INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

Colliers International Česká republika oznamuje výsledky svého nedávného průzkumu veřejného mínění na téma pracovní prostory. Zaměstnavatelé i a zaměstnanci v České republice v něm označovali své preference a priority ohledně kancelářského a pracovního prostředí.

Do průzkumu mezi zaměstnanci bylo zařazeno celkem 18 kritérií, nejdůležitějším aspektem pro tvorbu ideálního pracovního prostřední pro muže i ženy všech věkových kategorií je dostatek osobního prostoru (81,9 %). Vyplývá to z nejnovějšího výzkumu1 Colliers International Česká republika, tuzemské pobočky globálního poskytovatele komerčních realitních služeb. Zaměstnavatelé napříč všemi sektory pak měli vybírat z celkem osmi kritérií, pro drtivou většinu z nich (88,2 %), je nejdůležitějším faktorem náklad na pracovní prostor.

 

 

Pracovní prostředí hraje významnou roli v našem každodenním životě, protože v něm trávíme většinu svého času v práci. Ovlivňuje jak naši produktivitu, tak motivaci. Trh se v tomto ohledu musel výrazně změnit, aby lépe vyhovoval novým výzvám v oblasti lidských zdrojů. V sedmdesátých letech dominoval buňkový kancelářský prostor. V osmdesátých letech pak byl trh svědkem výrazné změny, kdy se rozvržení kanceláří posunulo k velkým plochám s vyšší efektivitou, tedy vyšší koncentrací lidí, které tento prostor pojme. V novém tisíciletí, díky pokroku v různých technologiích, se trh opět výrazně posunul a v módě jsou udržitelné kanceláře, společné prostory, nebo například hot desking, speciálně navržené pracovní prostory pro skupiny, či tvz. zelené kanceláře,“ říká Omar Sattar, MRICS, výkonný ředitel Colliers International Česká republika a dodává: „V nadcházejících letech budeme svědky nových trendů na pracovištích, protože začíná dominovat tzv. Generace Y a zaměstnavatelé se jí budou muset přizpůsobit. Technologický pokrok, jako je například cloud computing, umožňuje mobilní práci, která přímo ovlivňuje firemní interakci s prostředním. Pokud některý ze zaměstnanců nepotřebuje být v kanceláři po celou dobu, potom se velikost prostoru, který ve firmě potřebujete, zmenšuje a je tak důležité především jeho vnitřní uspořádání.“

 

Klíčové závěry z průzkumu Colliers International o ideálním pracovním prostředí mezi českými zaměstnanci a zaměstnavateli jsou:

 

 

Zaměstnanci

 

O něco více žen (86,5 %) než mužů (77,4 %) zvolilo faktor dostatečného osobního prostoru pro práci, který je navíc mnohem důležitější pro starší generaci (77,9 % ve věkové kategorii 18 – 26 let, naopak 90 % v kategorii 45 – 53 let).

 

 

Druhým nejdůležitějším faktorem je „přirozené denní světlo na stole/schopnost vidět ven z místa, kde sedíte“, pro který hlasovalo 73,3 % dotazovaných zaměstnanců. Opět je tento faktor důležitý jak pro muže (70,9 %), tak pro ženy (75,8 %); starší generace zaměstnanců tento faktor upřednostňuje více než ta mladší.

 

 

Otevíratelná/uzavíratelná okna v kanceláři“ byla třetím nejdůležitějším faktorem, který je rozhodující pro 65 % dotazovaných zaměstnanců. Za důležitý ho považují více ženy (75 %) než muži (55,1 %).

 

 

Čtvrtým nejdůležitějším kritériem pro české zaměstnance (58,9 %) je mít své pracoviště umístěné do 30 minut autem nebo městskou hromadnou dopravou od jejich domova. Pátým nejdůležitějším faktorem je pak možnost práce z domova, kterou upřednostňuje 52,4 % zaměstnanců.

 

 

Takzvané odpočinkové nebo relaxační prostory a kavárny, stejně jako sprchy, stojany na kola nebo přístup k zeleným venkovním prostorám jsou důležité pro přibližně pětinu českých zaměstnanců, přičemž důležitější jsou tyto faktory pro muže než pro ženy.

 

 

Na druhou stranu, velkoprostorové kanceláře (tzv. open space) nejsou mezi českými zaměstnanci velmi populární. Pouze 7 % dotázaných uvedlo, že by chtěli pracovat v těchto kancelářích. Čeští zaměstnanci preferují práci v individuálních nebo sdílených kancelářích (38,5 %). Ochotni pracovat v „open space“ kancelářích jsou více muži (10,9 %) než ženy (3,1 %). Češi nejsou velcí příznivci ani tzv. hot-deskingu a pracovní flexibility s výběrem pracovního místa až poté, co přijdou do práce. Pouhých 7,6 % dotázaných považuje tento faktor za důležitý.

 

 

Mnoho dotázaných si nevybralo otevřený prostor za preferovaný způsob práce, což je pochopitelné, když se na tento koncept podíváte izolovaně - lidé si často stěžují na hluk nebo odvádění pozornosti v otevřených prostorách. Nicméně nové pracovní uspořádání často zahrnuje oddělené oblasti nebo místnosti, jež mohou být používány pro aktivity, které vyžadují vysokou koncentraci a otevřené prostory slouží především pro týmovou práci. Pokud dáte lidem na vybranou, tak budou k práci v otevřeném prostoru v rámci celé kanceláře spíše méně zdrženliví,“ vysvětluje Omar Sattar.

 

 

Faktor

Preference (v %)

Dostatečný osobní prostor

81,9

Přirozené světlo na pracovním stole/výhled z pracovního místa ven

73,3

Otevíratelná okna

65,0

Pracoviště do 30 minut cesty od domova

58,9

Možnost využít home office

52,4

Účinný klimatizační a vytápěcí systém

40,8

Oddělené nebo sdílené kanceláře s dalšími 2 – 4 kolegy

38,5

Wi-Fi připojení v celé kanceláři

34,5

Vzdálenost od stanice metra/tramvaje (do 10 minut)

33,0

Přístup na venkovní zahradu/zelené prostranství nebo externí terasu

21,1

Tzv. Break-out místo pro pauzy/relaxační zóna, kavárna

20,4

Sprchové kouty/stojany na kola/skladovací místnost v budově

19,0

Společná velká kuchyň/jídelna

17,1

Kanceláře/budova ohleduplná k životnímu prostředí

12,4

Tělocvična/fitness/kavárny a restaurace/maloobchodní prodejny v těsné blízkosti

9,5

Možnost využití „hot desk“ nebo pracovní flexibility

7,6

Herní prostory - billiard/kulečník/stolní fotbal/konzole aj.

7,6

Otevřený prostor, tzv. open space

7,0

 

 

 

 

Zaměstnavatelé

 

Náklady na prostor, jako jsou nájemné, servisní poplatky a provozní náklady jsou považovány za méně důležité mezi mladými zaměstnavateli (50 % mezi věkovou skupinou 18 – 26 let) než u starších zaměstnavatelů (92,6 % mezi skupinami 27 – 35 a 36 – 44 let), ale jedná se o hlavní kritérium pro všechny zaměstnavatele v České republice bez ohledu na pohlaví či umístění firmy.

 

 

Druhým nejdůležitějším faktorem je „možnost zaparkovat zaměstnanecká/firemní auta v budově“, a to pro 65,5 % dotázaných. Tento faktor je považován za méně důležitý pro hlavní město Prahu (45 %), kde je dobrá síť městské hromadné dopravy, než pro regiony (Morava 72,2 % a Čechy 68,5 %).

 

 

Třetím nejdůležitějším faktorem pro české zaměstnavatele je podle průzkumu vzdálenost od stanice metra/tramvaje (ne více než 10 minut od pracovního prostoru), což označilo 58,2 % ze všech dotázaných.

 

 

Občanská vybavenost, jako jsou obchody, restaurace, lékař nebo fitness centrum jsou klíčové pro 28,2 % českých zaměstnavatelů. Stejně důležitými (17,3 %) jsou následující faktory: rozvržení vnitřního prostoru tak, aby vyhovoval mladším zaměstnancům z Generace Y; kanceláře, které mohou pojmout otevřený prostor; kancelářské prostory nebo budovy, které splňují standardy udržitelnosti životního prostředí.

 

 

Nejméně důležitým faktorem, který byl vybrán českými zaměstnavateli, je zajištění odpočinkových prostor, herních místností a relaxačních či brainstormingových prostor. Toto kritérium vybralo pouze 8,2 % dotázaných.

 

 

 

 

 

 

Faktor

Preference (v %)

Finanční náklady na kancelářské prostory

88,2

Možnost parkování v budově

65,5

Vzdálenost od stanice metra/tramvaje (do 10 minut)

58,2

Vybavení pro zaměstnance v dosahu (kavárny, restaurace, obchody, lékař, fitness)

28,2

Vnitřní prostory vyhovující mladší generaci

17,3

Možnost úpravy do podoby open space

17,3

Kanceláře/budova ohleduplná k životnímu prostředí

17,3

Prostory na pauzy/hrací místnosti/relaxační prostory/místnosti pro brainstorming

8,2

 

 

1 Průzkum byl proveden ve spolupráci s Instantresearch.cz, on-line nástrojem respektované výzkumné agentury IPSOS na reprezentativním vzorku 500 zaměstnanců a 100 zaměstnavatelů po celé České republice.

 

(tz)

 

Slovo ke dni

  • Úžasná tiskovka Grady

    Byl to mimořádný zážitek. Nakladatelský dům Grada uspořádal 11. září v Praze tiskovou konferenci, na níž představil, jaké zajímavé tituly do konce tohoto roku vydá. Na tom by nebylo nic neobvyklého. Vystupující aktéři včetně několika autorů byli rychlí, dynamičtí a časově úsporní. Přesto dokázali sdělit vše, co bylo v plánu. Za hodinu čistého času jsme se dověděli spousty informací nabitých emocemi, vtipem i zaujetím pro věc. Bylo to velmi poutavé divadlo, nikdo neusínal a všichni jsme hořeli zvědavostí. Co mne ještě zaujalo, bylo oblečení přítomných odbornic. Osobnosti, o nichž by si leckdo myslel, že jsou to introverti a knihomolové neznající nic víc než písmenka na papíru, byly oděny s šarmem, vkusem a nápaditostí. Takže to celé dění byla tak trochu i módní přehlídka. Což vůbec neškodilo. Ženskému osazenstvu Grady to totiž náramně...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Listopad 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3