INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

Kvalitu a cenu potravin v České republice drží v rukou obchodní řetězce, zaznělo na 158. Žofínském fóru z úst Potravinářské komory ČR. Pomoci by měla novela zákona o potravinách i přesnější definice kvalitativních parametrů u oceňovaných výrobků.

Potravinářská komora ČR se v posledních letech pravidelně účastní odborných diskuzí předních institucí zemědělského a potravinářského sektoru pořádaných v rámci Žofínského fóra na Slovanském ostrově v Praze. Ne jinak tomu bylo i na 158. Žofínském fóru zaměřeném na kvalitu potravin a příležitosti pro české výrobky.

Neutichající a hojně diskutovanou otázkou poslední doby je kvalita a bezpečnost potravin a možnosti dodávek českých kvalitních výrobků na náš trh. Potravinářská komora ČR řadí mezi nejzásadnější faktory ovlivňující cenu a kvalitu potravin v České republice výši DPH u potravin, která patří k nejvyšším v Evropě a dále marže obchodních řetězců, které u výrobků s vyšší přidanou hodnotou dosahují až 100 %, v některých případech dokonce i více.

„Vysoké marže řetězců tak značně omezují pro spotřebitele možnosti výběru, protože kvalitní či specializované výrobky jsou díky této obchodní politice řetězců pro zákazníky značně cenově nevýhodné,“ uvedl Hynek Strnad, viceprezident Potravinářské komory ČR. Nejnižší marže lze podle Potravinářské komory ČR nalézt u komoditních výrobků jako je pečivo nebo máslo, kde se pohybují v rozmezí 25 - 50%. Údaje o výši obchodních marží, které uvádí Český statistický úřad a Potravinářská komora ČR se liší, a to z toho důvodu, že ČSÚ do svých výpočtů nezahrnuje tzv. zadní marži, tedy bonusy, poplatky či tzv. příspěvky na propagaci, reklamu, přestavbu a jiné. K těmto údajům se ČSÚ nedostane, jsou však smluvně podloženy. Maloobchodní ceny jsou v ČR navíc deformovány procentem zboží prodaného v akci, kdy je oproti řetězcem vysoko nastavené běžné ceny akční cena často téměř poloviční.

Potravinářská komora ČR je přesvědčena, že novela zákona o potravinách poukazující na původ i složení potravin a přesnější definice kvalitativních parametrů u výrobků oceněných Klasou povedou k podpoře kvality i podpoře domácích výrobků. „Těžko tady můžeme chtít pěstovat pomeranče a banány, ale považujeme za ostudné, že se sem dováží typicky české plodiny, jako česnek, cibule nebo jablka, nebo komodity, jako je vepřové maso. Bohužel, i v tomto ohledu zvítězily řetězce, které tyto kdysi typicky české kvalitní produkty dováží za nízké ceny v podstatně horší kvalitě či se skrytými dotacemi ze zahraničí, což v minulosti samozřejmě vedlo k tomu, že řada podniků skončila s pěstováním ovoce a zeleniny či s chovem prasat a návrat k původnímu stavu bude velmi obtížný. Je ale také na spotřebitelích, aby v obchodech vyžadovali českou cibuli a česnek, česká jablka a české vepřové či drůbeží maso.“ dodal Strnad.

(tz)

Slovo ke dni

  • Úžasná tiskovka Grady

    Byl to mimořádný zážitek. Nakladatelský dům Grada uspořádal 11. září v Praze tiskovou konferenci, na níž představil, jaké zajímavé tituly do konce tohoto roku vydá. Na tom by nebylo nic neobvyklého. Vystupující aktéři včetně několika autorů byli rychlí, dynamičtí a časově úsporní. Přesto dokázali sdělit vše, co bylo v plánu. Za hodinu čistého času jsme se dověděli spousty informací nabitých emocemi, vtipem i zaujetím pro věc. Bylo to velmi poutavé divadlo, nikdo neusínal a všichni jsme hořeli zvědavostí. Co mne ještě zaujalo, bylo oblečení přítomných odbornic. Osobnosti, o nichž by si leckdo myslel, že jsou to introverti a knihomolové neznající nic víc než písmenka na papíru, byly oděny s šarmem, vkusem a nápaditostí. Takže to celé dění byla tak trochu i módní přehlídka. Což vůbec neškodilo. Ženskému osazenstvu Grady to totiž náramně...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Listopad 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3