Ruský trh je „top zemí“ pro české exportéry. Na jejich zájmu se nepodepsaly ani bouřlivé události na rusko-ukrajinském pomezí a na Krymu a podíl těch, kteří sondují možnosti uplatnění v Ruské federaci, se pohybuje kolem 30 procent. Obdobně tomu bylo v předešlých letech. Naopak Ukrajina hraje letos v hledáčku exportérů menší roli než v předešlých letech. Výrazně se zvýšila poptávka po informacích z Německa a do první desítky zemí se poprvé dostala Velká Británie. Stabilně vysoký zájem o informace o možnostech vývozu je v případě Vietnamu. Stálicí na seznamu oblíbených exportních destinací zůstává Čína.
Tyto závěry vyplývají ze zjištění zájmu o konzultace s českými ekonomickými diplomaty a řediteli zahraničních zastoupení ministerstva průmyslu a obchodu/CzechTrade mezi zástupci 380 tuzemských firem. Většina z nich se přihlásila na více konzultací. Akci, která letos začala v Kongresovém centru Praha ve středu 25. června a dnes končí, každoročně zajišťuje Svaz průmyslu a dopravy ČR (SP ČR).
Opět je největší zájem o ruský trh
Zhruba 30 procent tuzemských exportérů má zájem o informace o aktuálních podmínkách pro vývoz do Ruska. „Trvale vysoký zájem o Rusko není překvapením. Je vidět, že české firmy současná napjatá politická situace neodrazuje. Zástupci firem se ale jistě s českými diplomaty přišli poradit o tom, je se bude česko-ruská obchodní a ekonomická spolupráce dále vyvíjet,“ uvedla ředitelka Sekce mezinárodních vztahů SP ČR Dagmar Kuchtová, která od 1. října nastoupí do funkce generální ředitelky SP ČR.
Nejistá situace na východě Ukrajiny naopak způsobila, že se dosavadní favorit, který v uplynulých letech obsazoval z hlediska zájmu českých exportérů přední příčky žebříčku /3. místo/, propadl na začátek druhé desítky.
Necelá šestina firem projevuje ještě zájem o export do Běloruska.
Zájem je o Čínu, Vietnam, Kazachstán
V první pětici nejatraktivnějších destinací se umístila Čína, Kazachstán a dále Vietnam /více jak šestina exportérů/ – tedy země, do níž nedávno uspořádal SP ČR podnikatelskou misi. Relativně vysoký zájem o Vietnam potvrzuje, že v rozhodování o cílové destinaci hraje u firem velkou roli možnost „osahat“ si ji přímo na místě, nejlépe na podnikatelské misi, jež SP ČR pořádá. Ta vietnamská se odehrála v květnu. „Zájem firem o jednotlivá teritoria je pro nás už řadu let vodítkem pro výběr zemí, do kterých doporučujeme našim ústavním činitelům při jejich pracovních a oficiálních návštěvách podnikatelský doprovod,“ konstatovala Dagmar Kuchtová. Ve stadiu příprav jsou mise do Číny, Kazachstánu, Ruska, Indie, ale také do Tádžikistánu.
Vzdálenější destinace
Ze vzdálenějších kontinentů mají naši exportéři zájem o destinace jako je již zmíněná Indie. Poptávají však informace o USA a JAR. Dobře si u exportérů si stojí Turecko /téměř šestina firem/. Jen o málo menší (13 %) byl jejich zájem o export do Izraele – naopak o Palestinu se zajímají pouhá tři procenta exportérů. Podobně jako Izrael si v jejich očích stojí Ázerbájdžán, Saúdská Arábie, SAE či Írán. Minimální zájem (pod pět procent, respektive tři procenta) u nich vzbuzují neklidné oblasti Libye a Sýrie. Téměř desetina firem má však zájem o informace o možnostech exportu do boji zmítaného Iráku.
Zájem je i o Evropu
Z členských států EU mají české firmy větší zájem o vývoz do Německa, tamější podmínky chtěla zmapovat téměř pětina účastnických společností. Z evropských zemí je dále zájem o Bulharsko, Polsko, Rakousko, Srbsko, Švédsko či Francii. Právě do Francie v horizontu měsíců SP ČR uspořádá podnikatelskou misi s prezidentem republiky.
Stabilní zůstává zájem o informace v oblasti evropské legislativy, fondů a programů EU, veřejných zakázek, které poskytují zástupci České podnikatelské reprezentace při Evropské unii – CEBRE. Spoluzakladatelem je právě SP ČR.
(tz)