Když v listopadu vyskočily tržby v obchodech meziměsíčně o 3,6 %, dalo se tušit, že spíše než o návrat apetitu spotřebitelů utrácet jde o strach ze zdražení po prudkém oslabení koruny. A prosincová čísla to v podstatě potvrzují. V prosinci maloobchodní tržby zvolnily a ve srovnání s listopadem poklesly o 1,2 %. Meziroční čísla sice zůstala úctyhodná (+5,2 %), avšak svoji roli sehrál i rozdílný počet pracovních dnů. Po očištění jde o růst „jen“ 3,6 %.
Stejně jako v předchozích měsících se ukazuje, že prim v rostoucích tržbách hrál motoristický segment maloobchodu. Spotřebitelé a firmy zřejmě dále ve zvýšené míře nakupovali, aby ještě využili příznivých cen nových aut na českém trhu před koncem roku.
Maloobchodu bez aut se až tak impozantně – jak naznačuje hlavní číslo – nedařilo. Očištěné tržby se meziročně zvýšily jen o necelé procento s tím, že nahoru je táhly prodeje IT, vybavení domácnosti (většinou z dovozu), zatímco prodeje potravin a PHM mířily opět dolů.
Boom stále zažívají internetové, respektive zásilkové obchody, k jejichž dramatickému růstu přispívá nejen šířka nabídky, ale i dostupnost srovnání a stále větší obliba. Nepochybně sehrály roli i obavy z možného zdražení dovážené produkce o devalvaci koruny.
Za celý rok se maloobchodu podařilo zvýšit tržby o jedno procento, a to opět jen díky autům. Obchodům bez aut se až na výjimku e-shopů tak nedařilo. Tento trend odpovídá jednak nepříliš dobré reálné finanční situaci domácností, které při nákupech hledají levnější a dostupnější alternativy na českém a nakonec i zahraničním trhu.
Efekt slabé koruny, která urychlila nákupy před Vánocemi, postupně mizí, a tak úvod roku bude bez ohledu na slevovou sezónu pro obchodníky nejspíše mnohem slabší. O co více lidé nakoupili v rychlosti po oslabení koruny, o to méně nakoupí nyní.
Petr Dufek
Investiční výzkum
Československá obchodní banka, a. s.