísunem optimismu, radosti a naděje? Jak by se naše těla změnila? Dala by se tak třeba zvrátit některá psychosomatická onemocnění… Možná by se dokázaly aktivovat hluboké procesy obnovy a prodloužila by se průměrná délka dožití ve zdraví… Nebylo...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Červenec 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3