V České republice i na Slovensku je běžné, že projekty jsou plánované v kratších termínech a s menšími náklady, než jak se je ve skutečnosti daří realizovat. Hlavními důvody jsou změny v rozsahu projektů kvůli nesprávnému počátečnímu vymezení (38 %), nedostatečné personální kapacity (36 %), nedostatečná podpora vrcholového managementu (35 %) nebo rozdílné očekávání výstupů (32 %), tedy převážně důvody interní. Důsledky externích změn se naopak daří předvídat v celých 70 % případů. Vyplývá to z osmého ročníku průzkumu projektového řízení, který zpracovala společnost EY.
57 % projektů bylo v roce 2013 dokončeno v termínu i v rámci plánovaného rozpočtu. 27 % bylo dokončeno po termínu a 20 % se prodražilo oproti původnímu rozpočtu. Každý třetí se zdrží o více než 20 % ve srovnání s plánovaným časem, každý šestý se prodraží o 20 % a více alokovaných financí.
V řadě případů se dokonce předem předpokládá, že plánované náklady a termíny nebudou dodrženy. U konkrétních infrastrukturních projektů například 88 % respondentů z České republiky nevěří, že bude dálnice D1 opravena řádně a včas. Jen polovina slovenských účastníků průzkumu pak věří, že je Slovensko společně s Polskem schopné po projektové stránce uspořádat Zimní olympijské hry.
Záměr a připravenost důsledně projekty řídit je nejsilnější na počátku, firmy obvykle zpracovávají harmonogram projektu, nákladový rozpočet i celkové ekonomické posouzení. Využití těchto nástrojů ve většině případů meziročně mírně roste. V průběhu projektů však míra intenzita používání nástrojů řízení klesá.
24 % společností vůbec nevyhodnocuje přidanou hodnotu projektů. Z průzkumu je patrné, že firmy, u kterých chybí monitorování a vyhodnocování stavu projektů, si neberou ponaučení z chyb a často je opakují.
„Mezi nejčastější hodnotící kritéria úspěšnosti patří včasnost dokončení, dodržení plánovaného rozpočtu a splnění interně stanovených očekávání. Na zpětnou vazbu od zákazníků se však často v záplavě projektových úkolů zapomíná,“ řekl Petr Knap, partner oddělení podnikového poradenství společnosti EY.
Přesto jsou firmy se svými výkony relativně spokojené. 65 % společností si myslí, že jejich projektové řízení je srovnatelné s průměrem v daném odvětví nebo lepší a je dostatečné pro jejich účely. 35 % z nich ale hned dodává, že projektové řízení bude třeba vzhledem k budoucím potřebám zlepšit. Respondenti potvrzují, že nároky na řízení projektů se zvyšují, roste komplexnost projektů, množství stakeholderů a komplikovanost požadavků.
Projekty ve firmách mají obvykle rozpočet 40 tisíc eur a víc, projektů pod 5 000 eur je naprosté minimum. Nejčastěji se týkají modernizace IT včetně systémové integrace a také vývoje nových produktů či služeb. Obvykle trvají rok a více.
Nejčastěji využívanými standardy a metodikami projektového řízení jsou PMI (38 %), PRINCE2 (21 %) a Six Sigma (13 %). Daleko nejčastěji používaným softwarem pro projektové řízení je MS Project (62 %).
Ve 30 % případů je ve funkci projektového manažera specialista nebo vedoucí oddělení. Počet „skutečných“ projektových manažerů roste na aktuálních 57 %.
Projektoví specialisté nejčastěji pracují na dvou až třech projektech najednou, 43 % z nich nemá odměnu navázanou na úspěšnost projektového řízení.
O průzkumu
Letošní průzkum projektového řízení se konal již poosmé, zúčastnilo se jej 69 společností z České republiky
a Slovenska. Průzkum probíhal od května do srpna letošního roku. Respondenty byly společnosti působící v České republice a na Slovensku v rozdílných sektorech: telekomunikace, informační technologie, finanční služby, energetika a výrobní průmysl. Mezi dotazovanými bylo i několik institucí z veřejného sektoru. 60 % respondentů tvoří firmy s obratem do 200 milionů eur, čtvrtina uvádí roční tržby nad 800 milionů eur.
Pro potřeby průzkumu a analýzy jsme definovali projekt jako “jednorázový proces, který se skládá ze sady synchronovaných a řízených činností se stanoveným začátečním a konečným termínem, který je realizován za účelem dosažení (při zohlednění omezení v oblasti času, nákladů a zdrojů) cíle, který splňuje specifické požadavky.
O EY
EY je předním celosvětovým poskytovatelem odborných poradenských služeb v oblasti auditu, daní, transakčního a podnikového poradenství. Znalost problematiky a kvalita služeb, které poskytujeme, přispívají k posilování důvěry v kapitálové trhy i v ekonomiky celého světa. Výjimečný lidský a odborný potenciál nám umožňuje hrát významnou roli při vytváření lepšího prostředí pro naše zaměstnance, klienty i pro širší společnost.
Název EY zahrnuje celosvětovou organizaci a může zahrnovat jednu či více členských firem Ernst & Young Global Limited, z nichž každá je samostatnou právnickou osobou. Ernst & Young Global Limited, britská společnost s ručením omezeným garancí, služby klientům neposkytuje. Pro podrobnější informace o naší organizaci navštivte prosím naše webové stránkywww. ey.com/CZ.
(tz)