INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

Cestovní kanceláře (CK) jsou ze zákona povinny se pojistit pro případ úpadku. Chrání tím své klienty před dopady vlastního neúspěšného podnikání. Pokud se CK pojistí nedostatečně, klienti o své peníze přicházejí. Pojišťovny dlouhodobě upozorňují na nedostatečnou legislativu, která podmínky tohoto podnikání upravuje. Aktuálně projednávaná novela zákona č. 159/1999 Sb. ale obsahuje změny, které jsou pro pojistný trh nepřijatelné. Reálně tak hrozí, že pojišťovny nebudou do budoucna povinné pojištění pro případ úpadku cestovní kanceláře.

Navrhované změny nutí pojišťovny, aby místo cestovních kanceláří nesly odpovědnost za výši sjednaných pojistných limitů. „Tím se prakticky nepřípustně přesouvá kontrola nad řádným výkonem podnikatelské činnosti jednoho podnikatele na jiný podnikatelský subjekt, navíc bez úpravy práv pojišťoven v případě neplnění či porušení nových povinností ze strany cestovních kanceláří,“ říká Tomáš Síkora, výkonný ředitel ČAP, a dodává: „Správné stanovení pojistného limitu musí být, a to i podle evropské směrnice, jednoznačně odpovědností cestovní kanceláře.“

Návrh zákona dále obsahuje ustanovení o povinnosti pojišťoven plnit i nad sjednaný limit pojistného plnění. Neohraničená výše pojistného plnění je však z hlediska regulace pojišťovnictví nepřípustná. Zákon o pojišťovnictví ukládá pojišťovnám podnikat obezřetně, přičemž uzavření pojistných smluv bez stanovení pojistných limitů je striktně v rozporu se zmíněným zákonem. Pro pojišťovny by to znamenalo riziko postihu ze strany ČNB. „Zároveň je třeba brát v úvahu i skutečnost, že pro smlouvy bez horní hranice výše pojistného plnění nezískají pojišťovny zajištění a současně nebudou schopny tvořit odpovídající rezervy na pojistná plnění,“ upřesňuje Tomáš Síkora a shrnuje: „V případě přijetí takové právní úpravy hrozí, že pojišťovny nebudou cestovní kanceláře proti úpadku pojišťovat.V konečném důsledku tak paradoxně na přijetí novely doplatí spotřebitelé, které by novela měla chránit.“

Sporným bodem návrhu zákona jsou i neopodstatněné dva minimální pojistné limity, na které musí být cestovní kancelář pojištěna – 1 milion Kč pro cestovní kanceláře organizující pouze autobusové zájezdy a 4 miliony Kč pro cestovní kanceláře pořádající také letecké či lodní zájezdy. Tento nepoměr může mít v praxi za následek to, že pro malou cestovní kancelář, která vypravuje pravidelně pouze několik desítek lidí pronajatou částí letadla, je 4milionový limit zbytečně vysoký, a oproti tomu krach cestovní kanceláře se stovkami klientů cestujících autobusem do Chorvatska nemusí být milionovým limitem dostatečně zajištěn. „Stanovení minimálních pojistných limitů v závislosti na využité dopravě klientů CK se proto jeví jako zcela nesystémové a výrazným způsobem znevýhodňující některé cestovní kanceláře,“ konstatuje na závěr výkonný ředitel ČAP Tomáš Síkora.

(tz)

Slovo ke dni

  • Úžasná tiskovka Grady

    Byl to mimořádný zážitek. Nakladatelský dům Grada uspořádal 11. září v Praze tiskovou konferenci, na níž představil, jaké zajímavé tituly do konce tohoto roku vydá. Na tom by nebylo nic neobvyklého. Vystupující aktéři včetně několika autorů byli rychlí, dynamičtí a časově úsporní. Přesto dokázali sdělit vše, co bylo v plánu. Za hodinu čistého času jsme se dověděli spousty informací nabitých emocemi, vtipem i zaujetím pro věc. Bylo to velmi poutavé divadlo, nikdo neusínal a všichni jsme hořeli zvědavostí. Co mne ještě zaujalo, bylo oblečení přítomných odbornic. Osobnosti, o nichž by si leckdo myslel, že jsou to introverti a knihomolové neznající nic víc než písmenka na papíru, byly oděny s šarmem, vkusem a nápaditostí. Takže to celé dění byla tak trochu i módní přehlídka. Což vůbec neškodilo. Ženskému osazenstvu Grady to totiž náramně...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Listopad 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3