Vyspělé akciové trhy si stejně jako v předchozím měsíci připsaly mírné zisky. K jemnému ekonomickému oživení dochází po celém světě, i když investory svazovaly obavy z ukrajinské krize. Vzestup v poslední době zaznamenává i zboží dlouhodobé spotřeby. Právě v tomto segmentu lze najít vhodné příležitosti. Za pozornost stojí především ty oblasti, kde zatím nevidíme uspokojivou ziskovost.
„Konkrétně se jedná o odvětví, kde doznívá recese a ceny akcií jsou, vzhledem ke svému ziskovému potenciálu, doposud nízko, avšak kde se dá očekávat brzké zotavení,“ komentuje situaci na trhu Aleš Prandstetter, investiční stratég společnosti ČSOB Asset Management, a.s., investiční společnost. Z této situace mohou investoři těžit nejvíce. Dá se totiž očekávat, že po období útlumu půjde hodnota akcií nahoru.
Jednu z investičních příležitostí představuje segment automobilového průmyslu, který podle slov Aleše Prandstettera doslova vstal z popela. Jedná se obzvláště o americký a evropský luxusní segment. „Konkrétně například německé luxusní značky nyní vytvářejí zhruba polovinu obratu v Číně. Vloni se zde prodalo rekordních 22 milionů vozů a tito výrobci tak mají nakročeno k rekordnímu roku,“ dodává Aleš Prandstetter.
Nejen automobilkám, ale i segmentu médií se blýská na lepší časy. Hodnoty akcií mediálních společností dosud zůstaly nízko a přes mizivý růst se reklamní rozpočty udržely na velice dobré úrovni. Navíc se nyní ozývají signály celosvětového růstu. Aleš Prandstetter řekl: „Navzdory stále větší oblibě elektronických knih a stoupajícímu úspěchu digitální televize přibývá firem, které tohoto trendu dokážou využít k tvorbě peněz.“
Pro hotely, restaurace, distributory a maloobchodníky je podstatná spotřebitelská důvěra. Firmy se přizpůsobily nevalné situaci na trhu striktním snížením výdajů a v případě rostoucí poptávky jim tak začnou zisky rychle stoupat. Podle Aleše Prandstettera se daří zejména několika specializovaným oblastem: americkým a britským řetězcům pro kutily, které budou těžit ze zotavení trhu bydlení, internetovým obchodníkům, jež získávají podíl na trhu na úkor tradičních prodejců, a firmám prodávajícím vyhlídkové plavby. „Dá se očekávat, že prodejci luxusního zboží i sportovního vybavení porostou o celých deset či více procent,“ předpovídá Aleš Prandstetter. Tržby zvyšuje poptávka z rozvíjejících se zemí, zatímco dobrá reputace značek chrání ziskové marže. I tento sektor tak má proto atraktivní růstové vyhlídky.
(tz)