INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

Evropští spotřebitelé včetně těch českých se obávají, že v současné době projednávané návrhy legislativy EU placení kartami prodraží a zkomplikuje. Podle nedávného průzkumu si 2 ze 3 českých spotřebitelů myslí, že návrhy na omezení mezibankovních poplatků na ně budou mít negativní dopad a více než 8 z 10 neočekává, že by na ně obchodníci přenesli část úspory nákladů ve formě nižších cen.

Průzkum, který ve 13 evropských zemích pro společnost MasterCard provedla agentura IPSOS, se zajímal o názory spotřebitelů na návrhy EU stanovit strop pro mezibankovní poplatky (jimiž obchodníci přispívají do systémů elektronických plateb) a zavést řadu opatření, která by ovlivnila používání platebních karet.

„Veškerá nová legislativa upravující elektronické platby by měla podporovat jejich rozvoj, který je v zájmu ekonomiky, a také působit v nejlepším zájmu držitelů karet. Tento průzkum jsme zadali kvůli narůstajícím obavám z toho, že umělá regulace mezibankovních poplatků zvýší náklady na karty a znemožní všem hráčům na trhu hrát podle stejných pravidel. Výsledky ukazují, že spotřebitel na Slovensku i v celé Evropě tyto obavy sdílejí a myslí si, že připravovaná opatření nejsou v jejich zájmu,“ říká Miroslav Lukeš, generální ředitel MasterCard Europe pro Českou republiku a Slovensko.

Podle výsledků průzkumu se 64 % českých spotřebitelů obává, že v důsledku zavedení pevného limitu mezibankovních poplatků na tom budou hůř. Ještě vyšší počet spotřebitelů (82 %), je přesvědčen, že obchodníci na ně nepřenesou žádné úspory nákladů, které jim snížení jejich podílu na nákladech elektronických platebních systémů přinese.

Společnost MasterCard dlouhodobě vyjadřuje obavu, že navrhovaná omezení zvýší náklady na karty pro spotřebitele. Vychází přitom z nedávných praktických zkušeností v zemích jako Španělsko, kde uzákonění stropu mezibankovních poplatků vedlo ke zvýšení poplatků pro držitele karet o více než 50 %, přičemž není známo, že by na ně obchodníci přenesli úspory formou snížení cen. Podobné riziko se objevuje v Polsku, byť přistoupilo k mírnější regulaci. Dalším důvodem k těmto obavám je absence zdůvodnění, proč zavádět stejný fixní poplatek ve 30 zemích s výrazně odlišnými podmínkami na trhu.

„Je nejasné, čím by bylo možno toto jednotné a zjevně svévolné omezení přeshraničních i vnitrostátních mezibankovních poplatků zdůvodnit. Nikdo z Evropské komise nebyl schopný spotřebitelům ani MasterCardu vysvětlit, jak strop vypočítal a stanovil. Přitom se nejedná o teoretickou obavu – vychází totiž z reálných zkušeností v zemích jako Španělsko, kde byly mezibankovní poplatky uměle stlačeny a účet za to nakonec zaplatili spotřebitelé,“ dodává Miroslav Lukeš.

Průzkum navíc ukazuje, že obzvlášť kriticky se spotřebitelé stavějí k návrhu pravidla, podle něhož by obchodníci měli právo rozhodovat, které konkrétní karty budou či nebudou akceptovat. Zrušení pravidla akceptace všech karet (tzv. „Honour All Cards Rule“) by spotřebitele připravilo o tu nejcennější vlastnost platebních karet – jistotu, že je mohou používat kdekoli na světě. Více než 7 z 10 spotřebitelů v České republice a 77 % všech Evropanů si myslí, že jim toto opatření používání platebních karet ztíží. 57 % spotřebitelů se obává, že na ně bude mít nepříznivý dopad i návrh umožnit umístění několika log na jednu kartu.

„Nám ve společnosti MasterCard jde o stejný cíl jako Evropské komisi, tedy o vytvoření efektivního, konkurenčního a inovačního platebního trhu. Obáváme se však, že některé z těchto legislativních návrhů tyto cíle nesledují a ve skutečnosti naopak spotřebitelům uškodí,“ uzavírá Miroslav Lukeš.

(tz)

 

Slovo ke dni

  • Úžasná tiskovka Grady

    Byl to mimořádný zážitek. Nakladatelský dům Grada uspořádal 11. září v Praze tiskovou konferenci, na níž představil, jaké zajímavé tituly do konce tohoto roku vydá. Na tom by nebylo nic neobvyklého. Vystupující aktéři včetně několika autorů byli rychlí, dynamičtí a časově úsporní. Přesto dokázali sdělit vše, co bylo v plánu. Za hodinu čistého času jsme se dověděli spousty informací nabitých emocemi, vtipem i zaujetím pro věc. Bylo to velmi poutavé divadlo, nikdo neusínal a všichni jsme hořeli zvědavostí. Co mne ještě zaujalo, bylo oblečení přítomných odbornic. Osobnosti, o nichž by si leckdo myslel, že jsou to introverti a knihomolové neznající nic víc než písmenka na papíru, byly oděny s šarmem, vkusem a nápaditostí. Takže to celé dění byla tak trochu i módní přehlídka. Což vůbec neškodilo. Ženskému osazenstvu Grady to totiž náramně...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Listopad 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3