INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

Podle zveřejněných údajů ČSÚ o zahraničním obchodu se v loňském prosinci meziročně v běžných cenách zvýšil vývoz o 18,3 % a dovoz o 16,8 %. Obchodní bilance prosince tak skončila přebytkem 9,6 mld. Kč, který byl meziročně o 4,2 mld. Kč vyšší.

 

Relativně vysoká čísla růstu jak vývozu, tak dovozu v posledním měsíci loňského roku jsou dána především nízkou srovnávací základnou, když prosinec 2012 byl z pohledu zahraničního obchodu v daném roce nejslabší, ale pozitivně se na nich také projevila intervence ČNB. Aktuální dobrá prosincová čísla táhl opět automobilový průmysl a také elektrické spotřebiče spolu s telekomunikačními zařízeními.

 

Celkově hodnotíme rok 2013 z pohledu exportu jako velice dobrý, neboť se vyplnily naše predikce, podle kterých se český vývoz měl v druhé polovině roku dostat z útlumu. To dnes prezentovaná čísla potvrdila, neboť ve srovnání s rokem 2012 stoupl vývoz o 2,8 %, obrat zahraničního obchodu meziročně vzrostl o 124,0 mld. Kč a obchodní bilance skončila aktivem 350,8 mld. Kč, které bylo meziročně o 45,1 mld. Kč vyšší. Celková výše exportu v roce 2013 dosáhla hodnoty 3,157 bil. Kč a byl tak vytvořen rekord vývozu v dějinách samostatné České republiky.

 

Neustále platí, a dle našeho názoru i v nejbližší době platit bude, že klíčovým zůstává německý trh. Objem exportu, který právě na tento trh směřoval, stoupl meziročně o 2 % a těsně atakuje hranici 1 bilionu korun. Důležité i nadále zůstávají také trhy států EU28, kde také došlo k oživení poptávky. Díky tomu skončil v roce 2013 zahraniční obchod s těmito státy přebytkem 730,8 mld. Kč, který byl meziročně o 14,7 mld. Kč vyšší. Méně se potom dařilo na trzích zemí BRICSu, například do Ruska jsme vyvezli zboží v hodnotě o přibližně 2 mld. korun nižší než v roce předchozím. Celkově za loňský rok evidujeme deficit zahraničního obchodu se státy mimo EU ve výši 368,2 mld. I nadále by proto mělo být cílem českých exportérů posilovat své pozice na klíčových trzích v Evropě a na nové vstupovat s velkou opatrností.

 

 

Otto Daněk, místopředseda Asociace exportérů

 

O Asociaci exportérů

 

Asociace exportérů byla založena 2002 a je dobrovolným sdružením podle zákona 83/1990 Sb. ve znění pozdějších změn a doplňků. Asociace zastupuje své členy při prosazování společných zájmů, zejména při prosazování průhledného, nediskriminujícího a svobodného podnikatelské prostředí s cílem zachování a zvyšování konkurenceschopnosti tuzemských firem a společností, zejména firem a společností exportních. Asociace jedná s orgány státní správy a s dalšími organizacemi nebo jednotlivci, kteří mohou přispět k prosazení cílů, propaguje své cíle v médiích, organizuje a provádí vzdělávací, společenské a propagační akce zaměřené na dosažení cílů.

(tz)

 

 

 

Slovo ke dni

  • Úžasná tiskovka Grady

    Byl to mimořádný zážitek. Nakladatelský dům Grada uspořádal 11. září v Praze tiskovou konferenci, na níž představil, jaké zajímavé tituly do konce tohoto roku vydá. Na tom by nebylo nic neobvyklého. Vystupující aktéři včetně několika autorů byli rychlí, dynamičtí a časově úsporní. Přesto dokázali sdělit vše, co bylo v plánu. Za hodinu čistého času jsme se dověděli spousty informací nabitých emocemi, vtipem i zaujetím pro věc. Bylo to velmi poutavé divadlo, nikdo neusínal a všichni jsme hořeli zvědavostí. Co mne ještě zaujalo, bylo oblečení přítomných odbornic. Osobnosti, o nichž by si leckdo myslel, že jsou to introverti a knihomolové neznající nic víc než písmenka na papíru, byly oděny s šarmem, vkusem a nápaditostí. Takže to celé dění byla tak trochu i módní přehlídka. Což vůbec neškodilo. Ženskému osazenstvu Grady to totiž náramně...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Listopad 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3