INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

Podle českých firem korupce a netransparentnost veřejné zakázky stále ovládá. Tzv. transparentní novela zákona o veřejných zakázkách platná od loňského dubna nezvýšila ani efektivitu soutěžení veřejných zakázek. 70 % dodavatelů bylo někdy přítomno u výběrového řízení, ve kterém byl předem znám vítěz. Téměř polovina dokonce opakovaně. Přes 80 % dodavatelů se účastnilo zakázky, kterou vyhrála podhodnocená nabídka. Podle 60 % firem je více než polovina veřejných zakázek ovlivněna korupcí. Překvapivě je pro celých 70 % dodavatelů současné soutěžení zakázek i časově či finančně náročnější než v období losovaček. Výsledky vyplývají z průzkumu mezi 150 dodavateli veřejných zakázek, který poradenská společnost OTIDEA provedla v průběhu září.

Cílem transparentní novely zákona o veřejných zakázkách z loňského dubna bylo snížit korupci a zvýšit efektivitu a transparentnost zakázek. Kauzy stavebních veřejných zakázek, které vypluly napovrch v posledních měsících, ale poukazují na fakt, že korupce a netransparentnost zakázky stále ovládá. A samotní dodavatelé veřejných zakázek si to myslí také. 70 % firem v průzkumu potvrdilo, že se přímo účastnily řízení, ve kterém byla vítězná firma předem domluvená.

„Tak vysoké číslo mě překvapilo, to jsme nečekali. V praxi ale pozorujeme, že se firmy mezi sebou stále domlouvají. Stejně tak předem dohodnutý vítěz zakázky se zadavatelem není ani dnes výjimkou. Myslím si ale, že tato praxe už není tak častá jako v minulých letech, že novela přece jen pomohla a mnohdy dokázala zabránit různým pletichám,“ myslí si Tomáš Langr, ředitel společnosti OTIDEA.   

Zákon navíc přinesl extrémně nízké cenové nabídky, které vedly ke snížení kvality realizovaných zakázek, zejména ve stavebnictví. Podle průzkumu přes 80 % dodavatelů bylo přítomno u zakázky, kterou vyhrála nabídka s mimořádně nízkou cenou. „Firmy jsou často nuceny jít do soutěže už s podhodnocenou nabídkou, jinak nemají mezi konkurencí šanci zakázku získat. A zdaleka se to netýká jen velkých a známých firem, s  podhodnocenými nabídkami se potýkají i malé a střední firmy. A stejně jako ty velké bojují o přežití,“ popisuje praxi Kateřina Koláčková ze společnosti OTIDEA.

Polovina dodavatelů se podle průzkumu nikdy nesetkala s tím, že by zadavatel veřejnou zakázku kvůli mimořádně nízké nabídkové ceně odmítnul. Jen 14 % respondentů tuto situaci zažilo opakovaně, 36 % výjimečně.

Novela dle dodavatelů nepomohla ani zefektivnění zakázek. Pouze 30 % dodavatelů odpovědělo, že soutěžení zakázek je efektivnější dnes, než bylo za dob tzv. losovaček. Pro celých 70 % je soutěžení v současnosti časově či finančně náročnější, pro 55 % platí obě varianty. Zákon totiž přinesl složitější systém zadávání a více administrativy vůči zadavatelům. „Ti proto ve většině případů hodnotí pouze na cenu a nezohledňují další výběrová kritéria, protože je to mnohem rychlejší a jednodušší, částečně také mají nechuť odůvodňovat volbu kritérií,“ vysvětluje Koláčková.

 

Podle průzkumu se také 95 % firem stále setkává se zakázkami ušitými na míru. A 60 % dodavatelů někdy ve výběrovém řízení nabídlo cenu, která byla pod hodnotou zakázky, nebo o takovém postupu slyšelo od kolegů či známých. Tyto závěry společnost OTIDEA zveřejnila již na začátku října v rámci své odborné konference.

(tz)

 

 

 

Slovo ke dni

  • Úžasná tiskovka Grady

    Byl to mimořádný zážitek. Nakladatelský dům Grada uspořádal 11. září v Praze tiskovou konferenci, na níž představil, jaké zajímavé tituly do konce tohoto roku vydá. Na tom by nebylo nic neobvyklého. Vystupující aktéři včetně několika autorů byli rychlí, dynamičtí a časově úsporní. Přesto dokázali sdělit vše, co bylo v plánu. Za hodinu čistého času jsme se dověděli spousty informací nabitých emocemi, vtipem i zaujetím pro věc. Bylo to velmi poutavé divadlo, nikdo neusínal a všichni jsme hořeli zvědavostí. Co mne ještě zaujalo, bylo oblečení přítomných odbornic. Osobnosti, o nichž by si leckdo myslel, že jsou to introverti a knihomolové neznající nic víc než písmenka na papíru, byly oděny s šarmem, vkusem a nápaditostí. Takže to celé dění byla tak trochu i módní přehlídka. Což vůbec neškodilo. Ženskému osazenstvu Grady to totiž náramně...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Listopad 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3