INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

V České republice i na Slovensku je běžné, že projekty jsou plánované v kratších termínech a s menšími náklady, než jak se je ve skutečnosti daří realizovat. Hlavními důvody jsou změny v rozsahu projektů kvůli nesprávnému počátečnímu vymezení (38 %), nedostatečné personální kapacity (36 %), nedostatečná podpora vrcholového managementu (35 %) nebo rozdílné očekávání výstupů (32 %), tedy převážně důvody interní. Důsledky externích změn se naopak daří předvídat v celých 70 % případů. Vyplývá to z osmého ročníku průzkumu projektového řízení, který zpracovala společnost EY.

57 % projektů bylo v roce 2013 dokončeno v termínu i v rámci plánovaného rozpočtu. 27 % bylo dokončeno po termínu a 20 % se prodražilo oproti původnímu rozpočtu. Každý třetí se zdrží o více než 20 % ve srovnání s plánovaným časem, každý šestý se prodraží o 20 % a více alokovaných financí.

V řadě případů se dokonce předem předpokládá, že plánované náklady a termíny nebudou dodrženy. U konkrétních infrastrukturních projektů například 88 % respondentů z České republiky nevěří, že bude dálnice D1 opravena řádně a včas. Jen polovina slovenských účastníků průzkumu pak věří, že je Slovensko společně s Polskem schopné po projektové stránce uspořádat Zimní olympijské hry.

Záměr a připravenost důsledně projekty řídit je nejsilnější na počátku, firmy obvykle zpracovávají harmonogram projektu, nákladový rozpočet i celkové ekonomické posouzení. Využití těchto nástrojů ve většině případů meziročně mírně roste. V průběhu projektů však míra intenzita používání nástrojů řízení klesá.

24 % společností vůbec nevyhodnocuje přidanou hodnotu projektů. Z průzkumu je patrné, že firmy, u kterých chybí monitorování a vyhodnocování stavu projektů, si neberou ponaučení z chyb a často je opakují.

„Mezi nejčastější hodnotící kritéria úspěšnosti patří včasnost dokončení, dodržení plánovaného rozpočtu a splnění interně stanovených očekávání. Na zpětnou vazbu od zákazníků se však často v záplavě projektových úkolů zapomíná,“ řekl Petr Knap, partner oddělení podnikového poradenství společnosti EY.

Přesto jsou firmy se svými výkony relativně spokojené. 65 % společností si myslí, že jejich projektové řízení je srovnatelné s průměrem v daném odvětví nebo lepší a je dostatečné pro jejich účely. 35 % z nich ale hned dodává, že projektové řízení bude třeba vzhledem k budoucím potřebám zlepšit. Respondenti potvrzují, že nároky na řízení projektů se zvyšují, roste komplexnost projektů, množství stakeholderů a komplikovanost požadavků.

Projekty ve firmách mají obvykle rozpočet 40 tisíc eur a víc, projektů pod 5 000 eur je naprosté minimum. Nejčastěji se týkají modernizace IT včetně systémové integrace a také vývoje nových produktů či služeb. Obvykle trvají rok a více.

Nejčastěji využívanými standardy a metodikami projektového řízení jsou PMI (38 %), PRINCE2 (21 %) a Six Sigma (13 %). Daleko nejčastěji používaným softwarem pro projektové řízení je MS Project (62 %).

Ve 30 % případů je ve funkci projektového manažera specialista nebo vedoucí oddělení. Počet „skutečných“ projektových manažerů roste na aktuálních 57 %.

Projektoví specialisté nejčastěji pracují na dvou až třech projektech najednou, 43 % z nich nemá odměnu navázanou na úspěšnost projektového řízení.

 

O průzkumu

Letošní průzkum projektového řízení se konal již poosmé, zúčastnilo se jej 69 společností z České republiky
a Slovenska. Průzkum probíhal od května do srpna letošního roku. Respondenty byly společnosti působící v České republice a na Slovensku v rozdílných sektorech: telekomunikace, informační technologie, finanční služby, energetika a výrobní průmysl. Mezi dotazovanými bylo i několik institucí z veřejného sektoru. 60 % respondentů tvoří firmy s obratem do 200 milionů eur, čtvrtina uvádí roční tržby nad 800 milionů eur.

Pro potřeby průzkumu a analýzy jsme definovali projekt jako “jednorázový proces, který se skládá ze sady synchronovaných a řízených činností se stanoveným začátečním a konečným termínem, který je realizován za účelem dosažení (při zohlednění omezení v oblasti času, nákladů a zdrojů) cíle, který splňuje specifické požadavky.

O EY

EY je předním celosvětovým poskytovatelem odborných poradenských služeb v oblasti auditu, daní, transakčního a podnikového poradenství. Znalost problematiky a kvalita služeb, které poskytujeme, přispívají k posilování důvěry v kapitálové trhy i v ekonomiky celého světa. Výjimečný lidský a odborný potenciál nám umožňuje hrát významnou roli při vytváření lepšího prostředí pro naše zaměstnance, klienty i pro širší společnost.

Název EY zahrnuje celosvětovou organizaci a může zahrnovat jednu či více členských firem Ernst & Young Global Limited, z nichž každá je samostatnou právnickou osobou. Ernst & Young Global Limited, britská společnost s ručením omezeným garancí, služby klientům neposkytuje. Pro podrobnější informace o naší organizaci navštivte prosím naše webové stránkywww. ey.com/CZ.

(tz)

Slovo ke dni

  • Úžasná tiskovka Grady

    Byl to mimořádný zážitek. Nakladatelský dům Grada uspořádal 11. září v Praze tiskovou konferenci, na níž představil, jaké zajímavé tituly do konce tohoto roku vydá. Na tom by nebylo nic neobvyklého. Vystupující aktéři včetně několika autorů byli rychlí, dynamičtí a časově úsporní. Přesto dokázali sdělit vše, co bylo v plánu. Za hodinu čistého času jsme se dověděli spousty informací nabitých emocemi, vtipem i zaujetím pro věc. Bylo to velmi poutavé divadlo, nikdo neusínal a všichni jsme hořeli zvědavostí. Co mne ještě zaujalo, bylo oblečení přítomných odbornic. Osobnosti, o nichž by si leckdo myslel, že jsou to introverti a knihomolové neznající nic víc než písmenka na papíru, byly oděny s šarmem, vkusem a nápaditostí. Takže to celé dění byla tak trochu i módní přehlídka. Což vůbec neškodilo. Ženskému osazenstvu Grady to totiž náramně...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Listopad 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3