INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

Ruský trh je „top zemí“ pro české exportéry. Na jejich zájmu se nepodepsaly ani bouřlivé události na rusko-ukrajinském pomezí a na Krymu a podíl těch, kteří sondují možnosti uplatnění v Ruské federaci, se pohybuje kolem 30 procent. Obdobně tomu bylo v předešlých letech. Naopak Ukrajina hraje letos v hledáčku exportérů menší roli než v předešlých letech. Výrazně se zvýšila poptávka po informacích z Německa a do první desítky zemí se poprvé dostala Velká Británie. Stabilně vysoký zájem o informace o možnostech vývozu je v případě Vietnamu. Stálicí na seznamu oblíbených exportních destinací zůstává Čína.

Tyto závěry vyplývají ze zjištění zájmu o konzultace s českými ekonomickými diplomaty a řediteli zahraničních zastoupení ministerstva průmyslu a obchodu/CzechTrade mezi zástupci 380 tuzemských firem. Většina z nich se přihlásila na více konzultací. Akci, která letos začala v Kongresovém centru Praha ve středu 25. června a dnes končí, každoročně zajišťuje Svaz průmyslu a dopravy ČR (SP ČR).

Opět je největší zájem o ruský trh

Zhruba 30 procent tuzemských exportérů má zájem o informace o aktuálních podmínkách pro vývoz do Ruska. „Trvale vysoký zájem o Rusko není překvapením. Je vidět, že české firmy současná napjatá politická situace neodrazuje. Zástupci firem se ale jistě s českými diplomaty přišli poradit o tom, je se bude česko-ruská obchodní a ekonomická spolupráce dále vyvíjet,“ uvedla ředitelka Sekce mezinárodních vztahů SP ČR Dagmar Kuchtová, která od 1. října nastoupí do funkce generální ředitelky SP ČR.

Nejistá situace na východě Ukrajiny naopak způsobila, že se dosavadní favorit, který v uplynulých letech obsazoval z hlediska zájmu českých exportérů přední příčky žebříčku /3. místo/, propadl na začátek druhé desítky.

Necelá šestina firem projevuje ještě zájem o export do Běloruska.

Zájem je o Čínu, Vietnam, Kazachstán

V první pětici nejatraktivnějších destinací se umístila Čína, Kazachstán a dále Vietnam /více jak šestina exportérů/ – tedy země, do níž nedávno uspořádal SP ČR podnikatelskou misi. Relativně vysoký zájem o Vietnam potvrzuje, že v  rozhodování o cílové destinaci hraje u firem velkou roli možnost „osahat“ si ji přímo na místě, nejlépe na podnikatelské misi, jež SP ČR pořádá. Ta vietnamská se odehrála v květnu. „Zájem firem o jednotlivá teritoria je pro nás už řadu let vodítkem pro výběr zemí, do kterých  doporučujeme našim ústavním činitelům při jejich pracovních a oficiálních návštěvách podnikatelský doprovod,“ konstatovala Dagmar Kuchtová. Ve stadiu příprav jsou mise do Číny, Kazachstánu, Ruska, Indie, ale také do Tádžikistánu.

Vzdálenější destinace

Ze vzdálenějších kontinentů mají naši exportéři zájem o destinace jako je již zmíněná Indie. Poptávají však informace o USA a JAR. Dobře si u exportérů si stojí Turecko /téměř šestina firem/. Jen o málo menší (13 %) byl jejich zájem o export do Izraele – naopak o Palestinu se zajímají pouhá tři procenta exportérů. Podobně jako Izrael si v jejich očích stojí Ázerbájdžán, Saúdská Arábie, SAE či Írán. Minimální zájem (pod pět procent, respektive tři procenta) u nich vzbuzují neklidné oblasti Libye a Sýrie. Téměř desetina firem má však zájem o informace o možnostech exportu do boji zmítaného Iráku.

Zájem je i o Evropu

Z členských států EU mají české firmy větší zájem o vývoz do Německa, tamější podmínky chtěla zmapovat téměř pětina účastnických společností. Z evropských zemí je dále zájem o Bulharsko, Polsko, Rakousko, Srbsko, Švédsko či Francii. Právě do Francie v horizontu měsíců SP ČR uspořádá podnikatelskou misi s prezidentem republiky.

Stabilní zůstává zájem o informace v oblasti evropské legislativy, fondů a programů EU, veřejných zakázek, které poskytují zástupci České podnikatelské reprezentace při Evropské unii – CEBRE. Spoluzakladatelem je právě SP ČR.

(tz)

 

 

Slovo ke dni

  • Bez předsevzetí? Bez cíle?

    Mnoho z nás na novoroční předsevzetí zanevřela. Nedivím se. Vždycky, když si nějaké dávám, nakonec jsem z něj vystresovaná. Jednoduše proto, že si do hlavy člověk vtiskne slovo musím. O to víc mám chuť na čokoládu, ke které bych začátkem ledna neměla ani přivonět. O to víc mě rozčiluje, že v jógovém studiu je každé úterý pořádná zima a vlastně se mi tam vůbec nechce. A tak jsem nad předsevzetími zlomila hůl. Takhle to prostě nemá smysl. Teď to dělám jinak. Sepisuju si cíle. A každý den, podle zásad Čtyř dohod, velmi inspirativního filozofického díla, dělám to nejlepší, co v daný moment mohu. Ne více, ne méně. Tak, aby mi činila každá moje volba radost. Slovo musím jsem vygumovala ze scénářů, které si v hlavě vytvářím. A nahradila je pocitem hřejivého potěšení, kdy je srdce, mysl i čin v rovnováze. A tak si jógu zacvičím doma, pěkně v...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Březen 2025

INZERCE

Partneři

 

Partneři plus:

 
 

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

budova UPV 2 copy

Co jsou dodatková ochranná osvědčení 3. prosinec 2024

Uplynutím platnosti patentu průmyslověprávní ochrana léčiva nebo účinné látky na ochranu rostlin nemusí končit V důsledku období, které uplyne mezi podáním patentové přihlášky na nový léčivý přípravek a jeho registrací, není doba patentové ochrany vždy postačující k pokrytí investic vložených do výzkumu. Obdobná situace je i v rostlinolékařské oblasti.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto  cmsm105caim200 AVLOGOM3